/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Utæt pakning i køler
Fra : Mrbogart
Vist : 8318 gange
20 point
Dato : 19-06-06 23:08

Jeg har en Ford Mondeo 2,5 V6 hvor der er en utæt pakning i kølersystemmet. da Ford siger at motoren skal løftes ud og skilles ad for at komme til den bliver det en bekostlig affære men har hørt der findes noget man kan hælde i som er lavet til at tætne pakninger .............. ikke det alm der er til hul i køleren nogen der kender navnet på et sådan produkt ?
Mvh
bogart

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-06-06 23:13

Knust ingefær som man ellers bruger til bagværk virker
Mvh Sune

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-06-06 23:56

Du kan købe i bilrekvisita foretninger noget der heder radiator tetner.Det ville jeg prøvet først.Jeg har brugt det mange ganger, og det har fungert meget godt.
alimak

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 20-06-06 00:07

Jeg er enig med alimak, har også prøvet sådan noget tætner, og det var på en MEGET utæt motor, det virkede fantastisk og bilen kørte uden problemer med kølerapparatur i 3 år indtil den blev skrottet pga et uheld.... Ikke fordi den var noget gammelt skrammel.

Det kan fåes ved enhver tankstation med bare middelmådigt udvalg. Kan ikke lige huske navnet, men det er en kvart eller ½ liters flaske, bare fyld på og inden du ser dig om er der ingen huller.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-06 00:27

Nå, der er åbenbart mange ting, der kræver at sådan en Mondeo skal skilles til atomer for at komme til at reparere, jeg hørte lige for kort tid siden, at et koblingsskift koster 8-9000 fordi forbro m.m. skal skilles ad og afmonteres

Nu kommer det så sandelig an på, hvilken pakning der er utæt, om det hjælper at putte kølertætner i den. Kan du ikke lige fortælle hvilken pakning det drejer sig om?

Det gør det f.eks. ikke såfremt det er en toppakning der er gået, det er trykket fra motorens kompression alt for stort til, og det kan ikke holde.

Det du tænker på der er flydende og til at tætne pakning.
Mon ikke det er flydende pakning, men det bruger man ikke sådan , men hvis det er skilt ad og så kan det puttes i der hvor pakningen sidder.
Men det må absolut ikke komme i forbindelse med kølervandet, da det stopper systemet så motoren bliver overophedet og står af.

Det er decideret køletætner du skal forsøge med.

Kan ikke huske navnet, men det er i en lille ca 1/4 liters firkantet grå/grøn flaske.

men følg brugsanvisningen meget nøje.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-06-06 00:39

Man kan jo betale en masse for noget men så vidt jeg ved er kølertætner lavet af bla. ingefær
Mvh Sune

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 20-06-06 00:42

Den jeg brugte kostede under kr. 100,-

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-06-06 00:48
Kommentar
Fra : Mrbogart

Dato : 20-06-06 08:56

tak skal i have vil lige prøve med ingefær først, grunden til jeg ikke ville bruge det kølnertætner fra tankstationerne er at jeg fik af vide at det ville lukke for nogen "ventiler" så jeg ikke ville kunne lede varme ind i bilen.

Mvh Jan

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 20-06-06 11:27

Det har jeg ikke oplevet....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-06 12:15

Mrbogart

Hvor er det, at utætheden er i dit kølesystem?

mvh dova

Kommentar
Fra : Mrbogart

Dato : 20-06-06 14:58

utætheden sidder ifgl Ford længere nede på motorblokken for de ville så også skifte toppakning med det samme.
De har haft den oppe for at kigge på den men de har ikke givet mig navnet på pakningen.
da de begyndte at snakke om over 20.000 kr sagde jeg stop

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-06 18:12

Og nu sidder jeg så her og undrer mig over, hvilke pakninger der sidder "længere nede på motoren" end toppakningen, og som har med kølevandet at gøre

Og kan ikke umiddelbart komme i tanke om andre end måske en pakning ved vandpumpen eller måske termostaten (ved ikke lige hvordan den er placeret i en Mondeo).
For ved evt. frostpropper o.lign. er der ingen pakninger.

Hvor løber vandet ud, og der er vel ikke noget med, at der kommer kølevand i motorolien eller motorolie i kølevandet.
Hvis der gør det, får du det ikke til at holde med kølertætning, da det betyder at det er en pakning direkte ind til motoren, hvor trykket er så stort, at det ikke vil holde.

Mondeo er en flot bil der kører godt, men hold op hvor er jeg glad for, at jeg ikke har sådan en, når de er så dyre at reparere på

mvh dova