/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hydraulisk affjedring
Fra : nesuno
Vist : 793 gange
20 point
Dato : 10-06-06 09:31

Hvilke Citroener er de mindste der er monteret hydraulisk affjedring på, både nye og gamle?

Jeg spørger fordi jeg har prøvet at køre i en Xantia, hviket var en fryd af komfortabel kørsel, men jeg kunne godt tænke mig en knap så stor bil, men stadig have komforten.

Venligst

Nesuno

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-06 11:23

ID 19 / DS 21 - 23
CX 22 - 25
BX / XM
Xantia
C4 / C5 / C6 (den helt nye)
Har alle Hydopneumatisk affjedring.
Det er ikke hydraulisk affjedring men (gas) luftaffjedring som styres af olietryk.
Samme olietryk bruges til at bremse med, og som du kan mærke på bremsepedalen skal du ikke trykke særligt hårdt for at bremse.
Til gendgæld har du kun 7 opbremsninger hvis olietrykket svigter og hele vognen synker i bund.
Når du afprøver, så må du ikke køre i øverste og nederste stilling (på højdevælgeren.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-06-06 14:29

fornemt svar e.c.
Du mangler dog den første "lille" nemlig GS.
Hvis vognen synker grundet hydrauliksvigt, behøver men kun én nedbremsning (så hele syv giver en god sikkerhedsmargin) og det er omgående, for den hopper som en tennisbold* og vil skrabe vognbunden mod enhver ujævnhed. Men længe før det sker bliver du standset af store advarselslamper.
Har kørt BX 16 og 19, og kører nu XM 30.
*det var den første BX jeg lige skulle prøve i lav stilling på motorvej. Dét gør man kun én gang.
Når Citroen ikke sætter det på de små, kan det hænge sammen med, at der også skal en hvis egenvægt til at undgå, at ujævnheder slår igennem Du kan sammenligne en bordtennisbold og en en glaskugle.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-06 17:02

Jammen dog GS havde jeg helt glemt.
Jeg har haft BX og har nu Xantia (som jeg dog overvejer at sælge for at købe en mindre bil)
Den første Citroén jeg styrede var en 11'er fordi en læresvend var for fuld, til selv at køre.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 10-06-06 17:34

Hej med jer.
C4 med hydraulisk aff. Hmm. (måske som prototype)
Skal lige tilføje en ½ hydraulik affj. 15 berline 1954-55
den havde det kun på baghjulsophængningen.
mvh.
steen b.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 10-06-06 18:00

Jeg ved godt mit spørgsmål ikke er i denne
tråd.
Men: Er der andre der har en opkobling til kandu på omkring 3min?
det er først sket i de sidste dage.
undskyld.
mvh.
steen b.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-06 22:23

Det kan være du har fyldt op i dine cookies DS23
C4 med hydraulik var lidt af et gæt da jeg ikke kender den.