/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Turbolyd på dieselbil
Fra : Wrongstyler
Vist : 5351 gange
300 point
Dato : 30-06-06 10:34

Jeg har en peugeot boxer 2.5 TD men der er næsten ingen lyd fra turboen.. og jeg elsker turbo lyd så det er lidt irriterende.

Hvordan får jeg lyden af turboen fren UDEN at bilen kommer til at larme?

har prøvet at fjerne luftfilteret og kørt en tur for at se om en slags sportsluftfilter kunne hjælpe men det gav intet resultat.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-06-06 10:41

Nej, det kræver enten en defekt/utæt manifoldspakning eller udstødningsrør at du skulle kunne høre turboen bedre.

Og det vil så få bilen til at larme ad pommern til, medføre en dejlig fløjtende turbolyd.......og i løbet af kort tid, medføre enten et ødelagt topstykke (ved manifoldspakningen) eller en ødelagt turbo grundet defekt udstødning....sådan er det bare.

Hvis det er turbolyd du gerne vil ha' hjælper det ikke noget med sådan en lille lavtryksturbo i en lillebittebitte 2,5 motor, de er netop lavet så de ikke larmer mere end højst nødvendigt.
Der skal du op i noget potent V8 Scania el.lign

mvh dova

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 30-06-06 11:12

måske en blow off ventil ville gøre lidt for lyden ?? jeg ved ikke så meget om biler, så jeg håber ikke det lydder helt towligt

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 30-06-06 15:45

Jeg vil også mene at du skal have gang i en blow off ventil (dumpvalve). Det er godtnok ikke turbolyden du får (bliver nok svært..), men så får du lyden fra når du slipper gassen. Se:

http://www.powerpage.dk/produkter_blowoffventiler_1JBRA25.aspx

http://www.pr-design.dk/shop/default.asp?ProductID=2002

De kan være de kan finde noget til dig..

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 30-06-06 22:00

ja en blowoff ventil vil altid give det fede hvæs når man kobler ud og turboen har et overskud af tryk. bare ikke alle der har en til en diesel.

og hvad angår turbolyd så kan en fiat 1.4 med turbo skrige så man ikke kan kan høre en bombe falde, så den kommentar er helt klart død. (ked af det Dova, men for en gangs skyld virker det som om du ikk helt er inde i sagen, selvom din viden er stor - det skriver jeg gerne under på)

min kammerat har en 3.3 td som siger nøjagtig som den skal, turboen fløjter som den skal og bilen brøler som en brunstig tyr - ren og skær pga det er en 6 cyl motor.

det er samme lyd jeg håber på men må nok indse at med 4 cyl. er det svært.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-07-06 01:44

Nu har jeg kørt en del i forskellige Turbodiesel modeller.

Lige fra en lille Golf 1,6 TD til de store V8ere

Og den eneste udover lastbilen, hvor man har kunnet høre sådan rigtigt, at turboen arbejder, det var i en 6 cyl. 3.3 Nissan Patrol TD. Og så en lille smule i en 6 cyl. Volvo 760er TD.

Den der lille Fiat du taler om...sikker på det ikke er kileremmen der hyler
Eller at den alligevel er utæt et eller andet sted

Og den dumpvalve der omtales, giver jo ikke en rigtig turbolyd, men bare en hylende lyd når du kobler ud eller slipper gassen.
De fleste dieselmotorer kan forøvrigt slet ikke monteres med sådan en, grundet den måde de er bygget op på.

mvh dova

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 06-07-06 08:40

Der findes dump-ventiler til dieselbiler og i følge peugeot i Odense koster den 1300 kr. den er dog noget anderledes da der ikke er noget spjæld til at give modtrykket.

Og ganske rigtigt var den 3.3 også en Nissan Patrol.. den bil har nøjagtig den lyd som jeg ville ønske jeg havde, men må bare nøjes med mindre.

i følge peugeot skal jeg rode med den bagerste potte hvis jeg vil have lyd ud af turbo'en og de siger at den ligefrem vil have godt af det.

Den lille fiat havde bare et rør direkte fra turboen og ud i den frie natur.. men sagde rigtigt godt uden at lyde dumt. Men den var selvfølgelig også pillet ved så den havde 166 hk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-06 18:18

Hvis du ændrer den bageste potte, så der kommer mere lyd, så vil du kun erfare, at din turbo mister effekt fordi den ikke har nok modtryk, og i længden vil turboen tage skade og begynde at smide motorolie ud den vej

Sorry, men sådan er det altså.

mvh dova

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 06-07-06 20:42

Lige nøjagtig DET spurgte jeg mekanikeren om ved Peugeot.. men han sagde at jo MINDRE modtryk jo bedre, og jo mindre slid vil der være på turboen.. surt jeg ikke har ham lige nu for jeg gad vide hvorfor?

Måske noget med at jo nemmere den kommer af med udstødningen jo mindre varm bliver den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-06 21:27

Prøv nu at høre her:

Turboen oparbejder sit tryk ved hjælp af udstødningen.
det er nøje afstemt i forhold til modtryk/modstand i potterne.

Hvis du fjerner noget af denne modstand eller udstødningsrøret bliver utæt, vil det tryk som udstødningsrøgen oparbejder, forsvinde, fordi det altid vil vælge den vej ud hvor der er mindst modstand = Mindre turbotryk .

Lidt forenklet er det næsten samme princip som hvis du vil pumpe en cykel med en pumpe hvor pakningen er defekt så luften fiser den forkerte vej, så kommer der heller ikke særlig meget luft i slangen, fordi der er større modstand

mvh dova

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 06-07-06 22:17

jeg troede det var gennemstrømningen, igennem turboen, af luft i form af udstødningsgas der drev sneglen rundt og jo mindre luftmodstand jo mere fart og tryk på udstødningsgassen..

Så forstår jeg SLET ikke alle de forhandlere der siger at en Dump-ventil, eller blow off ventil, er godt for optrækket og minsker slid på turboen... en blowoff ventil vil jo fjerne al form for modtryk i slangen når der kobles ud eller slækkes på pedalen.

Mindre modstand i udstødningen EFTER turboen vil være det samme som mindre tryk på cykelslangen og dermed nemmere at pumpe op.. jo højere tryk i cykelslangen jo sværere vil det da være at pumpe skidtet op.

Tryk EFTER turboen vil da forsøge at komme tilbage i turboen. bremse den og dermed give mindre omdrejninger i udstødningssneglen som derfor trækker indsugningssneglen langsommere rundt = mindre tryk på indsugningssiden.

Nu er jeg skisme lidt forvirret.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-07-06 22:30

Man kan købe et rør du sætter på enden af udstødningen, i det rør er det en propel. Det giver en fed turbolyd.
alimak