/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Bogføring af LÅN i SummaSummar
Fra : claus64
Vist : 1595 gange
100 point
Dato : 30-05-06 15:39

Hej
I vores nystartede firma har vi lånt 30000 kr. Hvordna bør disse bogføres? Jeg debiterer naturligvis banken med beløbet og det skal kredditteres i en gældskonto i passiverne.
Men hvilken? jeg kan se noget kortfristet gæld... Men hvis jeg skal oprette en ny konto, hvor ville I så gøre det?

VH Claus

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 30-05-06 16:42

Oprette en bankgæld under kortfristet gæld.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 30-05-06 17:04

Det kommer an på hvem I har lånt pengene af, og på hvilke vilkår?

Kommentar
Fra : claus64

Dato : 30-05-06 17:13

Mange tak for hjælpen indtil videre. Det er penge vi har lånt af et andet firma. Kan jeg oprette en konto der bare hedder gæld, og hvilket kontonummer vil det være mest logisk at give den?? Jeg bruger standard kontoplanen i summasummarum :)

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 100 point
Dato : 30-05-06 17:16

Opret en konto der hedder "Gæld til FIRMANAVN" under kortfristet gæld.