/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ventilation i garge
Fra : npra
Vist : 3860 gange
100 point
Dato : 24-06-06 23:26

Jeg har en lukket og fuld isoleret garage med et lille hobby værksted. Sidste vinter observerede jeg, hvad jeg burde have vist, at luftfugtighden ofte sneg sig op på 100% når den vintervåde bil blev kørt i hus. Jeg påtænker derfor at installerer et af disse små ventilations/affugteranlæg, som efterhånden kan købes alle steder. Spørgsmålet er bare om det er tilstrækkeligt? Vil anlæget kunne affugte tilstrækkeligt ved f.eks. 10 grader? Vil det være bedre med en ren mekanisk ventilation?

NP.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-06-06 00:02

Nu er det jo ikke sundt hverken for bil eller garage. På mit arbejde bruger vi affugtere i rum der ikke er opvarmede om efterår/vinter. Det er en hotelblok med værelser, og de to yderste er fugtige (dog ikke 100%) og vi opsamler snildt 5 liter på to tre dage når det er værst. Mekanisk ventilation skal der jo være i din garage, du har vel et par udluftningsventiler.
Skulle jeg vælge mellem en elektrisk udsugning og en affugter havde jeg helt klart valgt affugteren, den suger ihvertilfælde ikke mere fugtig luft ind.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-06-06 01:02

Men jeg ville vælge mekanisk ventilation, det drejer sig jo bare om at få udskiftet den våde luft med mindre våd, udefra.
Desuden er det jo voldsomt dyrt med elektrisk affugtere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-06-06 09:02

Det er afgørende for valget hvor meget du opvarmer garagen. Hvis det kun er lejlighedsvis, når du bruger hobbyværkstedet, vil det være snedigts at øge den naturlige ventilation, f. eks med et konstant åbent vindue.
Hvis du har konstant elvarme i garagen er affugteren at foretrække. Det forbrug den har kommer jo igen i sparet varmeforbrug. og så for du ennda ekstra varme ved at kondensere vand.

Med andre opvarmningsformer er det svært at give et klart svar uden at vide mere.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-06-06 10:28

Stil bilen udenfor

Nej men det er svært at komme med det helt korrekte svar. Jeg mener nu at ved lidt hyppig udluftning skulle det kunne lade sig gøre men det skal være med vinduet helt åbent i 10-15 min flere gange om dagen for på den måde at udskifte luften

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-06-06 09:27

Enig med Transor. Hvis der alligevel anvendes energi til opvarmning af garagen er en affugter neutral hvad energiforbrug angår. Alt hvad du hælder i den, nyttiggøres til varme. Men det er ikke sikkert du kan få en billig "Bilka-affugter" til at køre i kun 10°. Men det er klart forsøget værd.

Udluftning koster på både energiforbruget og elforbruget.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-06-06 15:25

Nå, så skal jeg have mine skolepenge tilbage, hvis en affugtning er energineutral, hvordan i hede hule helvede kan den være det?
http://www.dgc.dk/publikationer/rapporter/data/affugter.htm :
0,938 kr/kg vand (55,44 kr/h)

http://www.danent.dk/80256A4F0046CCEE/(sysPrintViewDefault)/DDAF1F64369FBF9641256AAE002FDC25 :

Udtørring alene udgør 25% af energiforbruget i normalt dansk byggeri
Det er meget uøkonomisk at anvende affugtere til opvarmning, især hvis bygningen ikke er tilstrækkelig tæt, og hvis der anvendes Eldrevne affugtere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-06-06 16:53

Ja gu skal du have dine penge igen.

En affugter der eksempel virker ved først at køle for derefter at opvarme virker som følger (sådan lidt i runde tal):

Lufttilgang: 20° 50% RF
Luftmængde: 100 kg/h
Energiindhold 40KJ/kg

Luften afkøles først i køledelen. Bevidst køres med lav fordampningstemperatur så vand slåes af, eller binder sig som is. Lad os sige du køler til 10° ( 25KJ/kg luft). Hertil anvender du energi svarende til ca det halve.

Du fjerner med andre ord ca 15 kJ/kg luft og forbruger dertil ca 7,5 kJ/kg luft.

I anlæggets kondensator skal du i sagens natur aflevere det hele igen og skal derfor havne på et energiindhold på 25 + 15 + 7,5 = 47,5 kJ/kg luft. Dette svare fint til at luften opvarmes til ca 32°.

En tilsvarende opvarmning af 100 kg luft 20° 50%RF "koster" faktisk 340 Watt, hvor du "kun" har smidt 122 Watt i affugteren. Forskellen ligger i kondensbeholderen i form af 172 gr vand (i dette tilfælde).

Simpel fysik og en hurtig finger på IX diagrammet.

....og som minimum kan energi ikke blive "væk". Så det el du hælder i i fyringssæsonen er du bedre kørende med at brænde af i en affugter, end i en elradiator.

Så skriv trygt til Bertel Haarder.......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-06-06 16:55

....og Palle. Hvis vi sammenligner forskellige varmekilder er sagen naturligvis anderledes. Men det er der jo ikke nævnt noget om.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-06-06 16:56

220 W i affugteren selvfølgelig. Ellers var det sådan liiiige smart nok.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-06-06 17:10

100 kg luft pr time 20° 50% RF on -> 10° 74,11% RF koster 404 Watt og giver 0,172 kg/vand
10° -> 32° 19,2%RF koster 622 Watt

100 kg luft pr time 20° 50% RF opvarmet til 32° 24,6% RF koster 340 Watt

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-06-06 20:28

3773.

Nu har du da vist rullet hele kuglerammen ud

Der er mange der ikke tror på energi venligheden i affugtere og varmepumper men der er jo tit en 3-1 fortjeneste under gode forhold

Kommentar
Fra : npra

Dato : 26-06-06 20:30

Hold da op. Det fik gang i en lille diskussion. Mit "problem" er at jeg for alt i verden vil af med fugten. Dernæst må garagen jo gerne kunne varmes op lejlighedsvis Ud fra kommentarene ser jeg 3 muligheder:

1. Alm. udluftning (det glemmer jeg med garanti)
2. Ventilator
3. En varmepumpe/affugter

Da varmepumpen/affugteren også kan varme hælder jeg mest til denne løsning, selv om det kan blive en dyr fornøjelse. Alternativt kunne i et solarvent system måske klare opgaven?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-06-06 20:42

Njaee Fijala, arbejder jo lidt med det......... Men du giver mig antagelig ret i mine udregninger. Du er jo også inden for branchen!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-06-06 20:48

Helt enig 3773

En af de billige klima/varmepumper der fåes mange steder idag kan faktisk klare opgaven.
Men vær opmærksom på at der er - Køb og smid væk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-06-06 20:49

Solarventi er en smart opfindelse og driften er "gratis".

Min beregning er baseret på en bette simpel affugter til 600 - 1000 kr der står på gulvet, + evt hjælpende elradiator. Affugteren giver ikke nok alene.

En varmepumpe, affugter almindeligvis kun ved samtidig køling, derfor er den ikke specielt egnet. Så skal du montere den sammen med en bette udsugning der er styret af en hygrostat. Og så bliver det pludselig dyrt.

Vil du anvende varmepumpe nede ved 10° rumteperatur er der kun een varmepumpe du kan anvende. Det er IVT's Nordic. Og den er temmelig kostbar. Alle andre splitvarmepumper skal have en rumtemperatur på 16° eller derover. Ellers kan de ikke holde udedelen isfri.

...og pas på de billige. Oftest kører de på 407C og kan ikke køre under 0° ude (selvom de påstår der er vinterregulering og hvad ved jeg). Ligeledes skal du passe grusomt på paralleltimporterede apparater. Oftest kører de forfærdentlig under nordiske forhold.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-06-06 20:52

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-06-06 20:52

...men et par af drengene anvender nogle lidt større affugtere (altså lidt dyrere). Og de kan snildt holde et hobbyrum frostfrit (og knastørt). Opvarmningen kan man så klare med en elblæser, når man skal lave noget!