/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
Hjemmeside(navn) for dummies
Fra : jomfruane
Vist : 2101 gange
500 point
Dato : 06-07-06 11:20

Hej, jeg skal have oprettet en hjemmeside i mit eget navn.
Det skal være en side uden rekvalmer og den skal være klar til mit helt eget design der primært består af billeder af mine arbejder.

Nu har jeg selv søgt lidt på nettet og det virker helt skørt på mig at jeg skal betale $4,95 om måneden (for at hede det jeg heder) til et eller andet tilfældigt firma.

Med tiden kan jeg forestille mig (når jeg bliver et firma) at siden skal kunne klare en del endnu ikke deffineret. I første omgang skal den fungerer som CV i forbindelse med min afgang fra arkitektskolen.

Jeg har haft en side der bestod af en skabelon - dette kan jeg ikke bruge, da netop designet er vigtigt.

Jeg er IKKE interesseret i at høre fra folk der selv har økonomiske interesser i et eller andet udbyderfirma, men et par gode råd til nærmere fordybelse vil løbe med pointene.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-07-06 11:22

Efternavn skal være .dk eller .com

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-06 11:39

Jeg tror at du har kigget de forkerte steder.
Se for eksem hvad du kan få her: http://clichehosting.com/dk/

Hvis du har problemer med at tilrette en webside kan du bruge dette gratisprogram, der ikke kræver meget andet ed kreative evner.
http://www.nvu.com/

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-07-06 11:46

Tak - ja det ser ret fint ud umiddelbart.

Hvordan afgører jeg hvor meget plads jeg har brug for?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-06 11:54

Det er i høj grad antallet af billeder der afgør behovet da grafik fylder forholdsvis meget.
Hos de fleste webhoteller kan man starte med en billig løsning og senere opgradere.
100mb er normalt nok til temmelig meget. Du skal bare huske at hvis du også får email med skal der også være plads til dette.
Jeg gemmer altid mine billder der skal på Internettet i 72 dpi da det passer fint til indlæsningshastighed og kvalitet og udskriftsstørrelsen passer også.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-07-06 11:58

Så 2000Mb er for meget?
Jeg forestiller mig at det skal være muligt at klikke på billederne og se dem i fuld skærm.

Jeg skal have ca 50 billeder liggende

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-06 12:10

2000 mb er meget og du skal huske på, at hvis du lægger dem ind i høj kvlitet vil de ikke alene fylde meget, men det vil tage lang tid at indlæse billederne, men er det spændende nok ventes der sikkert gerne.
Du skal nok heller ikke have billederne i mere end 1024 x 768 da det er standarden i dag.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-06 12:16

Til eksempel så har jeg opsat et fotoalbum med familiefoto for en bekendt med 4-5 hundrede fotos der vises i 640 x 480 og de fylder ikke mere end et par hundrede mb incl. fotoalbum skabelonerne.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-07-06 13:24

Hvad vil det sige at jeg opretter linux/PHP?
- man kan også vælge et andet,men jeg kan se man normalt vælger linux.

Det lyder jo lidt bagvendt for en ikke linux-bruger.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-07-06 14:15

Hvis du gør som bjarneD beskriver - så kunne du jo lave dine billedstørrelser i Photoshop og så vælg "Gem til Web" så bliver billederne ikke så tunge for en besøgende at hente ind på comp. og så kan der virkelig være mange hvis du har valgt et webhotel f.eks på 1000 MB.

//bentjuul "svedeSmiley"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-06 14:17

Nu har jeg ikk elige set hvor du læser det, men umiddelbart vil jeg tro, at du på en Linux server kan anvende php og det betyder ikke at du skal arbejde med Linux som sådan.

Når man f. eks. opretter en hjemmeside i html hvilket jeg vil foreslå til en nybegynder, så vil du få sidern ekodet i et sprog der kan læses tværs over de alm. systemer altså både Windows og Linux m. fl.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-07-06 14:19

Som jeg har forstået det, handler det om hvilken server de lægger det på. Den står default til Linux/PHP

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-07-06 14:21

Jeg er halv rutineret bruger af photoshop og kan godt se mulighederne i at lave en del af arbejdet her (hvor jeg føler mig hjemme).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-06 14:28

Du har forstået det korrekt.

Du skal ikke stirre dig blind på Cliche, som jeg foreslog fordi jeg ved de tilbyder meget til få penge, men der er flere fornuftige muligheder http://www.find-webhotel.dk/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-06 14:30

Vær forøvrigt opmærksom på, at uanset hvilken udbyder du anvender så skal der betales aqdministrationsafgift til DKhostmaster hvis du anvender dk domæne. ½ hundrede kroner om året.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-07-06 14:46

Jeg skal give 437,50 for hele startpakken og det første år. Om jeg giver 1, 5, eller 10kr/md gør nok ikke den store forskel.

Mit navn koster 140kr
Oprettelse 100kr
og som du siger koster det 50kr om året at bevare navnet.

Jeg blev næsten yderliegre forvirret af dit seneste link, for sikke en masse valgmuligheder - og så er det kun månedsprisen der vises.

Jeg har besluttet at starte med 500mb - så kan jeg jo opgraderer.
Jeg troede at hastigheden på siden også havde at gøre med hvor meget plads der var på den.

Tak for al hjælp, jeg synes Nvu virker overkommeligt - tog et lynkursus i Html forleden og skal vist bare lige igennem nogen dages øvelser - så er siden klar.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 500 point
Dato : 06-07-06 14:52

Jamen held og lykke med det.

Et link når du er færdig kunne jo være sjovt.

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 06-07-06 14:54

Tak for svaret BjarneD.