/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
hvid/lysgrå solsort
Fra : AnnetteW01
Vist : 990 gange
20 point
Dato : 23-06-06 23:03

Hej, har været på Vemmetofte Strandcamping, og har der hele ugen haft besøg af en hvid/lysgrå solsort, hvor almindelig er solsorte med denne farve?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-06-06 11:37

Det er en måge der arbejder sort, solsort. Soleklart.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-06 12:17

Det er ikke almindeligt. Der er tale om en albino, altså en fugl der mangler pigment. Slå evt ordet op i et leksikon.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 24-06-06 14:53

Det er måske denne du har set

http://clpglider.spaces.msn.com/Blog/cns!1D92E1D475315BFD!134.entry

De er ikke så almindelige

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 24-06-06 19:59

Det er ikke en albino, for så ville den være helt hvid/gullig med røde øjne.

men mange fugle og især solsorte, kan lide af noget der hedder Leucisme, altså en defekt der gør, at de mangler pigmentet i visse områder af fjerdragten, som derfor bliver "misfarvet".

Jeg så for nyligt et billede af en beigefarvet gråspurv, med gyldenbrune fjertegninger, det var også et eksempel på en leucistisk fugl.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-06 20:03

Jeg så engang et billede af en sådan solsort i en af Poul Thomsens udsendelser. Da var svaret fra eksperterne at det VAR en Albino. Såh DEET!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-06 20:31

For lige fra min side at gøre spørgsmålet om albinisme contra leucisme færdigt: Albinisme er ikke et spørgsmål om enten/eller, et dyr kan sagtens være delvist albino. Det afgørende spørgsmål er, som dova skriver øjenfarven. Er øjnene røde ER der tale om albinisme, ellers leucisme.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-06-06 21:42

Den solsort der spørges om her, er leucistisk

Fordi, det oplyses at den er lysegrå.
leucisme: reduktion af mørkt pigment, blege individer med reduceret mørke tegninger. (oftest grålige i stedet for sortagtige),

Albinisme/partiel albinisme medfører total mangel på pigment = hvid hos fugle

Og ville medføre, at fuglen enten var helt hvid eller hvid/sortbroget...og ikke lysegrå

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-06 21:47

Der skrives hvid/lysegrå, så det KAN altså også være partiel albinisme. Lad nu bare AnnetteW01
selv fortælle noget om øjenfarven. Det er jo trods alt den der afgør spørgsmålet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-06 00:35

OK dova, men du svarer ikke på spørgsmålet! Du svarer på MIT svar. Selvom du har ret i diagnosen, har du ikke svaret på selve spørgsmålet. ØV BØV BUSSEMAND.

Det rigtige svar er nemlig: Det er IKKE almindeligt. Det har såvel jeg som andre allerede sagt.

Godkendelse af svar
Fra : AnnetteW01

Dato : 25-06-06 16:05

Tak for svaret dova.