/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Slem kræsenhed?
Fra : mudshade
Vist : 2603 gange
100 point
Dato : 20-06-06 20:43

hej kandu.
Jeg er en mega kræsen person så ville høre om der ikke er noget man kan gøre for at jeg kan begynde at spise "rigtig mad". Spiser ingen grøntsager foruden kartofler. Lusker dog en vitamin pille ned engang imellem, men det er bare ikke nok.
Har prøvet at gemme grøntsager i maden men den virker heller ikke.
Føler mig aldrig sådan frisk ligesom om jeg mangler noget i kroppen. Nogen der ved om der er noget som helst man kan gøre?? Mangler virkelig hjælp her.

Mvh Mads

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-06-06 20:50

Hm..

Kræsenhed kan skyldes mange ting...
- Det man ikke spise kan opleves at smage grimt...
- At man har fået den vane, kun at spise det man kan lide...

Jeg kan ikke lige se hvad dit proboel omkring kræsenhed er...

Handler det om smagen, lysten eller anders opfattelse af "normale" spise vaner?

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : mudshade

Dato : 20-06-06 20:55

Elsker faktisk lugten af grøntsager og sikkert og smagen men tror maget at det er konsistensen i munden. Det er også "normalt" mad jeg har svært ved at spise som f.eks. "fløde kartofler".

mads

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-06-06 21:00

Hvad er årsagen til at du ser det som et problem, at du ikke bryder dig om konsistensen af Flødekartofler og smagen af grønsager?

Er du ude i noget med at nogen kalder dig anderledes (eller andet...) eller hvordan er du kommet i tanke om at det er et problem?

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-06-06 21:13

Jeg glemte at spørge hvad du spsier...?
Hvad er rigtig mad i dine øjne?

Meget kræsenhed skyldes oplevelser omkring spisning i barndommen... Som bringes med ind i voksen verden.
Det er ikke altid noget der vælges. Jeg har læst om undersøgelser der har vist at vores næser skal vænes til lugte og smag i barndommen.
Hvis vi i misforstået kærlighed ikke er vænnet til mange dufte og forskellige smagsoplevelser (of betinget af forældres misforstået kærlighed eller frygt for konflikter) skal man først som voksen eller sener i livet lære eller vænne næsen og smagsløg til nye smagsoplevelser.
Det er en sej kamp når man er voksen - da mange af en ens preferencer for mad er grundlagt - man har en helt klar opfattelse af hvad der smager godt og hvad der smager skidt..

For ikke så længe siden så jeg at Chilli har den egenskab at den fjerne visse smags indtryk fra maden. Måske kunen det være et forsøg at spise lidt stærk mad i en periode og se hvad der ændres i dine smagsoplevelser.

Jeg tror det her er som mange andre steder i livet er - hæmmende hvis man føler sig anderledes eller presset til at blive "Normal"/"Rigtig".
Jeg tror det er godt at eksperimentere med smagsoplevelser og forbeholde sig retten til at stoppe hvis det er en imod at spise noget man ikke bryder sig om.
Dette er IKKE det samme som at undgå nye smagsoplevelser - smag på meget og spis lidt forskelligt...

Tag lidt fløde kartofler og meget af det andet du kan lide...

En dag vil du måske opdage at det er ting der er tilføjet listen over mad du kan lide...

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : mudshade

Dato : 20-06-06 21:21

har virkelig prøvet at smage på mange af de ting, emn uha da det er sgu svært. kan man ikke bare tage til sådan en hyptonusør eller noget??

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 20-06-06 21:31

Måske en snak med en psykolog - kan bidrage til at gøre en forskel.

Der er ikke ret meget i livet - hvor man "bare kan gøre".

Der er ikke mange steder hvor der er smutveje til at lære, at sluge kameler...

Måske du bare vænne dig til at spise - noget forskelligt af det der smager mindst "dårligt". Og det slemmeste må du så lade ligge...

Hvis det ikke smager volsomt grimt er der jo ikke mege man kan dø af at spise.... thø hø...

Held og lykke med dit lille projekt... Hvis du har viljen er der en vej.

Jeg tror dog bestemt ikke at Flødekartofler bliver din livret... uanset hvormeget du forsøger - men du kan vænne dig til smager og konsistensen... (Især hvis du er ved at dø af sult...)

Det du beskriver er og bliver et lusksus problem - mange steder i verden er der mennesker der spiser alt de kan få ned i baven af bare nød... Du kommer aldrig til at dø af sult i På Fyn eller i Munkebo....

mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : mudshade

Dato : 20-06-06 21:41

nej nu bor jeg i odense og er i lære på lindø værftet i munkebo så der er jo mad overalt hvor man kigger

Men tak for hælpen, vil virkelig prøve :)

Mads

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 20-06-06 21:55

Hej Mads.

En Hyptonisør, siger du! (sødt ord*G*)

Jo prøv da bare sådan en - det tror jeg næppe kan skade andet end måske din pengepung.
Ikke at jeg ikke tror på den slags, men det er jo bare ikke alle hypnosen virker lige godt på.

http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=542&a=2161

http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=579&a=2438

Interessant læsning fra iform.dk - og hvorfor ikke hypnotiseres til at ændre på sine indlærte madvaner, hvad enten det drejer sig om usund og fed mad, eller som i dit tilfælde, at du er en smule kræsen, samt ikke bryder dig om konsistensen af flødekartofler..

Jeg synes da du skal forsøge hypnose, hvis du har mod på det

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 20-06-06 21:58

Jeg kunne jo tage med i håb om at blive min frygt kvit angående konsistensen af champignon