/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
hvid and
Fra : cairn
Vist : 875 gange
50 point
Dato : 05-06-06 17:16

I Frederiksberg Have har jeg set en helt hvid and. Hvordan kommer en and til et se sådan ud?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 05-06-06 17:24

Det gør den, på samme måde som alle andre væsner af samme race med forskellig farve.

Det er farvestoffet (pigmentet) og så arvelighed (gener) der bestemmer hvordan et dyr eller menneske kommer til at se ud.

Nu nævner du ænder, en hvid vildand eller gråand, eller de plettede, kaldes populært "parkænder".
Altså blandinger og krydsninger og indavl.

Derfor bliver nogen af de vilde ænder hvide.

Men der findes masser af hvide ænder. Tamænder af forskellig race.

mvh dova

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 05-06-06 17:26

Det er højst sandsynligt en pigmentfejl i andens fjer.

Mange dyr har tilbøjelighed til dette. Jeg har faktisk set en albinohjort engang! Det var fedt!

Godkendelse af svar
Fra : cairn

Dato : 05-06-06 17:54

Tak for svaret dova. Jeg kom til at tænke på albinoer, da jeg så den, men jeg har underligt nok aldrig før set en hvid and.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-06 18:07

Selv tak.

Nå, du har aldrig set en hvid and.

Nej, nu er der jo heller ikke fjer på dem i køledisken, men 99,9 % af dem har været hvide

mvh dova

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 05-06-06 21:21

Hej Dova - jeg har nok ikke udtrykt mig helt korrekt. Jeg mente en vild hvid and