/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunde netdating for blandingsr
Fra : Jarmila
Vist : 660 gange
60 point
Dato : 14-06-06 22:46

Findes der en netdating for hunde, der ikke er rene racer?

Vi har verdens bedste hanhund - blanding af border collie og labrador. Han er lynende intelligent, lydig og godmodig, men også dejlig fræk, når der skal leges. Vi vil forfærdelig gerne have en hvalp af ham, så han kan gå og opdrage på hvalpen. Et par af vores venner vil også gerne have 1 hvalp.

Derfor leder vi efter en sød hundepige omkring de 25kg, så de passer sammen størrelsesmæssigt. Hun må gerne være sød, fræk og afholdt af sine mennesker. Gerne en blanding af retrieverrase og bordercollie - det ser ud til, at denne blanding er ret heldig. Men ikke nødvendigvis
Er der nogen, der kan hjælpe? Vi bor i Silkeborg.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-06-06 23:14

Ih altså, han lyder bare som en kanon dejlig vaps. Hvor gammel er han egentlig?

Hvid du kan vente et par år...så kan det være at jeg kan overtale gemalen til at vi får et kuld.
Jeg har hvalpen fra moderen, som vi måtte aflive efter at hun fik hvalpe.
Hun havde det dejligste sind, men vi havde fået hende fra et internat, og hun havde taget skade. Hun var meget bange og sky. Det fik jeg faktisk rettet op på. Men da hun fik hvalpe, kom det stærkt tilbage og hun blev meget vagtsom, og endte desværre med at ville bide. Hun var ikke ret godt socialiseret, så DET har jeg gjort og gør et kæmpe arbejde ud af at få hendes hvalp, Perle, rigtig godt socialiseret..
Hun er blevet , efterhånden, en helt fantastisk hund...

Såehh....kan i vente?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-06 02:28

Ja, her må I godt nok have mig undskyldt.

Ikke fordi gadekryds ikke kan være gode hunde, men hvorfor ligefrem stræbe efter at avle diverse rundkørsler, den slags kommer der nok af rundt omkring som "UPS-kuld", og resultaterne af dem ses i hobetal rundt omkring på landets dyreinternater.

Og mærkeligt nok, er der næsten altid et eller andet labradoragtigt blandet i

Og fordi I har en god hund der er faldet heldigt ud, er det aldrig noget man kan vide på forhånd, hverken temperament eller udseende på sådan en hunds afkom.

mvh dova

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 15-06-06 10:16

Citat
Og fordi I har en god hund der er faldet heldigt ud, er det aldrig noget man kan vide på forhånd, hverken temperament eller udseende på sådan en hunds afkom.

kære Dova

Det kan man vel heller ikke med de racerene.... synes da man hører om mange racer der har racetypiske problemer, hvad enten det er fysisk eller psykisk.
Sidst jeg skulle finde en ny hund ringede jeg rundt til forskellige internater. Blev blandt andet tilbudt en chow chow der var blevet afleveret ene og alene af den grund at dens tunge ikke var blå som de jo skal være for at være "perfekte".

Så selv om at begge hunde har gode egenskaber, så kan man jo aldrig vide sig 100% sikker uanset papirer eller ej, for heldigvis kan vi mennesker ikke kontrollere naturen selv om der er mange der prøver.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-06 13:50

Din beskrivelse af din hund lyder som om det er borderen, der har præget ham mest. Du vil aldrig kunne finde en tæve, der har de samme egenskaber. Hvis du finder en border-labradorblanding, der minder om din hanhund, så kan det meget vel tænkes at hovedparten af hvalpene bliver lab-agtige... Hvad der ikke er noget galt i, hvis det er det, du vil have? Men så kan du lige så godt bare købe en labradorhvalp.. Dem findes der næsten altid en del af.

Hvis du først og fremmest ønsker en hvalp, der er søn til din hund, så er det nok en god ide enten at lede efter en bordercollie tæve, eller en tæve, der hovedsagelig er border, men som ikke er blandet med ret meget labrador. På den måde kan du undgå, at labrador-generne tager overhånd.

Mango: det er rart at høre, at det går godt med den lille Perle.

Men du skal nok lige overveje det med at få hvalpe igen. For den lille Perle har jo den tidlige erindring af sin mors opførsel da hun havde hvalpe. Og det kan meget nemt være et mønster, som Perle gentager. Det behøver ikke at være arveligt, men hun har jo ikke andre erfaringer...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-06 13:51

Ups, jeg glemte helt:

http://www.petdating.dk/forum.asp

Måske kan du bruge den side.....

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-06-06 14:21

Birgitta, ja det har du ret i. Det er vist også kun ønsketænkning..

Kommentar
Fra : ZentaFreja

Dato : 15-06-06 18:50

Hej Jarmilla
jeg har to dejlige blandingshunde som er mor og datter.
Moren ligner en kroendal, men er shæffer, collie og labra-
dor og faren til hvalpene er en eurasier. Disse hvalpe lign-
er overhovedet ikke hinanden, hvis man ikke lige ved det
kan man ikke se de er i famille. Mine hunde er lige så god-
modige som dagen er lang. Men det er desværre ikke altid
det ender sådan. Hvis jeg var dig vil jeg finde en tæve som
du kender rigtig godt og ved hvilken temperament den har
og hvordan den er mod andre hunde og for den sags skyld
hvordan tævehunden har det med børn osv.
Jeg kendte ikke faren til mine hvalpe særlig godt, da min
tæve blev parret, men lærte ham efterfølgende at kende.
Og han var lige så godmodig som min. Men det kunne lige
så godt have været at han var aggresiv.
Hvis jeg skal have hvalpe igen SKAL jeg kende hanhunden
særdeles godt.
Mit råd er tænk dig godt om før du beslutter om din dejlige
hanhund skal være far. Og hvordan trives han med andre
hanhunde.
Hilsen lone

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-06 20:03

Ja, -det KAN altså gå godt at lave et kuld blandingshvalpe, ---men det kan altså osse gå galt..

Vi må håbe, at Jarmila finder den helt rigtige mor til sin hunds hvalp..

Nå, men Jarmila har kun været på kandu den ene gang hvor spørgsmålet blev oprettet.. Det kan være, vi er blevet glemt....

Kommentar
Fra : Jarmila

Dato : 15-06-06 20:23

TUSIND TAK til jer alle og jeres gode svar. Det er først nu, at jeg har haft mulighed for at se til mit spørgsmål. Jeg regnede egentlig ikke, at mit svar skulle røre vandene. Jeg er rigtig glad for, at jeg stillede spørgsmålet i dette forum. Jeres svar har sat gang i tankerne.
Jeg er godt klar over, at Nicks hvalpe ikke behøver at blive så gode som ham selv, sååå ... Måske skal jeg virkelig finde en lille border collie i en hundepension eller købe en.
Nick er rigtig god ved hvalpene og børn, og hvis vi håndterer situation fornuftig, så tror jeg nok, at Nick vil hjælpe os med at opdrage på den bitte. Nick er 9 år, og vi mener, at det er sidste udkald til at blive far, hvis det altså skal blive til noget. Han har aldrig prøvet det frække, den lille stakkels. Måske er han for gammel allerede? Jeg ved ikke. Jeg har kun haft en hunhund før ham.

Endnu engang tusind tak for svarene - giv knus til jeres verdens bedste og sødeste hunde fra mig og Nick. Kærlig hilsen. Jarmila

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-06-06 13:57

Nææh, fysisk han er ikke for gammel..... Men det er slet ikke så nemt at finde ud af, -det der med at bedække en tæve. Så selv om I finder en tæveejer, der gerne vil have hvalpe, så er det ikke særlig sikkert, at en parring lykkes. Måske har I en fornemmelse af, hvor let han lader sig afvise af en tæve i løbetid?

Men prøv at kikke på border-collier, om ikke de har noget af det, du elsker ved Nick. Gå evt. på en udstilling, eller til agility-prøver, hvor der altid er mange bordere.

Kommentar
Fra : Jarmila

Dato : 16-06-06 15:05

Hej Birgitta.

Tak for opmundringen, men jeg tror ikke, at en med en ren border collie er interesseret i min dog fantastiske, ...... milion tillægsord følger ... men dog bastardhunden skal bedække en tæve af ren rase. Det ville være nu skønt.
Måske er det nemmest at finde en hvalp - oplever forældrene og selve hvalpen, så det ikke helt er katten i sækken.
Men jeg høre gerne om der er nogen, der selv har en skøn tæve og ønsker en rigtig god far til hvalpene. Det kan jeg garantere for, at han er. Så må vi se, hvad der bliver ud af det bekendskab.
Jarmila

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-06-06 15:30

---Der kunne jo være en border uden stambog... Men du har nok ret, at det ikke er så let at finde en ejer, der vil lægge hund til. Der er større chance for at finde en i jeres omgangskreds.

Som Lone skriver ( ZentaFreja 15-06-06 18:50) -så er det meget vigtigt for tæveejeren at kende hanhunden inden parringen..

Så du skal nok se dig omkring, og spørge de hunhundeejere, som I kender, om de har planer om hvalpe...

Kommentar
Fra : ZentaFreja

Dato : 19-06-06 11:04

Godt skrevet birgitta

Det er nemlig meget vigtigt at kende modpartens hund
det gælder begge køn. For så ved man nogenlunde
hvordan ens hvalpe bliver både temperament og også
hvordan modpartens hund har det i hjemmet.
Hilsen Lone

Kommentar
Fra : cath30

Dato : 16-11-06 14:22

jeg har en labrador tæve og en schæfer han hund de har nu lavet to dejlige kuld hvalpe vil lige sige at det virker som om at ingen kan lide labrador mere her inde men det er da en af de bedste familie hunde og de blandinger vi har her har et kanon sind og er meget glasde for børn

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 16-11-06 15:18

cath30, der tager du vist grueligt fejl...nej jeg ææælsker labber....og hvis du spørger Birgitta, tror jeg du får sammen svar

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-11-06 15:20

cath, jeg tror ikke, at det er fordi folk ikke kan lide labradorer mere. Men mange er blevet mere bevidste om, hvad det er de køber og hvad det er, de vil have.
Hvis man køber en hund, som man forhåbentlig skal have de næste 10-15 år, så vil man gerne være helt sikker på, at hunden er den helt rigtige. Også selv om den koster noget ekstra.

Der er stadig marked for blandingshunde. Dels til folk som endnu ikke har indset, at det betaler sig at se sig for, og dels til familie, naboer og venner. For de mennesker, der kender dine to hunde og som har fulgt hvalpene omtrent fra fødslen af, de ved jo, hvor pragtfulde hvalpe, der er tale om. Det ved fremmede ikke...
Men hvis dine hunde nu har lavet to store kuld, så er markedet nok mættet for jeres vedkommende.