/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Luksusforsikring
Fra : Carits
Vist : 897 gange
100 point
Dato : 27-06-06 10:25

Hejsa.

Jeg købte i 2004 et plasma-TV samt luksusforsikring som gælder i 5 år.

Forsikringen dækker f.eks. hændelige uheld, men hvad er det. Er et hændeligt uheld noget som forsikringsselskaberne tolker forskelligt?

F.eks. "Vi skal til at male og skal i den forbindelse ha´ flyttet fjernsynet, da vi flytter det, taber den ene person tv´et og glasset går i stykker", er det et hændeligt uheld? eller er et hændeligt uheld noget som bliver gjort uforsvarligt, f.eks hvis den person som taber TV´et er fuld og der ligger olie på gulvet ( lidt ekstremt, men overdrivelsen fremmer forståelsen )

Jeg takker på forhånd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-06-06 11:28

Et hændeligt uheld, er "et uheld som ingen kan gøres ansvarlig for" (ifølge nudansk ordbog)............ eller et uheld man ikke "havde kunnet forudse vil ske" og derfor ikke har taget forholdsregler imod, selvfølgelig under hensyntagen til, at der ikke er handlet uforsvarligt eller forsætligt.

Eks. TVet falder ned fra væggen, selv om det skønnes, at beslaget er forsvarligt fastgjort.

Derfor er det ikke et hændeligt uheld, såfremt en fuld mand taber TVet, for det vil tolkes som uforsvarlig/forsætlig håndtering af TVet og man burde kunne forudse, at en fuld mand ikke er i stand til at slæbe rundt med Tvet uden at tabe det, og forsikringer har da også oftest den klausul, at de ikke dækker skader begået af en beruset person, eller en person der i øvrigt ikke har fuld kontrol over sine handlinger.

mvh dova

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 27-06-06 12:05

Juridisk skelnes der mellem tre kategorier:
- hændeligt
- uagtsomt
- fortsæt

Til at afgøre i hvilken kasse en given handling kan henføres til, anvendes reglen om "Den gode almindelige familiiefar", Bonus Pater Familias.

Du kan se hvorledes Forsikringsoplysningen har defineret dem her:
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringstyper/Indboforsikring/Erstatningsansvar.aspx

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 29-06-06 11:32

Til at starte med, så skal man passe på med de så kaldte luksusforsikringer. Hvis forsikringen kun dækker hændelige uheld, vil du være dækket af din alm. indboforsikring i lang lang de fleste tilfælde.

Hændelig uheld er generelt at hvis man handler som alm mennesker ville gøre, og tager sig almindelige forholdsregler (som f.eks. sikrer sig der ikke ligger olie på gulvet eller personen der flytter fjernsynet ikke er fuld), og der sker et uheld vil forsikringen dække.
Begrebet om Bonus Pater er men i praksis gået bort fra, da man aldrig vil kunne handle som ham, da han netop pr. definition ALDRIG laver fejl. Dermed vil man aldrig kunne gå under kategorien "hændeligt uheld"

Om hvad der i din situation netop går under begrebet "hændeligt uheld" vil være op til en tolkning af hvad der er sket. Desuden skal der i den tolkning medtages alle de andre forhold i aftalen.
Som oftest vil det være sådan, at hvis en sag kommer så langt at skulle for retten, vil en forsikringsudbyder være dårligere stillet, såfremt aftalen ikke er præcis formuleret, end forsikringstager. Det er for at beskytte forbrugeren mod uforståelige aftaler.

Håber det hjælper lidt.
Mvh.
MacMadsen

Kommentar
Fra : RomanG

Dato : 30-06-06 15:53

Det er korrekt, at man har brugt bonus pater familias, men den bruges ikke særlig meget mere. Mest af ældre advokater.
Man går ind og ser, om der foreligger culpa. Kan man klandre nogen for hændelsesforløbet?? Hvis ja, så er det ente uagtsomt eller forsætligt og derfor ikke et hændeligt uheld.