/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Service Loven
Fra : Nuserpigen
Vist : 1172 gange
200 point
Dato : 12-12-02 22:54

Nogen der ved om Service Loven findes her på nettet...?
Og evt. hvor?
På forhånd tak

Qnuz Nuserpigen

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 12-12-02 23:03

Eller er der nogen der ved et masse om kontanthjælp m.m. ?
Vil gerne vide hvilke rettigheder man har, hvis man er kontanthjælpsmodtager...

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 12-12-02 23:14

Du kan finde forskelligt, ved at søge på -
http://www.familieadvokaten.dk/

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 12-12-02 23:22

Hej Nuserpigen

Som du kan læse her, har du ret til gratis rådgivning og vejledning på bistandskontoret:
http://www.flere-penge.dk/Bistandskontoret.htm
Det gælder også vejledning om dine rettigheder som kontanthjælpsmodtager.

De bedste hilsner
Rellom

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 210 point
Dato : 12-12-02 23:35

Hej Nuserpigen - vær lige opmærksom på at lov og regler om kontanthjælp ændres fra d. 1 januar 2003 se nærmere om ændringerne her : http://www.bm.dk/aktiv_socialpolitik/default.asp dette gælder selvfølgelig for dem der ikke allerede INDEN den dato er på kontanthjælp.

Og vil du gerne vide alt hvad der er at vide så er denne side lige noget ( omend den er allerhelvedes lang !! ) : http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2001/0061429.htm

God fornøjelse

Glædelig Jul fra Fnollerpige

Kommentar
Fra : noerager

Dato : 13-12-02 09:03

man har ingen rettigheder som bistandsmodtager
man får en helvedes høj ydelse for ikke at lave en skid

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 13-12-02 13:26

Noerager - nå? Hvad bygger du de udtalelser på?
JanneP

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 13-12-02 15:46

Høj ydelse.......???????????????????????
Prøv og leve for omkring 4000 kr om måneden!!!!!!!!!!!!!!!!
Der er husleje, vand & varme og el.... Regninger og så skal man leve ved siden af......Det er ingenting....og man har sku ikke råd til de vilde fornøjelser.............
Det er sku ik sjovt......er heller ikke noget man gør, fordi man vil....( være kontanthjælpsmodtager)
Og så bliver man tit sendt ud i håbløs aktivering, som man ik kan bruge til en skid.
Så kom ik og sig, at det er noget man kan leve af!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : noerager

Dato : 13-12-02 21:48

Jeg må desværre meddele jer at jeg selv arbejder i den offentlige forvaltning og støder næsten dagligt på nogen der siger at det ikke kan betale sig for dem at gå på arbejde. Men tilbage til dit ?. På kommunen skal de oplyse dig om de spørgsmål du har og husk de er pligtige til i alle tilfælde at give dig en klagevejledning enten skriftligt eller mundligt.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 13-12-02 22:28

noerager - se det kan du godt bilde mig ind at du gør ( det afspejles klart i dine udtalelser ) men ingen skade sket - du har gjort som man gør i dit job - først virket arrogant, for derefter at tilbyde hjælp *G - men når det er sagt ved jeg da godt at mange har den holdning du der beskriver - men man skal jo ikke skue hunden på hårene - Nuserpigen spurgte jo bare og det er da ingens opgave her at komme med sit eget personlige eller professionelle syn på sagen.

Du skriver "Jeg må desværre meddele jer at jeg selv arbejder i den offentlige forvaltning" - det lyder ikke som om du er særlig glad for dit job - tag da at søg et andet sted hen - håber ikke du sidder på min kommune.

;o/ Fnollerpige

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 13-12-02 22:30

Synes du selv at 4000 kr minus udgifter er meget og leve for om måneden???
Det synes jeg ikke, og tror heller ikke, der er så mange andre der synes....
Jeg ville da 10 gange hellere have et arbejde, hvor der er brug for mig.....end og få kontakthjælp og ikke kan bestemme hvad man skal, og ik skal....
Det er det sygeste og være under kommunens magt....

Kommentar
Fra : noerager

Dato : 14-12-02 15:08

nu er jeg nødt til at spørge hvordan det kan være at du kun får 4000
desuden er der mange på su der ikke får mere.
er du under 25 eller bor du derhjemme for hvis ikke du gør det mener jeg måske der er noget der er forkert
for øvrigt er jeg glad for mit job

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 14-12-02 15:15

noerager - det glæder mig, men nu var det jo dig selv der skrev "desværre" i forbindelse med dit job, alle burde jo helst være glade for deres arbejde, ellers er det ikke meget værd.....

Fnollerpige

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 14-12-02 17:56

Jeg får 4000 kr udbetalt om måneden, og det er ik meget....Jeg er under 25 og jeg er udeboende...
Var på SU da jeg gik på handelsskolen, men tog SU-lån ellers kunne det ik løbe rundt....
Det er ik meget man får desværre....

Kommentar
Fra : noerager

Dato : 14-12-02 21:38

hvad får du før skat

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 15-12-02 03:11

Hvad kan jeg få i kontanthjælp som ikke-forsøger under 25 år?
Hvis du er under 25 år og du ikke har forsørgelsespligt, afhænger kontanthjælpens størrelse af, om du bor hjemme, eller om du er udeboende. Er du under 25 år og hjemmeboende kan du få 2.463 kr. pr. måned, er du udeboende kan du få 5.103 kr. pr. måned.

Dette står på min kommunes hjemmeside...

Dvs. at jeg får 5103 kr før skat...og for og være helt nøjagtig får jeg 4155 kr udbetalt...

Kommentar
Fra : noerager

Dato : 15-12-02 13:38

så er der ikke så meget andet at gøre end at jeg siger undskyld og tak for diskutionen.

Godkendelse af svar
Fra : Nuserpigen

Dato : 15-12-02 15:46

Tak for svaret Fnollerpige, det var lige hvad jeg ledte efter...

Glædelig Jul...

Hygge....Qnuz Nuserpigen

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 15-12-02 20:35

Tja Nuserpige - man kunne jo også prøve at leve for 1500 kr/14 dg - to voksne og to blebørn... se det er ikke sjovt! Det kan gå i kortere perioder men på længere sigt bliver det ret surt!

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 15-12-02 22:22

Ja det må sku være trælst og leve for så lidt...Det er surt, når man ik har noget og gøre med i det daglige.....
Heldigvis kan man søge kommunen og hjælp til enkeltydelser...
Det har jeg brugt...og det da altid lidt hjælp....

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 15-12-02 23:29

Velbekommen Nuserpigen - håber der er bedre tider forude for dig

Rigtig glædelig Jul til dig osse

Fnollerpige

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 17-12-02 15:45

Noerager - Har en veninde der spørger : Er det lovligt og tilbageholde hele kontakthjælpen, uden varsel, når de ikke kan bevise at man er udeblevet fra aktivering?
Tænkte at du måske ved det, når du arbejder hos kommunen....

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-12-02 15:52

det behøver man ikke arbejde hos kommunen for at vide

- ja det kan de på kontanthjælp og hvis man er på dagpenge

- bevis ?? - hvis den arbejdsgiver man er sendt i aktivering hos på anmodning eller af sig selv kontakter kommunen og fortæller dem at man er udeblevet fra aktiveringstilbud er det bevis nok - det er de i deres gode ret til

Fnollerpige

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 17-12-02 16:06

Må de ikke kun højeste tage 30 procent af kontanthjælpen?

Sådan i almindelighed, må de så tage kontanthjælpen uden varsel? Det hele eller kun de 30 procent?

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-12-02 16:10

jeg er sikker på at ( de hvis de bedømmer det i det enkelte tilfælde ) er fuldt berrettiget til at inddrage borgerens kontanthjælp - jeg er dog så osse rimelig sikker på, at der skal mere end een eneste udeblivelse til ..... det skal være baseret på at borgeren udviser hårdnakket modvilje .....
det eneste man kan gøre er at : gå derop, krybe og sige ja til det tilbud de giver .... den er vist desværre ikke længere.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 17-12-02 16:17

Det er da ik særlig hyggeligt...Jeg ville da ik mene, at de skulle have lov til og tage det hele....hvad skal borgeren ellers leve af? Det kan også være at borgeren er selvforskyldt? Men stadigvæk....kommunen har vel pligt til og hjælpe enhver borger...?!!

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-12-02 16:25

hJa, og det er jo osse en slags tvang ikke - de tager pengene og man kommer tilbage og undskylder, og dernæst gør man som de siger ( det kunne man jo så ligeså godt have gjort fra starten, for det ER dem der bestemmer )

Husk nu lige jeg siger de KAN gøre det ( inddrage kontanthjælpen ikke at de ALTID gør det )

- jeg tror nu de oftest netop skærer i bidraget, men jeg ved de kan tage det hele ( kender en der kom ud for det for mange år siden, han gik så derop og tog tilbuddet alligevel - og tadaaaaa fik sine penge )

Nej det er sørme ikke særligt hyggeligt - enig, men man er jo forpligtet til at tage "rimeligt arbejde" ( medmindre man kan afslå p.gr.a smerter, allergi, eller andre ting der kunne forhindre een i at udføre det job aktiveringen går ud på )

_____________________________________________________________________

§ 41. Hjælpen ophører, hvis modtageren eller ægtefællen uden rimelig grund afviser et tilbud om arbejde, aktivering efter § 16, stk. 2, nr. 1-5 og 8, eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning, så længe muligheden for at benytte tilbudet består.

Stk. 2. Hjælpen ophører endvidere, hvis modtageren eller ægtefællen uden rimelig grund har gentagne udeblivelser fra et tilbud om aktivering eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning og udeblivelserne har et så betydeligt omfang, at fraværet kan ligestilles med en afvisning af tilbudet.

_____________________________________________________________________

iflg. denne tekst KAN bidraget standses. Men som du selv siger - de skal hjælpe men det kræver du møder op igen og beder om "godt vejr"

Fnollerpige