/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Dæk og fælge til Comet
Fra : toshio
Vist : 426 gange
100 point
Dato : 22-06-06 21:21

Hej

Standard dæk på en Comet er 90/90-10... Hvis jeg skal ud og finde nogen nye dæk, der er lidt bredere, er det så nok de to sidste værdier er ens? f. eks. 120/90-10. Vil det passe på standard fælg?

Jeg går ud fra det midterste tal angiver bredden på fælgen... Er det korrekt?

Mvh Toshio

Jo, og så lige et bonusspørgsmål. Er det nødvendigt at skifte kilerem og nåleleje til en 47 eller 47,6 mm cylinder? (Enten Stylepro eller Athena)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-06-06 22:12

Nej mht. killerem hvis den ellers ikke er slidt men at skifte nåleleje er en god ide..
Det med dækkene ved jeg ikke lie´ men du kan se det i T. hansens gratis scooter bøger.
Mvh sune

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 22-06-06 23:19

Hva dæk angår, så er jeg meget sikker på at det følger samme standarder for dæk på biler.

Dvs.
1. tal er dækkets bredde.
2. tal er dækket højde
3. tal er størrelsen på fælgen som dækket passer på.

Så med andre ord, hvis du vil ha et dæk som er højere og dermed få en lille gearing ud af det, så gå efter et dæk med så højt et 2. tal som muligt.

Du behøver hverken skifte kilerem eller nåleleje, selvom at det anbefales at skifte nålelejet.
Det er derimod vigtigt at du skifter ruller og dyse når du skifter cylinder.

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 23-06-06 00:09

Det lyder meget sandsynligt...

Men hvordan finder man så ud af, om det pågældende dæk passer på fælgen? En ting er jo, at fælgen er for eksempel 10" i diameter, men der skal vel også tages højde for bredden?