/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Mellemregningsbilag!
Fra : llo
Vist : 2144 gange
200 point
Dato : 01-06-06 10:18

Jeg er lige startet op og har netop modtaget betaling for min første faktura idag :)
For 2 uger siden lagde jeg et lille beløb ud for virksomheden til køb af kontorartikl., da jeg ikke privat har indskudt nogen penge i virksomheden.
Det har jeg så bogført idag - debet kontorartikl. og kredit bank. Samtidig har jeg så overført beløbet fra firmakontoen til min privatkonto, igennem min webbank. Er dette korrekt? Jeg sidder og bliver i tvivl, om jeg skulle have brugt et mellemregningsbilag?!?!?! - det har jeg ikke gjort, idet jeg mener man kun bruger mellemregningsbilag, hvis man imidlertidigt "låner" penge ud af virksomheden uden et bilag. Så mener jeg mellemregningsbilaget så er det midlertidige bilag. Er dette korrekt?

Jeg bogfører i E-conomic. Det beløb jeg har modtaget idag har jeg selvfølgelig bogført på kundens konto, og brugt bank som modkonto. Dvs. alle pengene fra min første faktura stå nu på min bankkonto - både i bogføringsprogrammet, men også i min webbank. Skal jeg i bogføringsprogrammet på en eller anden måde overfører dette beløb til min egenkapital?? Hvis jeg kigger på min balance, stemmer aktiver og passiver ikke, idet jeg ikke har noget beløb i egenkapitalen!! Skal jeg bare lade dem stå på bankkontien og vente til årsafslutningen med at overfører dem til egenkapitalen???

Håber på et hurtigt svar!

Mvh
Lone

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 200 point
Dato : 01-06-06 11:33

Hej llo

Det mest korrekte ville være at bruge et mellemregningsbilag, men det er ikke en nødvendighed medmindre du er omkring årsafslutningen hvor du bør sikre at alle poster stemmer.

Du skal ikke bogføre noget på egenkapitalen, idet årets resultat vil blive overført til egenkapitalen ved årsafslutningen. Egenkapitalen = Aktiver i alt minus gæld og forpligtelser i alt. Dvs. den nuværende forskel på dine aktiver og passiver bør være dit driftsresultat - prøv at se efter. I nogle programmer vises årets resultat automatisk når en balance udskrives, så se i brugsforvirringen om programmet skal sættes op hertil, eller om resultatet skal overføres manuelt ifbm. årsafslutningen.

Håber at det er forståligt

Ampere

Kommentar
Fra : kisser.nielsen

Dato : 01-06-06 13:01

Hej llo

Hvis du er momspligtig, er det vigtigt at bogføre udgiftsbilag på den korrekte dato (fakturadato), så du så hurtigt som muligt får pengene retur fra "Skat". Du skriver, at du har bogført udgiftsbilaget i dag - og jeg går så ud fra, du har brugt datoen "i dag"?

Det vil sige, at udgiften reeelt er fra maj måned, men du bogfører det først i juni.

Hvis du nu skal afregne moms hver måned, vil der gå en ekstra måned, før du får pengene tilbage fra "Skat".

Derfor skal du bruge mellemregningsbilag, fordi du så kan bogføre mellemregningsbilaget på den korrekte dato. Bilaget bogføres således: debet: konto for kontorartikler og kredit (gæld til dig personligt - ved ikke hvad du kalder kontoen - men typisk vil det være noget i stil med: "udlæg indehaver").

Når du så i dag overfører penge fra firmaet til dig bliver "gælden" mellem firmaet og dig udlignet og "udlæg indehaver" kontoen bliver så udlignet.

Som Ampere skriver, skal du ikke bogføre noget på Egenkapitalkontoen vedr. de penge, du i dag har fået fra din debitor. Du har bogført helt korrekt vedr. indbetalingen.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-06-06 15:45

Hvis jeg forstår dine spørgsmål rigtig er svarene:
ja, nej, ja, nej, ja.

Din egenkapital skal du slet ikke bekymrer dig om. Det kommer først når du laver årsregnskab, så kan den være positiv eller negativ.
Jeg vil foreslå du anskaffer dig et regnskabsprogram der hedder concorede light C5. det er både til små og store virksomheder og er let at bruge. Med hensyn til moms og måneder, glem det. Du skal nok betale moms 2 gange årligt, da din omsætning er under 1 mill. om året i første omgang.
Da jeg går ud fra du ikke kender til driftregnskab, status, årsopgørelse, momsregnskab m.m. vil jeg stærkt anbefale dig at tage et bogføringskursus enten på dagskole eller på aftenskole. Er det et helt almindelig enkeltmands ejet firma kan du selv lave alt rehnskab. det er aps, as m.m. man kræver en registreret revisor.

Håber dette var svar på dine spørgsmål.

P.S. Har selv firma i 20 år uden revisor.

Med venlig hilsen
hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : llo

Dato : 14-06-06 09:59

Tak for svaret ampere.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-06-06 15:45

Selv tak - held og lykke med den nye udfordring

Ampere