/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Karabinhager kontra sjækler
Fra : jeam
Vist : 646 gange
20 point
Dato : 05-07-06 09:46

Jeg har en hobie 17 - hvortil jeg bruger de sjækler til rigning som den er købt med. Men jeg synes at der er enormt besværligt - og vil hellere briuge karabinhager. Kan man det ? Er der nogle der VED det og ikek bare tror et eller andet

Ohøj

Hilsen Jeanett

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-07-06 09:56

Jeg tror ikke noget.................men tænk på trækstyrken. En karabinhage kan åbne sig ved træk, men det gør sjækler ikke.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-07-06 10:22

Til stående rig er sjækler at anbefale (husk at "muse" dem) som nævnt af e.c.

Lige så klart er det at anvende karabinhager til dele, som skal hugges an og af med jævne mellemrum.

Kommentar
Fra : jeam

Dato : 05-07-06 10:51

Nu siger du et "muse" - hvad er det lige at det er ?? er det ikke bare at skrue dem fast
Jeanett

Kommentar
Fra : jeam

Dato : 05-07-06 10:52

at muse..

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-07-06 11:32

At muse en sjækel betyder at sikre, at den ikke går op af sig selv.
Dette gøres ved hjælp af ståltråd eller tynd line.
Det forudsætter dog at sjækelpinden er forsynet med øje og linen trækkes igennem dette øje..

Kommentar
Fra : dinni

Dato : 05-07-06 15:16

Hej Jeantt. Jeg bruger selv karabinhager hvor det kan lade sig gøre på en 28 fods sejlbåd.Så hvis du bruger den rette størrelse tror jeg ikke at de vil volde dig nogle problemer,så undgår du alle de mus osv. God vind Hilsen Dinni.