/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Fjernundervisning / Spørgsmål
10  jensalexa.. 300
andengrads ligning
Fra : flashbang
Vist : 2763 gange
20 point
Dato : 05-06-06 13:58

Hvordan tegnes en grad på en andengradsligning af typen: Y=3x-5?

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 05-06-06 14:10

Y=3x-5 er ikke en andengradsligning...
Men eller tegnes de ved eks. indsætte x=1 i ydtrykket og beregne y (-2) og derefter afsætte x= 1 og Y=-2 i koordinatsysemet..
Hvis det er en 2.grads ligning på samme måde..

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-06-06 14:29

f(x)=ax^2+bx+c sådan ser en andengradsligning ud

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 05-06-06 15:04

Det er ikke en andengrads ligning..

Men du kan lave et "sildeben"

Ved X sætter du nogle værdier ind og regner y ud..

Så vi kan state med fx. 3 : (3gange3)minus5 = 4

Og sådan er jeg fortsat med 5 7 og 9.. Og så har du værdier lige til at sætte ind i et kordinatsystem og tegne en linie :)

Du kan også gøre det vha. "Den lige linies ligning"..

X|3|5 |7..|9..|
Y|4|10|16|22|

Håber du forstår det..

Mvh Simon

Kommentar
Fra : flashbang

Dato : 05-06-06 17:56

Super, det er forstået.

Men hvordan kommer vi så fra en lige linie i et koordinatsystem, til formlen på denne?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-06-06 19:11

Prøv at aflæse værdierne på både x og y aksen og se om du kan fínde en sammenhæng. Der er ikke andet end at prøve sig frem. Den kan fx. hedde som du selv startede med men der er jo uanede muligheder.

Accepteret svar
Fra : bvh

Modtaget 20 point
Dato : 05-06-06 20:09

Y=3x -5 giver en ret linie i et koordinatsystem. hvor den rette linie stiger med 3 for hver gang man bevæger sig 1 frem.
Hvis du sætter x=0 vil du se at y værdien er -5. Det vil sige at den rette linie skærer Y axen i -5 punktet.

Med andre ord, hvis du har en ret linie i et korordinatsystem, skal du finde ud af hvor den skærer y axen og hvor meget den stiger/falder hver gang X øges med 1.

Så bliver ligningen Y = Xstigning*X + skæringspunkt på Y axe.

Godkendelse af svar
Fra : flashbang

Dato : 07-06-06 23:03

Tak for svaret bvh.