/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Geder til gadekær
Fra : anders_bak
Vist : 1248 gange
100 point
Dato : 10-07-06 13:01

I forbindelse med oprensning mm. af vores lokale gadekær, har vi haft en biolog på besøg, som anbefalede at vi fik sat nogle rovfisk ud for at regulere bestanden af guldfisk mm.

Tilladelser osv. skulle ikke være noget problem.

Men så til spørgsmålet, hvor får vi fat på rovfisk, og hvad koster sådan en flok ???????

Først og fremest tænkte vi på geder, men der kunne vel også være andre mulighedder ?????

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-06 13:12

I kunne jo rette henvendelse til den lokale sportsfisker-forening. De vil sikkert gerne hjælpe jer med at skaffe nogle levende Gedder.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-06 13:16

I kunne også ringe til AQUA i Silkeborg og spørge om de kan hjælpe jer. Gedder og Aborrer som kunne være af interesse i et gadekær opdrættes ikke i dambrug, så I er nødt til at få dem fra naturen. Det er det jeg mener sportsfisker-foreningen muligvis kan hjælpe jer med. M.v.h.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-06 13:22

Hvis I bor i nærheden af en fiskerihavn, kan I spørge en Jollefisker om han kan skaffe nogle levende til jer. De har ofte en Dam i båden og hvis der er Gedder i farvandet vil han sikkert gerne sælge jer nogle.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-06 15:26

Nu er gedder altså temmelig glubske fisk.

Så hvis I sætter sådan nogen i jeres gadekær, er spørgsmålet ikke så meget om at regulere bestanden af guldfisk, men kun et spørgsmål om hvor hurtigt bestanden er udryddet

Gedder udrydder alt der er mindre end dem selv, andre fisk, ællinger, blishønskyllinger m.m.

M.h.t. udtynding i bestanden, vil jeg meget hellere foreslå, at der indfanges af bestanden, nogen gange i løbet af året.
Det kan sagtens gøre med net, og så kunne I måske endda sælge ud af guldfiskene

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-07-06 19:23

Husk nu at lukke spørgsmålet når du synes du har fået svar nok.

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 100 point
Dato : 29-07-06 09:36

http://www.dfu.min.dk/fiskepleje/gedderapport.htm

Her kan du læse lidt om udsætning af geddeyngel og erfaringer rundt dette.
Du kan få købt yngel da jeg ved at der netop er udsat ca 40000 stk nede på Nordals i en nyetablert sø der. se her http://www.rphs.dk/Gedeyngle.asp

Jeg ville dog mene at det bedste er at få fisket nogle af de mange fisk op og så glæde sig over de som har en chanche for at blive store .
Dette kan jo gøres hvert år så problemet ikke kommer tilbage .

mvh sverola

Kommentar
Fra : Leif333

Dato : 31-07-06 23:02

sæt da nogle aborrer i de vil nok spise det meste af guldfiskeynglen og så har børnene også noget at fiske efter (smager iøvrigt rigtig godt)

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 01-08-06 06:53

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 01-08-06 15:58

Selvtak ..bare hyggeligt.
Håber at i får løst problemet

Mvh Sverola