/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Bogføring af renteindtægt!
Fra : llo
Vist : 1795 gange
100 point
Dato : 05-07-06 14:00

Jeg har været så heldig, at jeg netop har modtaget 0,91 kr. i renteindtægt fra min bank :)
Nu ved jeg bare ikke, hvordan pokker jeg skal bogføre dette i mit regnskab, som jo skal stemme overens med min bankbeholdning.

Hvilke konti skal jeg anvende????

Hjæææææææælp!!!

Mvh
Lone

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 05-07-06 14:50

Du kan afhængig af din kontoplan vælge:

Renteindtægter
Uforudsete indtægter

Endda kreditere din renteomkostningskonto

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 05-07-06 15:24

Krediter renteindtægter i resultatopgørelsen - opret kontoen , hvis du ikke har den
Debiter kontoen for den bank, det vedrører
;.)

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 05-07-06 15:40

annfriis > Jeps. Det er bedst at have det på den rigtige måde. Helt enig. En sådan konto kan man ikke leve uden...

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 05-07-06 15:46

Jeps Linux-man

Kommentar
Fra : llo

Dato : 05-07-06 16:08

Tak for jeres svar - ja, det er svært at undvære en sådan konto, især med bankens renter .)

Men nu er det sådan, at jeg bogfører i E-conomic, ved ikke hvor mange der kender det program.
Men for at kunne bogføre en indbetaling, skal jeg oprette en debitorgruppe. Dvs. jeg kan kun bogføre en kreditor/debitorbetaling, men jeg kan bare ikke se hvad det har med renteindtægter fra banken at gøre!!
Pengene er jo gået ind i min bank, dvs. pengene skal debiteres renteindtægter og krediteres bank?? - eller hvordan gør man det? På nuværende tidspunkt står pengene på min bankkonto. De skal altså bogføres ind på min bankkonto i mit regnskabsprogram, før bogføringen stemmer oevrens med banken. Hvad gør jeg?

Lone

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 05-07-06 16:32

hmprff - hader det program
Såvidt jeg husker skal du da bare bogføre under "daglig"
/Ann

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 05-07-06 17:16

Lone > Nej, debiteres banken. De går IND i banken. Krediteres renteindtægter.

Kommentar
Fra : llo

Dato : 06-07-06 09:33

Til Annfriss!

Jeg kan ikke bogføre under "daglige", da det kun er betaling af udgiftsbilag. Der er så en der hedder "indbetalinger", men så kan jeg kun vælge mellem debitorer eller kreditorer!!!!!!

Syntes den er s.... svær at greje!

Lone

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 07-07-06 10:45

Hvis du absolut skal oprette en debitor/kreditor for at kunne bogføre - er du nødt til at oprette banken som en debitor fx. med betalingsbetingelserne kontant.

Herefter:
Debet bank(debitor) og kredit renteindtægter
Kredit bank(debitor) og debet bankkonto

Mvh. Ampere

Accepteret svar
Fra : annfriis

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-06 12:10

Hm bruger det ikke længere - men det er da ikke kun udgifter, du kan bogføre under daglig - kontnte indbetalinger er da samme sted
Altså godt nok er det program tungt at danse med, men det kan lade sig gøre uden at bruge debitor/kreditor delen
Har du renter i resultatopgørelsen og banken under aktiver/passiver ?
E-conomic har jo en supportafdeling, hvor man kan maile/ringe - har du prøvet at spørge dem
Ann

Godkendelse af svar
Fra : llo

Dato : 07-07-06 13:15

Tak for svaret annfriis.

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 07-07-06 22:39

Mange tak - men hjalp det ?