/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
fat32 og ntfs
Fra : yesboss
Vist : 775 gange
100 point
Dato : 26-06-06 13:23

Jeg har placeret en hd i en usb adaptor, den dukker op under denne computer men når jeg trykker på drevet (f) forekommer der ingenting derpå. Den viser endda antal mb der er brugt på disken.
Er det fordi min bærbar som usben er tilkoblet er NTFS og hd der er sat til er fat32??

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 26-06-06 13:28

Det tror jeg ikke det kan være....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-06-06 13:33

Næh! Et ntfs system som windows xp burde ikke ha problemer med at læse FAT! Hvor stor er HD'en og er den opdelt i partitioner?

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 26-06-06 13:36

den er på 2gb, en ældre sag! den er ikke opdelt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-06-06 13:42

Du skal måske lige ind og gøre den læsbar.
Start comp og så sætte din USB HD til og tænd den
Højreklik på denne comp
vælg administre
diskhåndtering
nede til højre kan du se din USB-HD
Højreklik der hvor der stå Disk(1 ell 2 ell 3) som passer til din USB-HD
vælg opdater til dynamisk disk
Og så skal du lige se om der er nogen partitioner ellers kan de laves nu
Husk at USB-HD skal sættes som master (det er den sat til fra fabrikken)

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 26-06-06 13:53

Disk 0 liggger den bærbare

Disk 1 ligger usb hd

kan ikke vælge opdater til dynamisk disk!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-06-06 14:06

Citat
disk 1
grundlæggende
xxx Mb
Online

Hvis du h-klikker på det område og ikke kan vælge opgrader til dynamisk disk for di den er nedtonet så er det for den allerede er opgraderet eller er gemt fra der hvor den sad før.
Hvis der ikke er noget på den HD som du skal bruge, kan du lave en ny partition.
Hvilke farver kan du se til højre for Disk 1 (USB-HD)

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 26-06-06 14:08

blå primær partition

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-06-06 14:11

Ok men står der mere i den primære "kasse"

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 26-06-06 14:16

Der står drev bogstav f: 2.01gb fat32
iorden aktiv

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-06-06 14:26

Aktiv betyder at den har kørt med styresystem på en anden comp.
Hvis du ikke skal bruge nogen filer - så bør du lige slette den partition og bagefter oprette en ny.
Vælg en logisk partition når du får muligheden.
H-klik på partitionen og slet
h-klik på det nu ikke alokerede område og opret logisk partition FAT32 eller NTFS
FAT32 kan læses af de fleste comp

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 26-06-06 15:45

mister jeg så de data der er derpå?

Kommentar
Fra : sym

Dato : 26-06-06 18:08

du mister alle data på disken

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 26-06-06 18:31

NTFSNogle af de funktioner, du kan bruge, når du vælger NTFS, er:

Domæner, der er en del af Active Directory, og som du kan bruge til at fintune sikkerhedsindstillingerne, mens du bevarer en enkel administration. Domænecontrollere kræver NTFS.
Filkryptering, der øger sikkerheden betydeligt.
Tilladelser, der kan indstilles for enkelte filer og mapper.
Sparse-filer. Dette er meget store filer, der oprettes af programmer på en måde, så der kun kræves begrænset diskplads. Det vil sige, at NTFS kun tildeler diskplads til de dele af en fil, der skrives til.
Fjernlagring, som er en udvidelse af din diskplads, der giver adgang til udskiftelige medier (f.eks. bånd).
Genoprettelseslog med NTFS-metadata, der hjælper med at gendanne oplysninger hurtigt i tilfælde af strømsvigt eller andre systemproblemer. Herved har du straks adgang til drevet efter genstart af computeren uden at skulle vente på at chkdsk.exe skal køre.
Diskkvotaer, som du kan bruge til at overvåge og styre den mængde diskplads, der anvendes af enkeltbrugere.
Bedre skalering af store drev. Den maksimale drevstørrelse for NTFS er meget større, end den er for FAT, og når drevstørrelsen øges, forringes ydeevnen ikke med NTFS, som den gør med FAT.
Installationsprogrammet gør det nemt at konvertere din partition til den nye version af NTFS, selvom den før anvendte FAT eller FAT32. Denne form for konvertering bevarer filerne intakte (i modsætning til formatering af en partition).

Installationsprogrammet begynder med at kontrollere det eksisterende filsystem. Hvis det er NTFS, er konvertering ikke nødvendig. Hvis det er FAT eller FAT32, giver installationsprogrammet dig mulighed for at konvertere til NTFS. Hvis du ikke har brug for at bevare dine filer, og du har en FAT- eller FAT32-partition, anbefales det, at du formaterer partitionen med NTFS i stedet for at konvertere fra FAT eller FAT32. Formatering af en partition sletter alle data i partitionen og gør det muligt at starte forfra med et tomt drev.

Det er imidlertid stadig bedst at bruge NTFS, uanset om partitionen var formateret med NTFS eller konverteret. En partition kan også konverteres efter installationen ved hjælp af Convert.exe. Yderligere oplysninger om Convert.exe finder du, når installationen er afsluttet, ved at klikke på Start, klikke på Kør, skrive cmd og derefter trykke på ENTER. Skriv help convert i kommandovinduet, og tryk derefter på ENTER.

dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-06-06 18:54

Citat
Hvis der ikke er noget på den HD som du skal bruge, kan du lave en ny partition.

Du bør ikke forsøge at "køre" programmer fra den harddisk.

En 2GB HD behøver vist ikke NTFS.
FAT 32 har den fordel at kunne snakke med flere computere.
eks.
NTFS kan se og snakke med FAT32
FAT32 kan ikke se og snakke med NTFS

Når du tilføjer USB-HD er der mulighed for at dine HD kan kikse i partitionsoplysningerne og vises som RAW.
RAW kan ikke læses og skrives til.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 26-06-06 19:40

JA SÅ ER JO LIGE VIDT...OG DER ER IKKE ANDRE MULIGHEDER???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-06-06 19:45

Jammen jeg har ikke helt fundet ud af hvad du vil med den harddisk.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-06-06 20:23

e.c nævnte filsystem RAW. Det er vel ikke det der er galt med disken, se under egenskaber

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 26-06-06 22:11

Jeg skal ha fat på nogle billeder der ligger derpå 900 mb

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-06 05:49

Åben Dos vindue kør Convert.exe og skriv den Fat32 HD der skal konverteres til NTFS, der sket ikke noget med de filer der ligger på HD.

dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-06 09:10

Du bør ikke convertere før du har fået de billeder ud.
Ok - jeg sender lige to disketter, som evt. kan gøre din HD synlig.
Se her ligger et privat indlæg:
http://www.kandu.dk/userMailView.aspx?uid=143584
(det er kun Yesboss der kan åbne denne)

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-06 18:57

Søde e.c. der sker ikke noget med nogle filer har selv prøvet et den altså win xp hvis man har den
dr.dem{svært]

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-06 19:01

Oghvad skal man bruge hovedsiden til http://www.kandu.dk/userMailView.aspx?uid=143584
dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-06 19:45

Ok dr.dem ..................man skal heller ikke bruge det til noget.
Men prøv denne:
http://www.kandu.dk/userMailView.aspx?uid=251420
(det er kun dr.dem der kan åbne denne)

Nej det er rigtigt, og jeg har også reddet en HD ved at convertere med PM, men det er sidste udvej.
En convertering kan gå galt.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 27-06-06 20:48

jeg kan ikke lige hitte ud af det med convert.exe DR.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-06 21:43

yesboss prøv og kikke højere oppe

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-06 21:46

e.c Hvad får du ud af at du kan finde frem til mine private mapper ???????????????

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-06 21:56

Denne skrev jeg til Yesboss fordi jeg havde lagt et privat indlæg
Citat
Se her ligger et privat indlæg:
http://www.kandu.dk/userMailView.aspx?uid=143584
(det er kun Yesboss der kan åbne denne)

Og som jeg skriver så kan ku Yesboss se sin egen usermail

Citat
Og hvad skal man bruge hovedsiden til http://www.kandu.dk/userMailView.aspx?uid=143584
dr.dem

Tja du skal da heller ikke bruge det til noget

Citat
Ok dr.dem ..................man skal heller ikke bruge det til noget.
Men prøv denne:
http://www.kandu.dk/userMailView.aspx?uid=251420
(det er kun dr.dem der kan åbne denne)

Her laver jeg så en henvisning som kun du kan se, for det er nemlig dit eget medlemsnummer
som står til sidst, og kun den som er logget på som dig kan se noget i den henvisning

Citat
e.c Hvad får du ud af at du kan finde frem til mine private mapper ???????????????

Svaret er ................................................................det kan jeg slet ikke.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-06 22:02

yesboss
Klik på Start, klik på kør, tast CMD, cd.. ENTER til der kun står C:\
Tast så convert.exe og alt køer af sig selv, skriv hvilken HD du skal konverterer og denne bliver til en NTFS, så bag efter kan du bare slette den som det passer dig

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-06 22:07

yesbossu er det yesboss side så slut lile det her

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-06 22:08

skulle ha stået NU ER DET

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-06 22:24

yesboss Det kan være E:\ måske F:\?????

dr.dem

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 27-06-06 22:38

Den vildeste batttle i der er ude i drenge, det bliver det ikke mindre forvirrende af!!

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-06 22:48

Undskyld men prøv det jeg skrev højre oppe
dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-06 23:14

yesboss - d har det ikke nemt når der er så forskellige meninger om løsningen af et problem.
Det kan ikke lade sig gøre at køre to veje samtidig...................så jeg hopper af.
Hvis du vil have yderligere forklaring på de to disketter, så kan vi snakke videre i privat indlæg.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-06 23:24

dr.dem

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-06-06 01:10

Hmm? Yesboss jeg har lige et 3dje forslag til dig! Hvad med at sætte harddisken internt i computeren som slave og se om windows kan læse filerne? Så kan du overføre filerne til din masterdisk og eksperimentere med den gamle disk så meget du lyster!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-06-06 01:10

Shit! du har bærbar Glem det

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 29-06-06 07:27

jeg prøver lige een ad gangen! Ellers snakkes vi ved i privat indlæg e.c

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-06-06 09:54

Ok - tag den tid du har brug for.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 29-06-06 13:40

Jeg ka ikke convertere da det er fat32!!

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 29-06-06 21:39

yesboss køre du med XP (home eller PRO) ??????

dr.dem

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 30-06-06 10:59

home