/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Natursten til havedam...
Fra : Odense
Vist : 1000 gange
50 point
Dato : 07-06-06 09:33

hej
Jeg søger nogen lidt falde ølandssten (til havedam mur), eller i den stil men bare i GRÅ (som cementfarve), ikke rødlige/brun, kan det købes nogen steder?

Jeg vil gerne bygge en ½ meter høj mur rund om min dam i flade natursten, i stil med en gammel brønd (evt. mur i Spanskstil med natursten) men kan ikke finde de rigtig sten til den slags. Og desvære passer de rød/brune sten ikke til min cementgrå tressesten m.m.

Håber nogen kan give mig nogen ideer til sten type, links, og gerne foto af brønd'e som jeg beskriver...

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 07-06-06 09:48

Tror du skal prøve at komme i kontakt med nogle fra en grusgrav, eller tag en tur i Bauhaus, de kan skaffe næsten alt. Og hvis du vil have grå sten, så vil jeg mene at skiffer-sten ville være lige sagen! Der kan du også prøve at få fat i nogle "Brugte" af slagsen, det ville være noget billigere! Så som brugte tagsten eller sådan. Eller få fat i en stenhugger, han vil kunne give svar på hvor du kan få disse henne...

Held og lykke med projektet!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-06 10:21

Natursten finder du eller bønder, entreprenører i naturen. De andre er planteskolesten

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-06-06 11:24

Hej Odense,
Tag en tur i Havecentret i Bilka, her kan du købe "sprængsten", som jeg vil tro er velegnede til dit projekt. Du kan også få stenene leveret på din adresse .. fragtfrit.
Good luck
/PG (som arbejder i Bilka, Aalborg)

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-06-06 17:05

Vi har netop deltaget i projekt havedam her i pinsen, denne dam bliver kantet med natursten, simpelthen sten der er samlet op diverse steder - f.eks. på stranden. Jeg ved ikke om man evt. skal indhente en tilladelse fra kommunen til at samle sten på stranden, det er muligt.
Desuden kan man altid finde en mark hvor der ligger en dynge sten som er samlet op før markarbejdet påbegyndtes - find bonden og få tilladelse til at tage af stendyngen (som regel er de såmænd bare glad for at slippe af med dem).

I gamle dage byggede man diger og den slags hel- og halvmure af natursten/kampesten, det var sten som ovennævnte, blot i større udgaver.

Held og lykke med projektet - vores (datters og svigerdrengs have) blev fantastisk flot, vi lagde granitskærv på det halve af haven, heri blev anlagt et rododendronbed og så plantedes diverse frugttræer som nedenunder, i en radius på ca. 70 cm. blev kantet af granitblokke og så kom så granitskærven (regner med at det hedder sådan - det er sådan noget større grusnoget i granit ) Midt i hele redeligheden er så denne nyanlagte havedam. Det var noget af et projekt men fremstår utroligt smukt nu. Og jeg er misundelig på dem, for under det hele molevitten blev lagt kraftig dug, så ukrudtet ikke kan trænge igennem - sådan noget ville jeg sq osse gerne ha'

Nu mangler der vist kun et lille springvand, belysning og så et par rapænder, så er idyllen fuldendt

Venlig hilsen fra Dorthe.