/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Burgonvilla
Fra : 5705
Vist : 2993 gange
100 point
Dato : 16-06-06 22:28

Har en vin som har roden udenfor havestuen,den klare sig fint inde i havestuen med mange druer.Gælder det også en burgonvilla (er det stavet rigtigt?) at roden kan graves i udenfor havestuen? M.V.H. Henrik.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-06 00:16

Ja, du skal bare passe på, at den ikke fryser om vinteren, beskyt evt. med at dække noget over.

Hele planten kan faktisk også vokse udendørs på sydvendte arealer med godt læ, hvor de kan blive kæmpestore.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-06 00:18

Forreste spurgte du om stavemåden:

Bougainvillea

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-06 12:00

Jeg ville ikke turde løbe risikoen ved at have den stående ude om vinteren

Bougainvillea, 30-50 cm krone, 15-20 cm stamme. Salgshøjde: 45 cm. (RP)
(Varenr. 64-116)
Bougainvillea, 30-50 cm krone, 15-20 cm stamme
Pottestørrelse: 18ø Salgshøjde: 45 cm.
Bemærkninger: Bougainvillea er en kraftig slyngende let tornet plante der oftest ses i en potte snoet omkring en bøjle. Andre varianter som opstammede og buske forekommer dog også. Det er en tilsnigelse at kalde det for blomsterfarver, i virkeligheden er det farvede blade, højblade, der sidder omkring blomsterne. Bougainvillea holder af sol. Den trives fint i et sydvindue og er perfekt til udestuen. I havens solrige hjørne vil den fint kunne trives fra juni til september. Vand og gød planten jævnligt i vækstsæsonen. Man kan sagtens få bougainvillea til at blomstre flere gange over sommeren, blot man kender knebene. Udtørring vil ofte fremprovokere en blomsterdannelse. Står planterne udenfor, vil den lave nattetemperatur være en faktor, som kan sætte gang i blomsterknopperne. Om vinteren stilles planten lyst og lidt køligere, der vandes meget lidt og gødes ikke. Bliver planten for stor, så klip den tilbage lige over et blad. Klip når der er behov for det.

fra dette link http://lundhede.datascan.net/acatalog/Lh_Havestue_planter.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-06 12:03

Almindelig trillingeranke, Bougainvillea glabra, skal ind et lyst og køligt sted om vinteren, hvor temperaturen er ca. 10 grader; den tåler ikke under 5 grader. Den bør beskæres i løbet af efteråret. Her fjernes først og fremmest de ældste grene, da den blomstrer på dette års skud til næste år.

fra dette link http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/2757.html