/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Udlægning af stabil
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 843 gange
100 point
Dato : 10-07-06 20:16

Jeg skal til at lægge stabil ud på et 40 kvm stykke,der skal lægges 50 cm ,hvordan ordner jeg dette nemmest og hvor stort et lag kan jeg lægge af gangen og samtidigt få det vibreret ordentligt
Mvh Alex

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-07-06 20:44

Fyld du bare det hele på på en gang bare du vibrerer det med en plade vibrator bagefter. Kan bla. lejes i SILVAN. Hvis det er til indkørsel er det bedste stabilgrus det der er lavet af genbrugsbeton da det pakker bedre. Hvis du skal lægge fliser ovenpå skal du lige have et tyndt lag sand til at trække af i og så vil det være en god ide med fibertex til at holde på det hele

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 10-07-06 20:53

Skal bruges i carport hvor der bliver støbt 12 cm beton ovenpå,har hørt noget om at det skal vandes så det sætter sig ordentligt..

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 10-07-06 21:10

Hej med dig :)

Ja det er rigtigt at det skal vandes, men det er kun hvis det er for tørt.

Du skal bare lægge 20 cm ud over hele stykket og så banke det med en pladevibrator. Du skal køre det hele over 3-4 gange for hver 20 cm du lægger på da en pladevibrator kun kan banke det 20 cm under sig.

God fornøjelse...! :)

Mvh.

Entreprenøren

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-07-06 21:51

Det er et godt gammelt råd at vande det ned. Metoden er ikke så teknisk, og larmer slet ikke.

Men den er mere effektiv en pladevibrator.
Der skal så meget vand i at det lige begynder at blive til blæver når nan "vibrerer lidt med en skovl, eller rive.

Man kan så få kornene til at lejre sig tættest muligt , og når vandet næste dag (eller timer efter afhængig af jordlaget nedenunder) er trukket væk er stabilgruset "stenhårdt" men ikke helt jævnt.
Udjævningen må være med betonen eller grus.

Husk dilatationsfuger og armering, ellers holder betonen ikke.

Pas også på med vandcementtallet. Ellers revner betonen

Kommentar
Fra : ScandicoByg

Dato : 31-12-06 14:27

Hej

Vi plejer at lægge 20 til 30 cm ud og banke det 3 gange den ene vej og 3 gange den anden vej. Derefter giver vi det en god gang vand, sådan så det dannes små vandpytter oven på stabilen, lader det stå natten over. Næste dag du kommer er det hårdt som beton.
Husk at få fat i en ordentlig pladevibrator fx. sådan en her:

http://www.jjm.dk/index.asp?page=view.asp&id=1897974929

Husk at stabilen skal som minimum være fugtig når du stamper den, og at der ikke må være natte frost hvis du vander det meget.

Venlig Hilsen

Martin H Petersen
Scandico Byg