/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
affarvning af misfarvet bomuld
Fra : hanne39
Vist : 15926 gange
140 point
Dato : 12-06-06 19:04

jeg har desværre ødelagt et par hvide bukser, ved at vaske dem sammen med noget brunt tøj, så nu er de lyserøde. jeg har prøvet at affarver dem med affarver 2 gange, men det er ikke kommet af endnu. Jeg vil gerne prøve med klorin, men vil høre om der er nogen der har erfaring med det inden jeg forsøger?
vh hanne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-06-06 19:07

Klorin er godt til ren bomuld..

Kommentar
Fra : swingpigen

Dato : 12-06-06 19:34

Jeg har også et par hvide bukser som var blevet misfarvet,jeg vaskede i klorin, og det gik af. bukserne blev endda så hvide som da jeg lige havde købt dem :p
det var selvfølgelig ved mine bukser så vil ikke hænges op på noget hvis det ikke lykkes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-06-06 23:07

Du kan også gå i en genbrugsforretning og købe en helt hvid nylonskjorte, og vaske sammen med bukserne, det kan også i de fleste tilfælde fjerne misfarvningen, og er ikke så hård ved tøjet som klorin kan være.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-06-06 02:04

Hvidt nylon er nok ikke meget tilbøjeligtil at smitte af. og der skal meget hvid farve til at dække en misfarvning.
Klorin er stærkt afblejende. Det aktive stof hypoklorit kaldes også blegeesens, fordi det i industriel omfang, især tidligere, anvendtes til at blege papirmasse og lignende.

Bomuld mørnes dog af alt for længe kontakt med klorin.

Skyl tøjet i en tynd opløsning af klorin. Husk gummihandsker.

skyl grundigt med rent vand når der er bleget nok.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-06 06:57

transor.... hvid nylon smitter IKKE af, men suger misfarvningen ud af tøjet!!!! Jeg anbefalede
forsøget, da det overhovedet ikke kan skade, netop fordi klorin kan mørne tøjet

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 13-06-06 07:21

Hydrogenperoxid (brintoverilte) er også effektivt. Om det er bedre end klorin, kommer an på farvestoffet. I nogle tilfælde er det bedre, i andre dårligere. Ligesom klorin kan det også være hårdt ved tøjet. Køb en halv liter 30-40% brintoverilte i en velassorteret Matas, bland den i lige akkurat vand nok til at du er sikker på at tøjet kan dækkes fuldstændigt. Vask tøjet rent i vaskemaskinen UDEN skyllemiddel, og smid det centrifugerede, men stadig våde tøj i blegevæsken. Det virker så hurtigt at hvis det ikke er blevet hvidt indenfor 5 minutter, så kan du roligt regne med at det ikke virker på den farve.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-06-06 12:41

Brintoverilte er bedre til uld... Og meget dyrere end klorin.

---I disse tider, så husk, at ganske almindeligt sollys også virker blegende

Så lad bukserne ligge i en klorinopløsning efter hvad der står på flasken, og vask derefter som du plejer. Slut af med at hænge bukserne til tørre i solen.

Kommentar
Fra : hanne39

Dato : 20-06-06 12:02

Nu har jeg forsøgt med klorin, 4 gange, der er kommet en del af men de er stadig svagt rosa.
Jeg synes det er underligt, da det er ren bomuld. nu vil jeg nok forsøge brintoverilte, men har nok ikke særlig tillid til at det skulle være bedre, så hvis der er flere gode råd, er jeg stadig lydhør.

hanne

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 20-06-06 12:32

Farv bukserne rosa

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-06-06 12:35

Har du forsøgt med sollys??

I gamle dage var det det mest brugte middel til at blege linned. Hvis ikke man tørrede tøjet i solen, så blev det hurtigt gråligt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-06-06 12:48

Så er der denne metode

Misfarvet tøj
Hvidt tøj (undtagen uld), som er blevet misfarvet, kan atter blive kridhvidt, hvis det lægges i blød i varmt vand, som er tilsat en blanding af natriumdithionit og soda, 1 spsk. af hver pr. liter vand.

fra dette link http://www.plet-rens.dk/clean.php?id=62

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-06-06 13:52
Kommentar
Fra : Louisium

Dato : 25-08-06 12:06

Birgitta har en meget god pointe. Med mindre du er uddannet kemiingeniør og har et stinkskab ville jeg fraråde natriumdithionit på det kraftigste.
Og husk lige nogle gode handsker når du arbejder med brintoverilte - det giver sådan nogle smertefulde hvide plamager på fingrene....