/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Undervisning contra Uddannelse
Fra : ole-rap
Vist : 675 gange
20 point
Dato : 19-06-06 23:25

Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan de mange obligatoriske år i undervisningssystemet kan udnyttes sådan at de i større omfang fører til at de unge havner i uddannelser som svarer til deres muligheder/evner/intelligenstype.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 20-06-06 00:20

Kodeordet hedder:

LÆRING

..og ikke indlæring

Altså: ..ikke målretning, men retning !!!

Kompetancer er noget der skal dyrkes ..ikke 'fremelskes'

'Motivatonens Anatomi' = 'Hvad giver mig/os lykke?'

..i stedet for 'Samfundets Anatomi' = 'Hvad har VI brug for?'

..til eksempel?

Lyt til go'e gamle Danny Kaye !

Vis børn verden
..så kommer spørgsmålene af sig selv

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-06-06 10:38

Nemlig Molo!! Vi må have en ny regering

Vaxen

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 20-06-06 12:17

At give forlk de udfordinger de har brug for kunne være en ide, ellers går de død i det, og mister lysten.

Og ellers bare som nævnt ovenover. :)

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-06-06 18:58

[CITAT]sådan at de i større omfang fører til at de unge havner i uddannelser som svarer til deres muligheder/evner/intelligenstype/[CITAT]

Jamen, gør de da ikke det

Det gør flertallet vel også. Det som kan være problematisk, er at uddannelser idag defineres for snævert, således det et svært at gå fra et arbejde til et andet. Forstået således, at man idag skal have en eksamen, eller hvad man nu kalder det fra AMU, for at feje et gulv. Det begrænser den arbejdssøgende i at tage andet arbejde, men begrnser også arbejdsgiveren i at ansætte en ikke uddannet kostesvinger.

Personligt ville jeg finde det langt mere hensigtsmæssigt, hvis virksomheder private som offentlige, ansatte personer og herefter gav dem den ballast, som var nødvendig for at bestride jobbet.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 21:42

qfha -> HØRT !!!

..men nu går spørgsmålet på (..i mine øren) :

Hvorledes sikre vi størst mulig effiktivitet i basis-uddannelsen af fremtidens arbejdere?

..istedet for at spørge:

Hvorledes sikre vi størst mulig glæde ved at tilegne sig viden, som måske? ..måske ikke? ..kan være os alle til nytte?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 21:47

Hmmm.... måske 'overfortolker' jeg?

Jeg vil hermed lade spørgeren uddybe sit spørgsmål og præcisere; i hvilket perspektiv det ønskes besvaret?

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ole-rap

Dato : 21-06-06 17:46

Tak for svaret molokyle. Jeg er absolut ny i dette forum og du er den første som kommenterer mig. Hver og en af dine kommentarer rammer det som jeg mener er essentielt når man vil have mennesker (både de gamle og de unge) til udvikle sig til de sådan at deres fremtid bliver en positiv oplevelse. Men hvordan Molokyle? og hvem?

Kommentar
Fra : ole-rap

Dato : 21-06-06 18:25

Der er stof til eftertanke i de korte svar og kommentarer og selfølgelig kommer politik ind i billedet. For så vidt er det vel politikerne der burde lære atgøre det på en anden måde, ikke kun regeringen. Jo det går på at få forslag til hvordan der kan ændres på den undervisning der gives fra de tidlige skoleår, at dyrke de egenskaber (forskellige egenskaber) som den enkelte besidder via sin unikke individuelle intelligens. Der skar jo havner på kontanthjælpden ene gang efter den anden at de unge som går igennem 'systemet' og som har modtaget undervisning i henhold til undervisningsplanerne alligevel havner på kontanthjælp når de fylder 18 år. Der er, for at bruge et metafor, sket det samme som når man fylder benzin på en dieselbil og bare kører videre. Til trods for at man har ofret mere på et dyrere brændstof bliver resultatet en ødelagt motor.
Således har vi et dyrt undervisningssystem som ikke i alle tilfælde formår at hælde det rigtige brændstof på de 'motorer' som vi har spændt for vores fremtid.
Kan man forestille sig, at undervisningssystemet erstattes af et uddannelsessystem, hvor de mange forskellige undervisere fra f.eks. gymnasier, handelsskoler, AMU, tekniske skoler og folkeskoler, fik til opgave, at indgå i et direkte samarbejde? Formålet skal så være, at undervise, vejlede og rådgive de unge lige indtil de har en uddannelse med hvilken de kan gå ud og søge et job.