/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Boot disk til NTFS
Fra : tanks
Vist : 435 gange
100 point
Dato : 10-07-06 00:24

Efter længere tids modstand har jeg nu skiftet fra FAT32 til NTFS…

Nu er mit spørgsmål så, hvis nu en dag mit operativsystem (WinXP) går ned og jeg gerne vil boote op fra en boot disk, hvad gør jeg så. De gamle jeg har virker jo ikke under NTFS.

Findes der en måde at lave eller hente en boot disk til NTFS, så man kan komme i DOS på sin maskine?

Et andet spørgsmål: I gamle dage (Da jeg brugte DOS som primært operativsystem) brugte jeg ”Norton Commander” som en slags stifinder hvor jeg kunne flytte runde på filer og kopiere dem uden at skrive nogle kommandoer.

Findes der i dag sådan et program der evt. kan ligges på samme boot disk til NTFS så jeg har mulighed for at få en grafisk brugerflade hvis jeg en dag skal ud for rode i DOS igen?

/Tanks

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-06 00:35

Du burde kunne boote fra din installations cd-rom, men eller kan du hente her:
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-06 00:36
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-07-06 01:45

Du kan jo ret beset ikke rode meget med DOS i winxp! Med hensyn til en boot så har Bjarne jo faktisk svaret på det!

Kommentar
Fra : mikkelbach

Dato : 10-07-06 06:21

www.download.dk, søg på DOS, der kan du måske finde hvad du søger. Det er mest shareware programmer. Du kender måske siden, men hvis ikke er der en masse programmer af alle mulige slags oså freeware.

Kommentar
Fra : mikkelbach

Dato : 10-07-06 06:43

Der findes jo også en windows commander, som efter hvad jeg kan læse virker som den gamle NC. Jeg har ikke prøvet programmet og der er 30 dages free. søg efter windows commander på f.eks google.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-07-06 10:43

kig også her: http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4 (supplerer lige BjarneD)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-06 11:52

<Æren er din H.C.>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-07-06 20:24

Ja hvad vil du egentlig med DOS for det er jo ikke nødvendig at rode der mere. Forøvrigt er det ikke rigtig DOS der er med i XP men en slags SORT SKÆRM hvor du kan bruge de gamle doskomandoer.

For at kunne boote fra installationscden skal dit cd-rom drev stå som - First boot device - i bios
(Supplering til BjarneD)

Kommentar
Fra : andersburn

Dato : 11-07-06 15:26

der findes det program der hedder total commander, jeg har aldrig selv brugt det der norton men det program er meget bedre end mange af de andre også er det gratis det kan downloades her:
http://www.totalcommander.dk/index.php?page=download

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-06 15:59

Hmm.. Totalcommander, som jeg har anvendt siden det hed Wincommander (1998) kan da ikke anvendes som et DOS program. Det er et Windows baseret program.
I Windows XP og Windows 2000 findes der en Genoprettelseskonsol som kan installeres så der kan bootes ind i den via multiboot, men det er ingen DOS og man kan ikke køre andet end de givne kommandoer.
Som andre har skrevet så er Windows XP ikke bygget på hverken ekstern eller integreret DOS, der jo er et simpelt operativsystem.
På en moderne PC burde der ikke være behov for at køre en DOS og med Genoprettelseskonsollen kan man udbedre flere af de fejl der kan opstå hvor man ikke kan åbne Windows, men det kan man også ved at køre de indbyggede reperations systemer på installations cd'en.
Hvis man har DOS programmer man gerne vil afvikle kan det ske i den indbyggede kommandoprompt og boot er altså ikke nødvendig.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-06 16:49

enig med BjarneD sidste indlæg

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-06 16:57

Man kunne også sige, at jeg er enig med dig Fijala.
Syntes bare, at indlægget om Totalcmd (dejligt program) fortjente en kommentar med på vejen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-06 17:06

Jeg har selv været med på Norton Commander sammen med DOS 5.0 og Win 3.0 og skiftede til Windows Commander da vi begyndte med Windows 95. Jeg var da godt træt af at man gik væk fra Dos, men alt nyt fører altid noget godt med sig så det har jeg taget til mig.

Hvem husker ikke at vi sad og redigere i autoexec.bat og config.sys bare for at få spillet Aladdin til at køre: det brugte nemlig EMS memory i modsætning til alle de andre Disney spil