/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Naturskønne steder?
Fra : Axelise
Vist : 1616 gange
50 point
Dato : 04-06-06 11:00

Én af mine helt store glæder i tilværelsen er at gå lange ture på naturskønne pletter med min hund.
Selv bor jeg i København, men med bil er vi ofte ude af byen og tager til naturskønne områder, hovedsageligt nord for København.
Er der nogen der kunne tænke sig at dele ud af deres natur-"perler"? Jeg vil gerne høre om skønne pletter i Danmark, som er værd at besøge og gå tur. Selvfølgelig har områder tæt på København nok lidt større interesse for mig, da de er indenfor rækkevidde, men jeg vil også gerne høre om andre områder i Danmark, - det kunne jo være at man kom forbi en dag

Mine egne favorit-perler er:
Kollekolle (område i Værløse langs med Furesøen).
Vaserne i Birkerød
Rygård Overdrev i Søllerød
Området fra Brede langs med Mølleåen ned omkring Fuglevad
Området af Dyrehaven omkring Rådvad
Grisestien (det hedder den faktisk) i Nærum ned til Vedbæk Havn
Grib skov omkring Gribsø
Plantagen bag Tisvilde strand
Området omkring Tegners Museum ved Dronningmølle/Hornbæk
Møns Klint

Jeg uddyber gerne,hvorfor disse steder er så fantastiske, hvis der er nogen der skulle være interesserede.
Hvis nogle af jer kender til disse steder, kender I nu også min smag indenfor naturoplevelser, og det vil måske gøre det lettere at give gode idéer til naturoplevelser

Iøvrigt synes jeg at Kandu burde oprette et emne, der hedder "natur". For hverken "anden fritid", "fiskeri" eller "jagt" er dækkende, hvis man er naturelsker og ønsker at diskutere naturoplevelser.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-06-06 11:16

Har du prøvet at gå turen langs Mølleåen fra Nybro til Frederiksdal og tilbage igen.

Det synes jeg er et dejligt natursted.

Jeg kender de steder du nævner, men du mangler fra Nybro til Frederiksdal.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-06 11:26

Selvfølgelig er der naturskønne steder, rundt om i landet, størst change har du hvis du kommer til hovedlandet Jylland og sættet kursen mod nordvest: http://www.sydthy-turist.dk/admfiler/default2.htm i menuen kan du for eksempel klikke på Aktiv ferie, min egen ferie gik sidste år til Hornsherred, også en utrolig flot natur

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-06-06 12:03

Det er alle dejlige steder, som jeg også kender og holder af. Men bortset fra Rusland og Klinten er der ikke meget natur. Det er et kulturlandskaber. Rigtig natur er sjælden i Danmark. Dele af Storskoven ved Jægerspris og nogle få områder i Gribskov komplekset , har man prøvet at udlægge til natur.

Det øvre løb af mølleåen fra Farum ( ved kirken) og vestpå mod Bastrup er blevet åbent for publikum i den fulde længde og også anbefalelsesværdigt.

Parker ved Tibirke Kirke og gå langs landevejen mod syd til du når stien over mosen og forbi oltidsvejen. Hele turen gennem Mosen og videre af vejen sydom, over åen og via skoven og Udsigten i Tibirke bakker, tilbage til kirken, er god men også lang. Ca 15 km.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-06-06 12:03

Det er alle dejlige steder, som jeg også kender og holder af. Men bortset fra Rusland og Klinten er der ikke meget natur. Det er et kulturlandskaber. Rigtig natur er sjælden i Danmark. Dele af Storskoven ved Jægerspris og nogle få områder i Gribskov komplekset , har man prøvet at udlægge til natur.

Det øvre løb af mølleåen fra Farum ( ved kirken) og vestpå mod Bastrup er blevet åbent for publikum i den fulde længde og også anbefalelsesværdigt.

Parker ved Tibirke Kirke og gå langs landevejen mod syd til du når stien over mosen og forbi oltidsvejen. Hele turen gennem Mosen og videre af vejen sydom, over åen og via skoven og Udsigten i Tibirke bakker, tilbage til kirken, er god men også lang. Ca 15 km.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-06-06 13:03

Mols Bjerge!
Marselisborg Skovene inkl. Mindeparken
Moesgaard Strand og videre ud ad stranden forbi fiskehuset og Århus Å's udløb, op på bakkerne bagved
Dronningens have på Marselisborg Slot, når HM ikke er der
Helgenæs (næsetippen af Jylland)
Gjern Bakker
Silkeborg Søerne med Himmelbjerget, Ry og Gl. Rye
Mariager Fjord

Hanne

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 04-06-06 16:01

Uhh! Kender tusinde dejlige steder!
Fyn: Odense- Fruens bøge... Der er bare enormt flot, og så kan man købe sig en is, hvis man skulle blive lidt lækkersulten...
Sønderjylland: Langs østsiden er der enormt mange steder hvor man helt kan miste pusten, da der simpelthen er så flot... Mellem Haderslev og Aabenråå, er der en lille flække der hedder Løjt. Hvis man vil, kan man gå fra Løjt til Aabenraa langs stranden, hvor skoven kommer helt ned langs stranden. Der kan du se ind i Aabenraa-fjord og andre små bugter, hvor der er mange stejle skrænter hvor man kan gå op og få den mest fantastiske udsigt! Ved godt jeg sværmer lidt for stedet, med der er godt nok også enormt flot!
Mellem Rødekro og Aabenraa er der også en sø midt inde i skoven. Der er ikke ret mange der kender stedet, så her kan man være ret ugeneret. Søen ligger midt inde i en dal, så her kan man også næsten helt miste pusten... Suk... Kan nok se på det hele, at jeg bliver nødt til at tage derned her en af dagene, da jeg helt kommer til at savne stedet, ved bare at skrive om det....

Synes lige jeg ville dele lidt, da det ville være synd at holde det hemmeligt

Kommentar
Fra : Sonrisa

Dato : 04-06-06 16:36

tja.. nu er jeg jyde og kender derfor bedst til de jydske perler (som dem der er nævnt)
men hvis det skal være på sjælland, så kan jeg anbefale de søer der ligger en snes kilometer nord for Bagsværd (ved ikke kvad de hedder, men der er i hvert tilfælde flot)

mvh Sonrisa..

P.S. Sydfyn + øhav er altid et dejligt sted at besøge.. eks Middelfat, Svendborg, Tåsinge, Turø osv.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-06-06 16:56

Sonrisa

Det er næsten i det område Axelise færdes med sin hund. Der er Bagsværd Sø, Lyngby Sø og Furresøen.

Axelise,

der er også Furesøparken, der må din hund rende frit rundt og lege med de andre hunde. Du har mulighed for at komme helt med til Furesøen, men strækningen, hvor du kan gå langs søen, er ikke så lang.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-06-06 17:57

Hvis du kommer til Fyn, så kør en tur til Fyns Hoved og gå hele turen rundt...det tager ca. 3 kvarter og lidt længere hvis du følger strandkanten på de store sten i vandkanten (nok ikke så godt med hund) Det er et imponerende landskab og helt ude på spidsen kan man se til Samsø og Røsnæs i klart vejr.
Og selve turen ud til FynsHoved er en oplevelse i sig selv på det skønne Hindsholm (der er inspiration til mange kunstmalere)

Rigtig god (gå)tur

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-06-06 20:43

Nær København (...i gå afstand fra Ballerup Station, nærmere betegnet ) ligger Jonstrup Vang:

http://www.krak.dk/GRIDS/MAINPAGES/map.asp?mapnavfac=&mapnav=&mappixwidth=640&ResultName=&ResultAdr=&tlf=&redZoom=true&redExtent=&mapx=332&mapy=182&job=&POSTNR_BY=2750+Ballerup&Adresse=Jonstrupvej&Tagning=140.41_IRes_KortFors%2FKN_Sog&mfpt=&mfpl=&cspt=&cspl=&mfpstate=1&cspstate=1&mfpsize=&cspsize=&mapschange=0&x=&y=&vnr=69540&hnr=&stepinout=&scrolltop=0&maptype=1&zoomlevel=4&mapserial=kortld.krak.dk%7C618500110%7C618155852%7C70787755%7C71218077%7C641300000%7C603300000%7C42750000%7C90250000%7C640%7C512%7C64000%7C100000%7C71002916%7C618327981%7C0%7C%7C%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7C1%7Cff0000%7C69540%7C0%7C0%7C0%7C0%7Ckortkundeld.krak.dk%7C1

Et lettere kuperet tærræn der veksler mellem løvskov og græs/eng arealer. Perfekt til en tur med vovsen

Der må rides i skoven på ridestierne.

Hvis du medbringer en fiskestang er der mulighed for en Gedde eller Aborre i et af den mange vandhuller i både skov og eng

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-06 22:01

Kør til Veksø og drej til højre i lyskrydset mod Søsum.
Videre mod slagslunde og så ad klokkekildevej mod Buresø.
Smid bilen ved parkeringspladsen (Buresø)
Nu har du 3 stk skove og lidt eng at gå tur i.
www.krak.dk (genvej kan ikke vises)
tryk på "Kort"
Tegn firkant lige over Købe (København)
Tegn firkant [ slangerup Stenløse Farum ] lidt Nordvest for Ballerup.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-06 22:05

Hov det kunne man godt

http://www.krak.dk/GRIDS/MAINPAGES/map.asp?mapnavfac=&mapnav=&mappixwidth=640&ResultName=&ResultAdr=&tlf=&redZoom=true&redExtent=116%2C499%2C10%2C469&mapx=&mapy=&job=&POSTNR_BY=&Adresse=&Tagning=1.Fir_Fors%2FFA_Kort&mfpt=-468px&mfpl=485px&cspt=-303px&cspl=485px&mfpstate=0&cspstate=0&mfpsize=&cspsize=&mapschange=0&x=&y=&vnr=&hnr=&stepinout=&scrolltop=0&maptype=1&zoomlevel=5&mapserial=kortld.krak.dk%7C619432930%7C618524492%7C69888085%7C71023633%7C641300000%7C603300000%7C42750000%7C90250000%7C640%7C512%7C64000%7C100000%7C70455859%7C618978711%7C0%7C%7C%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7C1%7Cff0000%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7Ckortkundeld.krak.dk%7C1

Og så lidt tættere på

http://www.krak.dk/GRIDS/MAINPAGES/map.asp?mapnavfac=&mapnav=&mappixwidth=640&ResultName=&ResultAdr=&tlf=&redZoom=true&redExtent=78%2C219%2C189%2C339&mapx=&mapy=&job=&POSTNR_BY=&Adresse=&Tagning=1.Fir_Fors%2FFA_Kort&mfpt=-468px&mfpl=485px&cspt=-303px&cspl=485px&mfpstate=0&cspstate=0&mfpsize=&cspsize=&mapschange=0&x=&y=&vnr=&hnr=&stepinout=&scrolltop=0&maptype=1&zoomlevel=5&mapserial=kortld.krak.dk%7C619227112%7C618547558%7C69888306%7C70737750%7C641300000%7C603300000%7C42750000%7C90250000%7C640%7C512%7C64000%7C100000%7C70313028%7C618887335%7C0%7C%7C%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7C1%7Cff0000%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7Ckortkundeld.krak.dk%7C1

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-06-06 23:21

Husk fisketegn

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-06-06 10:51

Ihh...tak for de mange gode forslag, der var flere steder, jeg ikke kendte

Først til ans:
Jo, jeg kender godt den dejlige strækning mellem Nybro og Frederiksdal. En tur der bestemt er et "must", for andre som ikke måtte kende den!
Furesøparken er desværre ikke den bedste idé, da min hund Axel kun kan lide "damer" og gerne vil give hanhundene en omgang bank, hvis han kunne få lov!

Til transor:
Jeg vil prøve dine anbefalinger; turen fra Mølleåens øvre del ved Farum, og også turen fra Tibirke kirke, som du nævner. Hele turen bliver det dog næppe. da min hund er gammel og gigtplaget og ikke kan gå hele 15 km. De tider er desværre forbi.
Jeg kender godt store dele af Tibirke-området, både fordi vi i min barndom holdt sommerferie i Asserbo, og idag lejer mine gamle forældre en lejlighed hver sommer midt i Tisvilde by, hvor de er tæt på vand og butikker.
En anden yndet tur i området, som du sikkert også kender, er turen over markerne ved Arresøen, igennem skoven og ned til Arresødal. Derfra videre langs kanalen til Frederiksværk. Pragtfuldt!

Til Camillasmoster:
Mols bjerge, Helgenæs og Silkeborgsøerne har jeg været så heldig at opleve. Der er bare SÅ smukt, og jeg glæder mig til at få lejlighed til at gå ture der igen. Jeg har prøvet at ro i kano på Silkeborgsøerne, det var en fantastisk oplevelse!
De andre steder, du nævner, må jeg have til gode

Til Sonrisa:
Ja, som ans ganske rigtigt siger, så er søerne nord for Bagsværd Furesøen og Bagsværd, som jeg selv har nævnt. Bøndernes Hegn, hvor der er hundeskov, går helt ned til Bagsværd Sø og er absolut pragtfuld. Områderne omkring Bagsværd Sø og Furesøen er nok de områder, jeg kender allerbedst, da de er nemme for mig at komme til. Kun 15 min. kørsel fra min bopæl i København.
Det sydfynske øhav er uendeligt smukt! Jeg var heldig at sejle rundt der med min mand og nogle venner for 3 år siden. Stor oplevelse! Sydfyn har jeg med stor glæde kørt igennem mange gange. En dag vil jeg dog gerne bruge en hel dag i området og udforske det lidt.

Til Pallenoc:
Turen omkring Fyns Hoved kender jeg slet ikke, så den tur har jeg nu noteret mig!

Til Molokyle og e.c.:
Jeres ture kendte jeg slet ikke, så tak for kort og anvisninger, - det hele er printet ud. Jeg kender lidt til Bure Sø området, men har aldrig travet det ordentligt igennem.
Jonstrup Vang har jeg hørt om, men har aldrig været der. Men det skal prøves!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-06 11:12

Du har vel gået en tur med Axel i parken ved Sophienholm. Han skal være i snor

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-06-06 15:41

Hvad mener du ans?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-06 15:47

Har du ikke været på Sophienholm og gået en tur der, det er det, jeg mener.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-06-06 16:07

Ork jo, jeg har gået Bagsværd Sø rundt mange gange, men han orker ikke hele søen længere, så jeg nøjes med at parkere ved Sophienholm og spadsere derfra ned til Furesøen. Det er en smuk tur.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-06 16:16

I løbet af sommeren er der mange arrangementer i parken. Der kan du sidde på græsset og nyde det sammen med din hund. Du nyder det og din hund slapper af.

http://www.sophienholm.dk/parkarrangementer.asp

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-06-06 16:21

Du kan tro jeg ved det! Jeg har ligget mange gange på plænen med en iskaffe og hørt på dejlig live-musik mens hunden sniffer alle de gode dufte fra skov og sø, og man kan ligge os sole sig og kigge udover søen. Joh...det er ikke ilde

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-06 17:22

Buresø området kender jeg som min egen bukselomme, for jeg har leget i alle tre skove som barn, da vi havde sommerhus der ude.
Selve turen gennem Søsum og Slagslunde ser nogenlunde ud som for 50 år siden.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-06-06 18:21

Ja, det er dejligt. Jeg har igennem min barndom været meget i Dyrehaven og Asserbo plantage, så det er steder jeg forbinder meget med min barndom.
Jeg husker en helt vidunderlig tur, jeg som 12 årig havde med min far til Norskoven ved Jægerspris. Her så vi de gamle ege. Selvom jeg ikke var ret gammel, gjorde turen dybt indtryk på mig, og jeg har i mange år ønsket at gå den tur igen. Men det er vel bare at tage sig sammen og få gjort det!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-06-06 21:23

Da jeg var en lille pige, tog hele familien - onkler, fastre, kusiner, mormor og morfar, far og mor, søster og bror til Mols Bjerge. Madkurv, camping-borde og stole og jeg skal gi' dig.

Så rendte vi rundt og legede og fik klemmer og saftevand.

Det var herligt!

Har drømt om at tage en lignende tur med venner m/u børn å' såen.