/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
ny mc .. Ss.
Fra : sweetblue2839
Vist : 1050 gange
80 point
Dato : 22-06-06 18:12

hejsa.

inden lang tid vil jeg ud for første gang og købe motorcykel. så kunne godt bruge noget hjælp. smiler sødt.

da det er første gang. vil jeg ikke smide det helt store i det. og ved jo også man kan købe de små mc scooter agtige modeller.

hvad jeg kigger efter er :
skal være helt ny og købt hos forhandler.
4 takst motor
vand kølet
skal kunne køre 125 km/t med ,, (mig:69 kg .. min kæreste:77 kg .. bagag:20 kg). == 166 kg.
må gerne være 250 cc

det jeg skal bruge den til er :
lange ferie ture på 200 km ++
også ture på små 30 - 50 km.

jeg ved ikke om mellem 20000 og 30000 er for lidt. men er det jeg regner med kunne gøre det. regner slet ikke med at komme op over 50000.

Så hvilken mc vil i foreslå mig ?? (gerne links)

hvad ligger forsikringen på ?? (er 34 år ,, fra 1971)

skal man kun køre i de gode måneder - selfølgelig frost månederne. hvilke måneder kører i så mc ??

er det realistisk til prisen mellem 20000 og 30000 kr ??

takker. Ss.

mvh.

brian nielsen.

Kommentar
Fra : webersen

Dato : 22-06-06 18:18

Hejsa.
Jeg kan ikke rigtig hjælpe dig med hvilken cykel du skal vælge, men lange ture på 200 km er ingen ting det er joh bare en tur fra KBH til Jylland hehe.
snakker vi en tur til frankrig eller den vej, så snakker vi joh et par tusinde km. om året.
Jeg vil sige at du kommer nok ikke så langt med de ca. 20-30 tusinde, men kommer du i mod de 50 hjælder det på det. og så skal du lige ligge alt tøjet, handsker, hjelm med andet, til også.
Hvad angår en forsikring ville det være en god ide at ringe rundt til de forskællige, eller søge her på nettet, for det kommer an på så mange ting, men du skal nok regne med ca. 3-5000.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-06-06 20:23

Hej sweetblue2839.

Du skal ikke lukke dte spørgsmål før du har fået svar fra brugeren 'dova'!
Det som hun ikke ved om motorcykler - det er ikke værd at vide

Bare vent, så kommer hun på banen, MC'er er hendes kæphest.

Held og lykke fra en simpel knallert45 kører

Dorthe

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 22-06-06 20:32

takker for besvarelsen. Ss.

så vil jeg vente på svar fra dova. SxS.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-06 22:27

Citat
skal være helt ny og købt hos forhandler.
4 takst motor
vand kølet
skal kunne køre 125 km/t med ,, (mig:69 kg .. min kæreste:77 kg .. bagag:20 kg). == 166 kg.
må gerne være 250 cc

det jeg skal bruge den til er :
lange ferie ture på 200 km ++
også ture på små 30 - 50 km.

Nå, men her er jeg så altså.

Og først og fremmest får du ikke særlig meget 250 ccm ny MC for 20-30000

Det absolut billigste i den størrelse, er noget Made in China ved navn Jincheng.
Den koster 33000,- og har elendige 13 hestekræfter der rækker til ca 105 km/t med en person på.

Ikke noget jeg vil anbefale nogen at købe.

En anden ting er, at en 250 generelt ikke er beregnet til længere transporter med 2 personer om bord.

Både komfortmæssigt og køremæssigt og motormæssigt er det alt for lille.

Jeg har selv en gammel 2 cylindret Suzuki 400, som jeg ikke mener egner sig til 2 mand, undtagen til små korte ture hvis der ikke er anden transport inden for rækkevidde.

Jeg ved godt du taler om nyt, men jeg vil meget hellere anbefale dig at købe noget større i brugt.
Det er så ærgerligt at købe noget for billigt nyt, som du alligevel hurtigt bliver træt af. Og nye motorcykler taber lynhurtigt i værdi.

En supergod maskine, både til begynderkørsel, men som også dækker det behov du nævner, kunne f.eks. være en Suzuki GS 500 E.

En meget fin og stabil cykel, som der næsten aldrig er problemer med.
Den er billig i drift, billig at reparere på, den har gennem flere år været den mest solgte nye MC i DK.
Den koster som ny ca 55000,- og du kan sagtens finde et rigtigt godt, i fin stand, brugt eksemplar for de ca 30000,- du nævner.

Så forsikringsspørgsmålet.

det er sværere.
Det afhænger af hvilket selskab, MCens størrelse, hvor i landet du bor, om der skal kasko på, om du er helt nystartet som motorcyklist (anciennitet).
Om du vil køre om vinteren eller om du kan få rabat mod at garantere at MCen står stille i vintermånederne.

Normalvis starter de fleste omkring påske og kører til det begynder at blive for koldt om efteråret, som regel oktober/november afhængig af vejret.

Men du skal ikke blive overrasket, såfremt en forsikring inkl. kasko render op i 10000/år
Nogen betaler som nybegyndere op til 30-40000 for de større maskiner.

mvh dova

Kommentar
Fra : O.B

Dato : 22-06-06 23:28

En Suzuki GS 500 E er ikke vandkølet. Du kan også prøve www.tryg.dk eller ring og høer hvad
en MC-forsikring koster,og efter du er over de 30år så er den ikke så dyr.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-06-06 23:36

Hehe - du levede helt op til mine løfter dova

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 22-06-06 23:54

takker til dova og o.b.

- - -

Til Dova.

- - -

ang. gs 500 :
hvad er topfarten på den ???
er ikke interesseret i en der kører mere end max 125 km/t.(Er med mig og hende + oppakning). Ønsker ikke at blive fristet eller at dø. Gs.

Hvor mange cc er den på ???

- - -

borset fra et par få spørgsmål mere skrevet her. Lyder det til at være i top.

men !!!

En sidste ting. Kender jo ikke så meget til det. Men til min kæreste som skal sidde i bag. Ville det fra hendes side være godt med et rygstøtte.
Også er det jo. At jeg ikke ved om gs 500, er en man ligger ned på eller kan sidde en smule op på ?!?!?

Hvad er der ellers af gode mc'er. Hvis man så bort fra gs 500 og til ca. de samme penge ???

Og hvor skal jeg se efter en brugt gs 500 eller andet ??? Du skulle vel ikke have nogle links eller andre steder som ville være gode at se efter i ??? Har jo hørt en del om at man ikke kan se hvad man køber. Og ville være ret træls at skulle sende den på værksted hele tiden. Og ingen af mine kammerater ved noget om mc.

Mvh.

Brian.

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 23-06-06 00:01

Til Dova.

FORTSÆTTELSE FRA SIDSTE INDLÆG.

Ang. størrelse af mc. Så betyder dette jo også en hel del i forsikringen. Og er ikke lige en person der til dato. Vil ofre over 10000 kr. på dette om året. Har set et par steder, At forsikringen kan ligge for mig på 34 år op til omkring de 5000 kr. om året.

For mig er det en maskine der skal være lav i reparation og sikker i kørdsel. Og nu det er første gang. Ved man jo heller ikke om det er noget !!! eller om man bliver totalt bidt af det ??Ss??

Så derfor jeg vil starte lidt småt ud.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-06 00:52

http://de.geocities.com/bike_fun_roki/bikes/gs500e.jpg

Det er en Suzuki GS 500 E (den er på 500 ccm)

Og du finder ikke noget der er billigere i reparationer og de er billige at køre på.

Den kan vel snige sig op på en topfart omkring 175 km/t, men det styrer man jo selv

På sådan en er der en behagelig afslappet lettere fremadbøjet/opretsiddende kørestilling, som bagsædepassageren selvfølgelig også sidder på samme måde.

Rygstøtte

Det er noget der hører hjemme på en sofa, man ligger ikke tilbagelænet og kører motorcykel

De "ryglæn" (Sissybars) der er på nogen af de chopperagtige modeller er mest til pynt.

Men her er et link, der er billeder, liste over en masse forhandlere o.s.v.

http://www.mczonen.dk/

Og ellers kig i Den Blå Avis, der er også masser af forhandlerannoncer.

Så kan du prøve at kigge efter noget i den prisklasse du regner med,

Forresten er der også sådan en her, såfremt du gerne vil blive ned omkring de 250 ccm

http://www.mcpoolen.se/mc/2000/suzuki/gz250-marauder.html

Den har så lidt flere kræfter end den kineserJincheng, og en topfart på 120 km/t (altså ikke nogen motorvejsmaskine), den koster 40000 fra ny, og brugtprisen kender jeg ikke lige på den der model.

Noget Honda-et-eller-andet er måske også en mulighed, de plejer så bare at være dyrere.

Yamahas små maskiner er meget dyrere, mærkeligt nok, for kvalitetesmæssigt kan de ikke måle sig med Suzuki og til en vis grad Honda.

mvh dova

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 23-06-06 01:05

Hej Dova.

Jeg tror på dig og vil overveje det meget kraftigt.

- - -

175 km/t .. Hmm. Jeps. Styrer selv farten. Men tror fristelsen også ville være lige så stor som farten. Så grundet de 125 km/t. Er det jo for ikke at falde for fristelsen. Ser ingen grund til at kunne køre 175 km/t, hvis man aligevel ikke må ligge så højt oppe i fart. Er fra egen mening temmelig meget åndssvag. Men er der vel en tosset grund til.

Rygstøtte. Ja. Griner. Troede da de var til mere end pynt. SxS. Ville da være behageligt hvis de var til mere end pynt. Ss.

Du siger til sidst om gz250. At det ikke er en motorvejs model, forklar dette ???

Og ellers skal du have tusind tak. For dine svar.

Mvh.

Brian.

Ps : Hjalp mig meget.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 80 point
Dato : 23-06-06 01:28

Citat
Du siger til sidst om gz250. At det ikke er en motorvejs model, forklar dette ???

Det er sådan noget man siger om de små lavtydende maskiner.

På motorvejen er der ikke meget sjov i, at tulle afsted på en MC der kun lige kan klemme sig op i nærheden af den fart den øvrige trafik bevæger sig med.

Der er det rart at have nogen ekstra ressourcer, både fordi det er belastende for en lille maskine hele tiden at blive pint ud til maxydelsen, men også i extreme situationer, at kunne være i stand til at lave nogen hurtige manøvrer, f.eks. ved overhalinger eller undvigemanøvrer.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-06-06 01:44

OG - så er afgørelsen jo meeeeget nem

Det var mig der anbefalede dig at vente med at lukke, så dova kunne komme på banen - GÆT hvem der så vandt det her

HIT MÆ POÆNGARNE

Hold da kæft dova - jeg bøjer mig i støvet for din viden omkring MC'er

Og - juryen bedes se bort fra den begærlige vil.du's bemærkning om poængår - de tilfalder retfærdigvis Dova the Biker

Natnat herfra - sov sødt og sig bare WROUUUUMMMMM i stedet for at tælle får

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-06-06 01:44

Håw....

Venlig hilsen Dorthe

Godkendelse af svar
Fra : sweetblue2839

Dato : 23-06-06 15:59

Tak for svaret dova.

Hjalp mig meget.

Så når købet skal stå. Bliver det en suzuki gs 500 e.

Og tak til alle i andre. Ss.