/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Svaler på Kreta
Fra : magnusmis
Vist : 1434 gange
100 point
Dato : 19-06-06 17:07

Håber der i dette forum findes en person der ved noget om frie fugle, modsat burfugle.
Jeg bor på Kreta året rundt, og det undrer mig hver dag, at her er en meget stor bestand af svaler. Ikke alm. små svaler, men nogle meget store.som jeg i al min uvidenhed mener kan være mursvaler.
Jeg bor midt i Chania by, og det drejer sig ikke om 10-20 fugle, men flere hundreder.I øjeblikket er der en del små i mellem, de flakser en del, så jeg går ud fra at der er tale om unger, der holder flyveøvelser.
På forhånd tak for svaret(svarene).
venlig hilsen.
Magnusmis.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-06-06 17:33

Måske jeg er lidt fatsvag, men hvad er dit spørgsmål? Er det, om det er mursvaler??... en betegnelse som Wikipedia ikke bruger.

I Danmark er der iflg. Wikepedia 3 slags svaler - Landsvale, Bysvale og Digesvale. Foruden disse 3 arter findes der øjensynligt adskillige andre arter af svalefamilien, men kig selv her http://da.wikipedia.org/wiki/Svaler

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 19-06-06 17:50

Mursvale er der vist ikke noget der hedder.

Mursejlere er af en anden orden, men har samme levevis som svalerne. De er en anelse større end bysvalen. Vingerne og farven er lidt anderledes, men det kan være svært at se i flugten. De bygger gerne rede i byens tårne m.v.

Mursellerne er udbredt over hele europa, nordafrika og asien indtil kina. De færdes ofte i flok med rask flugt og skrig. Sådan står der i min opslagsbog.
De lever af insekter, som de fanger i luften.

Om vinteren trækker de syd for sahara, idet de er meget afhængige af flyvende insekter.

Mursejlerne er eminent dygtige og meget hurtige flyvere. Så hvis det ser ud som om de bakser er det enten nye unger eller fordi de hurtigt ændrer flugt for at snappe insekter.

Godkendelse af svar
Fra : magnusmis

Dato : 19-06-06 20:16

Tak for svaret transor.
dejligt at få et svar med lidt "kød" på.
Jeg tror på at det er mursejlere.
vh/magnusmis