/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
side links i frontpage
Fra : jazper01
Vist : 487 gange
100 point
Dato : 29-06-06 22:34

Jeg skal lave nogle menu overskrifter om til links til andre sider (selvfølgelig), men det skal helst være uden der kommer understregning og "knappe-ikon" i stedet for den valgte tekst. Håber en kan hjælpe...

Kommentar
Fra : FigoFidel

Dato : 29-06-06 22:48

Er det til en hjemmeside?

Kommentar
Fra : FigoFidel

Dato : 29-06-06 22:48

Er det til en hjemmeside?

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 29-06-06 22:52

Hej

du skal blot marker din tekst højre-klik og vælge hyperlink, vælge siden som der skal link´s til, tryk derefter OK. marker igen teksten og tryk Ctrl+u hvor efter din understregning forsvinder.

/Maddog_dk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-06-06 23:26

Du skal bruge CSS :
Kode
<style type="text/css">
<!--
a.uden_understregning{
text-decoration:none;
}
//-->
</style>

..i din <head> ...<head> sektion

I din HTML skriver du så:

Kode
<a href="DIN_URL.HTML" title="Gå til DIN_URL" class="uden_understregning">LINK</a>

Eller hvis det er ALLE links på din side?

Kode
<style type="text/css">
<!--
a {
text-decoration:none;
}
//-->
</style>

Se her : http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_link2

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-06-06 23:29

Ps. Du kan også angive din CSS in-line:
Kode
<a href="http://www.dmi.dk" title="Link til DMI" style="text-decoration:none;">DMI</a>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jazper01

Dato : 30-06-06 22:51

Det virker altså ikke helt efter hensigten. Ja det er til en hjemmeside, som jeg har lavet i flash, og skal lave en kopi i html så alle har mulighed for at se den.
Men understregningen forsvinder altså ikke.. og det der html kode - det vil ikke rigtig virke. Skal det insættes et specielt sted eller...?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-06 09:26

Hvis ikke det virker, er der noget galt med indstillingerne i din browser

...for det er en helt standard metode til at ændre udseende af links: http://www.w3schools.com/css/css_pseudo_classes.asp

Her er et lille nemt kursus i CSS: http://www.html.dk/tutorials/css/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-06 09:28

Ps. Specielt i dit tilfælde: http://www.html.dk/tutorials/css/lektion6.asp

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 04-07-06 23:31

Er du kommet længere?

Der findes også andre metoder til at lave links. Man kan f.eks. benytte både javascript og CSS på en alm. tekststreng.

Hvis du vil lave denne tekst om til et link : Danmarks Meteorologiske Institut
..kan det bl.a. gøres således:
Kode
<span style="cursor:pointer" onclick="document.location.href='http://dmi.dk'">Danmarks Meteorologiske Institut</span>

...der kan arbejdes videre med farver, fonts, osv. med CSS egenskaber. Med Javascript eventen 'onmouseover' eller CSS pseudo-klassen ':hover' kan man ligeledes simulere et links title="..." parameter vha. CSS boxmodellen, -positionering og lidt knofedt. Blot skal du tænke på det IKKE virker, hvis brugeren ikke tillader scripting (=popup blocking) eller scripts er slået fra.

Det er også liiiige volsomt nok i forhold til blot at lave et alm. link og fjerne understregningen med CSS, som tidligere anvist

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : jazper01

Dato : 07-07-06 18:16

Tak for svaret molokyle. Det lykkes til sidst ! Den sidste kode du sendte gik rent ind...