/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
ph værdi???
Fra : SACA2
Vist : 1264 gange
100 point
Dato : 08-06-06 17:52

Hvad skal Ph værdien være i en havedam med guldfisk . Min er på ca .8.5 og jeg har mange trådalger...Hvad gør jeg???
Jeg har i år indkøbt et rigtig godt filter...så vandet virker meget klart, men der er for meget sol på havedammen, hvorfor jeg har købt et par træer, men de skal altså gro lidt før de skygger meget...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-06 17:59
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-06 18:05

Der er også denne side, hvor du bl.a. kan læse

Spørgsmål: Jeg har et havebassing på ca 8000 ltr. i foråret oprensede jeg bunden og udskiftede vandet, men nu er vandet blevet meget urent (brun. Før havde jeg mange alger (grønne) men de er forsvundet. Ph værdien er 8, jeg har 15 guldfisk, ca 15 cm, og en del planter. Hvad gør jeg? Hilsen Arne

Svar: 300605 Hej Arne, Brunfarvningen af vandet er helt normalt for en ”nystartet” dam, især når PH-værdien ligger helt oppe omkring de 8. Det vil aftage efterhånden, men måske overtages af de grønne alger igen. Du kan eventuelt bruge noget Ph-sænker til at få Ph-værdien ned – ikke længere ned til 7 eller 7,5. Hvis du har et filteranlæg på din dam kan du bruge noget filterstart for at fremskynde processen. Et UV-filter hjælper på alle fritsvævende alger – både de brune og de grønne. Hilsen Michael

http://www.bonniedyrecenter.dk/default.asp?contentsection=A36D2EE888084A6CBF4BCDFBFEDAE179&objectid=513&zcs=

Kommentar
Fra : Mosekongen

Dato : 08-06-06 19:26

Prøv at give det noget luft, med en luftpumpe og et par luftsten, det har hjulpet på mi Bassing sev om mit UV Lys er slukket jeg har fuld sol på mit hele dagen, det er helt rent så man kan se bunden

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 08-06-06 19:53

Jeg har UVlys indbygget i filterpumpen...og vandet er rigtig klart...meeen så klart at jeg kan se alle de grønne trådalger...Aldrig har vandet været så iltet som i år pga. pumpen....hvor jeg tidligere bare havde et springvand...
hvad er er luftsten???

Kommentar
Fra : leifjø

Dato : 09-11-06 15:24

En luftsten er den "dims", som du sætter for enden af luftslangen fra luftpumpen. En god luftsten giver masser af bittesmå bobler, som igen kan sætte vandet godt i bevægelse. Placeres på eller nær bunden af din dam, så flytter den mest muligt vand.
Der er bare den hage ved at gennemlufte vandet, at du også lufter den CO2 ud, som dine planter skal bruge til fotosyntesen. Ofte er det sådan, at algerne er i stand til at udnytte lavere koncentrationer af CO2, end de højere planter, så du kan faktisk ved at gennemlufte opnå at dine planter berøves muligheden for at vokse, mens algerne stadig kan vokse. Ikke så godt!
Mvh Leif