/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Iskias smerter i 1½ år
Fra : clausreiss
Vist : 7721 gange
50 point
Dato : 05-06-06 15:20

I november 2004 fik jeg en skade i ryggen efter at have slået hånden ind i en basketballkurv. Jeg gik til kiropraktor 10 gange uden forbedring. Skaden ændrede sig til at stråle ud i venstre ben med en blandet følelse af varme/kulde/følelsesløshed. Siden har jeg styrketrænet min ryg, lavet udstrækningsøvelser, fysioterapeut, homøopat i et halvt år, healer og kinesiolog.

Mine smerter er ikke så dominerende længere, men de sidder stadig og irriterer. Til dagligt står jeg op på kontoret, da smerterne forværres ved at jeg sidder ned.

Er der nogen der kan hjælpe mig?

Vh Claus

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 60 point
Dato : 05-06-06 16:11

Uha, din stakkel!
Har du prøvet akupunktur? Det kan jo både virke smertelindrende og få energien til at strømme rigtigt igen, hvis der er stagneret energi nogle steder i kroppen. Jeg går selv hos en virkelig dygtig akupunktur for tiden, som hjælper mig med ganske vist noget helt andet end iskias, men det er effektivt. Og min lidelse er ellers sådan én, som lægerne slet ikke kan gøre noget ved. Hvis du skulle være interesseret, kan du få et link til hans hjemmeside, så du kan læse om, hvordan han arbejder.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 05-06-06 16:18

Hvad er egentlig dit spørgsmål !

Jeg kan fortælle dig, at jeg tror, at du er landet lidt hårdt eller forkert på benene, som derved har givet dig et tryk op gennem rygsøglen, dette kan i værste tilfælde udløse en discus prolabs, den kan i øvrigt komme når som helst, det kan selvfølgelig også være langt mindre alvorligt heldigvis.

Men en ting er sikkert, når man har den type smerter ud i benene har man et tryk på nerverne der udspringer af rygsøglen og går ned i benene, hvad den så end kommmer af, prøv evt. at se en tegning over nervetrådene i en lægebog, derud af vil du kunne forstå hvor mange steder smerterne kan løbe hen.

Hermed nogle råd om jeg tror er gode, rygtræning, svømning, Det er også godt at aflaste ryggen med nogle timers "sofa" om aftenen/dagen. Glucosamin tabletter, der efter sigende skulle gendanne ledbrusk og væske, jeg bruger dem selv og syntes de hjælper på rygsmerter, ps. jeg er selv discusopereret og kender en del til rygsmerter.

Har du fået taget røntgen eller CT scanning / MR scanning som er det næste hvis smerterne bliver voldsomme nok til at lægen/speciallægen syntes der skal foretages noget ekstra.

mvh EiHa

Godkendelse af svar
Fra : clausreiss

Dato : 05-06-06 16:28

Tak for den hurtige respons. Jeg har fået lidt akupunktur hos min læge, men jeg kan ikke forestille mig, at han har den store erfaring med at gøre. Du må gerne sende linket. Jeg bor forresten i Århus.

Vh Claus

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-06-06 16:36

Jeg ved jo ikke, om det vil kunne hjælpe dig, men jeg ved, at mange mennesker med smerter kan få hjælp af akupunktur.
Her er linket:
http://www.ching.dk/
Han bor desværre i København, men måske du kunne ringe til ham og få få ham til at anbefale en akupunktur i nærheden af dig? Han underviser i ind- og udland og er med til at uddanne akupunktører. Så jeg er sikker på, at han har kendskab til dygtige behandlere i Århus området eller tæt på.

Kommentar
Fra : clausreiss

Dato : 05-06-06 16:38

Hej EiHa
Jeg mener ryggen tog skade, da jeg slog hånden ind i kurven, for det var ret hårdt og jeg kunne mærke det med det samme bagefter inden landingen.

Jeg har været til forskellige læger, og de konstaterede, at jeg ikke havde discusprolabs. Der var ikke nogen problemer med ryggen ved en røntgen scanning. Desværre ville han ikke gå med til, at jeg kunne få en CT scanning.

Jeg overvejer stærkt at begynde til svømning. Jeg har ikke hørt forslaget om Glucosamin før, så det vil jeg prøve. Har du nogle gode rygøvelser?

Tak for rådet,
Claus

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-06-06 16:41

Når du går ind på hans hjemmeside, står der ude til venstre nogle emner, du kan vælge. Øverst i denne kolonne til venstre står der "Akupunktur", herefter kan du vælge at klikke på den linje, hvor der står "typiske lidelser", og her står der bl.a. iskiassmerter, så det er en lidelse som ihvertfald han - men sikkert også andre dygtige akupunktører - kan arbejde med.
Held og lykke - og god bedring. Det er meget hårdt at leve i et konstant smertehelvede, så jeg føler virkelig med dig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-06-06 16:46

lidt om gluosamin
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/glucosaminjemo.htm

jeg har gode erfaringer med det netop til led - men det hjælper af og til også på iskias smerterne - jeg har erfaret gennem lang tid at jeg må tage det on og off - bedste resultat er 2 - 3 måneder med præparatet - og samme tid uden eller med blot en enkelt tablet. (går ud fra at man åbenbart vænner kroppen så meget til det at det er nødvendigt med pauser)

Kommentar
Fra : joand

Dato : 05-06-06 17:32

Har lige oplevet pludselige stærke smerter i lænden og ned igennem benene, i forbindelse
med at tage bukser på for at skulle til kiropraktor, nåede ikke længere.
Måtte vente på at få noget smertestillende ,så jeg kunne bevæge mig hen i seng.
Har været til kiropraktor fler gange inden for det sidste år, og han mente ikke der
kunne være tale om discusprolaps.
Blev kørt til Mølholm privatsygehus 6 dage senere og fik taget en MR skanning (CT er ikke godt nok)(pris 4500kr men så havde man også et resultat at arbejde videre med inden for 2 timer)
og fik straks konstateret en discus imellem 4 og 5 lændehvirvel . Så ikke flere kiroprator til mig nu.
Det føles stadig som smerter i min iskias og ned i foden som føles som om den sover.
Bare en oplysning hvis det kan hjælpe.