/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
gældsernæring
Fra : frederikshavn
Vist : 5624 gange
50 point
Dato : 12-06-06 19:19

Jeg er en mand på 35år,som er førtidspensionist,og er blevet opforderet af hjørring komunne til at søge gældsernæring,fordi jeg skylder over 135.000kr i børnepenge,min samlede gæld er omkring 350.000,som består af børnrpenge+banklån+kontokort,og et par englte ting som er købt på kontrakt,har optaget 2 lån i år,og det var i forbindelse med at jeg fik forældermybdigheden over min 13årige søn,så vil blev nød til at flytte i en større lejelighed,da mig og min kærste har 2børn,og vi boede i en 3værlset lejelighed,så vi flyttede i en 4værlset istedet,min kærste har barsel,men elleres ingen job,hvordan er mine muligheder

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 12-06-06 19:37

I er ikke gift? I så fald er chancerne gode...

Hvis I er gift, vil det dels afhænge af navnene hvori lånene er optaget, for din hustru vil i så fald muligvis ikke ønske at komme under gælds-sanering. Når man er gift vil ægtefællens indkomst, alder og uddannelse komme i betragtning.

Men søg dog gældssaneringen. Husk først at melde insolvens, hvis du skal møde i Fogedretten på nogen af sagerne.

Hvis du har tilbagebetalt en del af lånene, så husk at medtage dette når du holder møde med en advokat. Du vil normalt som førtidspensionist kunne få bevilget "fri proces". Søg info hos din sagsbehandler på Kommunen. Husk at lave et regneark med budget og oversigt over gælden - både før (ved oprettelsen) og nu, hvis der er forskelle. Så bliver alt lige til at gå til for rådgiveren/advokaten.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 12-06-06 19:40

Det hedder nu gældssanering, men skidt med det.

Du kan læse kort om det her:
http://www.domstol.dk/page10034.aspx

Og så lige et par bemærkninger:
1. Din unge alder taler imod gældssanering. På den anden side, vil du som førtidspensionist ikke opleve nogen større indtægtsfremgang senere, hvilket taler for en gældssanering.
2. Det lyder som om, at du fortsætter med at stifte ny gæld, uden at afdrage på den gamle. Dette viser økonomisk uansvarlighed, og vil afgørende tale imod en gældssanering.
3. Du skal være klar over, at i forbindelse med gældssaneringen vil gælden eller en del af denne bortfalde. Hvis skifteretten ikke sletter hele gælden skal der afdrages på den tilbageværende gæld i henhold til skifterettens afgørelse. Hvis afdragene ikke overholdes punktligt, vil gældssaneringen bortfalde, og hele gælden vil blive vakt til live igen.
4. Det har betydning, om din gæld er stiftet før eller efter du flyttede sammen med din samlever. Ved vurdering af den del af gælden, der er stiftet efter dette tidspunkt, vil hendes forhold tillige blive inddraget, herunder hendes fremtidige muligheder for indtjening.
5. Der er meget stor forskel mellem de enkelte skifteretter, og hvorledes de dømmer i sagerne. Ifølge nogle avisartikler, der nu er et par år gamle, varierede andelen af tilkendte gældssaneringer fra 20% til 40%, alt afhængig af retskredsen.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 12-06-06 20:52

Håber du går til en Advokat, før gør mere ud af den sag.
Mere kan der ikke siges om det

Lad på enhver måde være med at kontakte dem der henviser dig til at GÅ PÅ RØVEN.
Det er dem, der tjener penge på det.
Og du sidder med røven i vandskorpen, for at have sagt JA FOR TIDLIGT

Kan kun have ONDT af dig.

Men der findes Lokale sagførere/advokater, der meget gerne tager sager som din.
OG GRATIS.
For bare at gøre opmærksom på din/andres umennskelige forhold
i dette LÅNESAMFUND.
Mens andre får i pose og sæk.
Har næsten været din sag igennem, dog ikke med så mange penge.

Men jeg mener, der er et meget LILLE HUL i loven, der siger at flytter du kommune/amt, må GÆLDEN ikke flytte med.
Undersøg lige det.
Og kan ikke sige om det gælder for dig.

Der findes også netadvokater, men prøv en lokal først.

Held og Bræk et ben.
Fandens samfund.
Til tider.
Altså.

Hermed ment, at det altid er menig mand, med små penge, der straffes.

Kommentar
Fra : macau

Dato : 12-06-06 22:17

børnepenge kan ik komme med i en gældssanering,,det slipper du aldrig for.og din gæld skal være et vist antal år gammel,ny gæld tæller ik med.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-06-06 23:16

sofus.dk

Man slipper da ikke for gæld fordi man flytter til en anden kommune.

Her er lidt om gældssanering

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/6462.html

Ja det kunne være yndigt hvis alle mænd bare undlod at betale bidrag til deres egne børn og så fik gældssanering.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-06-06 00:02

Citat
Ja det kunne være yndigt hvis alle mænd bare undlod at betale bidrag til deres egne børn og så fik gældssanering.

ans - ikke sparke til et menneske der ligger ned!

Det KAN jo altså hænge sammen på mange andre måder end uansvarlighed - spørgeren er forholdvis ung og førtidspensionist - der kan være mange årsager til gældens opståen, endda tragiske årsager!

Frederikshavn - du kan forsøge, indledningsvis, at stille dit spørgsmål hér - det er advokater der svarer og svartiden er rimelig - jeg ønsker dig al mulig lykke og held med det!

http://www.friproces.dk/ngr/

Venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-06-06 00:06

Min bemærkning var på grundlag af dette

http://www.kandu.dk/spg89531.aspx#973780

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-06-06 03:29

Nu taler jeg MEGET PÆNT-----
Snak med nogen, før du besæg af HA
Her giver jo

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 21-08-06 07:54

Kan kun sige at jeg føler med dig. Jeg står selv i nogenlunde samme situation, men skylder dog omkring 450.000 kr. i en alder af 25 år. Jeg er gået i gang med at søge, og vil da lige vende tilbage hvis jeg lærer nogle fif i den forbindelse... Det skal dog lige siges at min gæld ikke skyldes børnepenge, men forbrugslån optaget i forbindelse med arbejdsløshed samt at jeg gik på røven med en virksomhed.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 21-08-06 08:37

til lassethorsted
Nu har jeg været i retten,men der er blevet skærpet på reglerene,således,man må ikke have stiftet gæld i et år,fra den dag man søger.og heller ikke forbrugslån, m.m,hvis du ikke er pensionist eller på anden måde uarbejdsdygtig,kan det godt volde problemer,da du har mulighed for at kunne ud og tjene penge,da jeg er pensionist har jeg ukke denne mulighed,og fik afvide,at jeg skulle søge igen om et år,og så ville der ikke være noget problem,så jeg må stramme ballerene sammen i et års tid,før gælden kan blive slettet,men men mange held og lykke med det,lad mig hører hvordan det går

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 21-08-06 10:46

Vil det sige at hvis ens gæld skyldes forbrugslån kan disse ikke slettes selvom man ikke kan betale dem?

Problemet er at jeg ikke kan lægge afdrag der er stor nok til at hovedstolen nedskrives. Dvs. at selvom jeg betaler af, vokser min gæld - hvilket er noget rigtigt skidt. I øvrigt er 450.000 MEGET at skulle betale af uanset om man har 30 eller 40 år til det!

Som jeg forstår det vil det så bedre kunne betale sig for mig at blive erklæret "uegnet til at arbejde"?

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 21-08-06 16:47

til lassethorsted
Nu ved jeg jo ikke hvad de forbrugslån er til,men hvis retten bedømmer at det er uansvarligt at optage disse lån,bliver ansøgningen afvist,hvis du har en mail adr,kan jeg sende dig et udkast af loven derom,og hvis du ikke er uarbejdsdygtig,vil du jo have en chance for ,at komme ud og tjene penge,og der ved kunne betale noget af gælden af,har du prøvet at kontakte dine kreditore,og spørge om,om ikke kunne finde en rimelig afdrags ordning?

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 05-09-06 19:32

Jeg har fået en gældssanering.. En gæld på næsten 1000000 blev til 60.000 som skal afdrages i 5 år
For at få en gældssanering er der jo mange ting der spiller ind og m.h.t en advokat, bliver der af retten tildelt en uvildig advokat.. han fungerer som mellemmand og må ikke "holde" med hver den ene part eller den anden. Der skal ikke erklæres insolvens da det bliver slået op i statstidende at der er indgået gældssanering, hvilket IKKE er ensbetydende med at man får den.. der går det meste af et år inden man kommer for en dommer der tager stilling til om man får gældssaneringen.. I de 5 år gældssaneringen tager, er man fuldstændigt låst fast.. man kan ikke låne penge nogen steder.. hvilket jeg finder udmærker