/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
findes dette?
Fra : rubion
Vist : 870 gange
200 point
Dato : 12-06-06 12:45

Findes der mon noget sted i verden en ø i en sø på en ø i en sø?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-06-06 12:51

med stor sandsynlighed. Prøv og check landkort over Finland og Sverige, som begge har store søer med masser af øer i. Sandsynligheden taler for, at der på nogle af disse øer er søer med øer i.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 12-06-06 14:21

Ja - og de store søer i Canada / USA. i disse søer er der flere ø med forholdsvis store søer, så også der må der være nogle øer, muligvis med en lille sø

Det kommer måske også an på hvor meget vand der skal være før du vil kalde de en sø, og hvor meget land der skal være før du vil kalde det en ø.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-06-06 14:44

JA

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 12-06-06 14:45

Ethvert naturligt, stabilt vandhul, med en mindstedybde på 2 meter der er stort nok til at rumme en ø, vil jeg acceptere som en sø

Mindstemålet på en ø ligger ikke helt fast, men den skal være stor til at være beboelig, i det mindste i teorien. Lad os sige mindst 10 meter i diameter.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 12-06-06 14:48

Hmm, det ser ud til at jeg skulle have have formuleret spørgsmålet med "hvor" i stedet for "mon"...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-06-06 17:06

I Bastmose i Almindingen på Bornholm er der en lille ø...
Bornholm ligger i Østersøen....

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-06-06 18:05

Bastmose bliver vist også kaldt "De tusinde øers land"

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-06-06 18:12

Nå? --Der kan man bare se... SÅ mange øer er der da heller ikke i Bastmosen.....

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-06-06 18:46

nej jeg var også i tvivl , men mener at jeg i området , engang var et sted som blev kaldt det.
Inde i området var også en stensamling, lidt uhyggeligt, da de alle havde det til fælles,
at de alle lignede noget der var dødt og forsteenet på ½sek.
Man kom til stedet (ø'en) gennem skov og mose, de fleste øer var mellem 5*5cm til 10*10m.
og lå flere steder inden i hinanden.
det er nok 15--20 år siden at jeg var der, og ærgeligt at jeg har mistet billederne derfra,
ellers havde jeg gerne smidt dem på nettet.
Informationen om stedet fik jeg af en lokal bornholmer, hun sagde bla.
'Dette sted finder du ikke i nogen turistguide'
ja nu har jeg søgt, og det ser ud til at hun stadig har ret

Forresten hedder det Bastemose

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-06-06 18:58

Øh jeg trækker mig,,

området hedder 'De skjulte søer'
men de er skjult pga. alle de øer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-06-06 19:04

Bornholm har alt!

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 12-06-06 21:32

Nice try Birgitta Men jeg tror lige at jeg ikke accepterer Østersøen, Nordsøen o. lign. have som søer.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-06-06 23:24

Hvad med halvøer , kunstige øer/søer..
er det kun ferskvandssøer
hvor stor er en ø ?

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 13-06-06 08:14

Naturligt, stabilt vandhul af en acceptabel dybde (min. 2 m). Tilløb kun med ferskvand/grundvand/regnvand. Søen må gerne være salt, som Det Døde Hav, hvis det skyldes opkoncentrering af mineraler og salte fra undergrunden. Øen min. 10 m diameter permanent "tørskoet" område.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-06-06 09:30

Hmm nu har jeg været hele den svenske skærgård i gennem med google-earth
smutter lige til 'Landet for længe siden' og så videre til tasmanien.

eller måske bare det gule sider,
deres motto er vist 'findes det, så findes det her'

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-06-06 12:47

Oij... Se lige på et kort..... Nordsøen er ikke nogen "sø" men Østersøen er da! --der er kun afløb gennem Øresund, Storebælt og Lillebælt!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-06-06 17:01

Nordsøen går med bælte , men der er nok for meget salt i, og det er øreusundt

De er vist kommet en forbedret udgave af google-earth med endnu bedre kort.
så måske,,,