/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Fast z-værdi i LT
Fra : meiland
Vist : 875 gange
100 point
Dato : 12-12-02 16:13

Hej !

Er der en mulighed for kun at tegne i et bestemt højde (z-værdi), også selvom man snapper til et objekt der har en anden z-værdi.

Mit problem er at jeg tegner på et grundkort, hvor nogle af objekterne har en z-værdi. Tegner jeg en linie med 2 forskellige z-værdier kan jeg bl.a. ikke forlænge linien med grips.

/meiland

Kommentar
Fra : Freddy_s

Dato : 16-12-02 23:38

Se dit indlæg på www.cadforum.dk

Vh Freddy

Kommentar
Fra : Freddy_s

Dato : 16-12-02 23:43

UNDSKYLD !!!!!!!!!
Det var på:
http://www.newsgate.dk/dk/dk.edb.cad/index.html

Ikke www.cadforum.dk

Beklager

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-02 13:42

Hej

Nej det er der såvidt jeg ved ikke mulighed for. Men du kan muligvis få lidt
hjælp til dit problem hvis du bruger punktfilter.
Prøv at se under hjælp, hvad de egentlig bruges til.
Hvis man skriver .Z (punktum Z) når AutoCAD beder om koordinater (feks. i
linie kommandoen) er der mulighed for at filtrere Z-værdien ud af et andet
punkt man snapper til, eller angiver på anden vis. Det kunne feks. være et
sted hvor man ved at Z = 0, MEN man kan også bare selv skrive 0,0,0 .
Derefter vil AutoCAD "snuppe" det sidste af nullerne (Z-værdien) og siger -
(need XY):
Her kan man så snappe til det punkt man vil tegne til, og det er så kun X,Y
der "tages" her fra.

Kan du selv lave en knap i en toolbar, kunne du give den følgende indehold:
..Z;0,0,0; (uden ^C^C foran og pas på der ikke er mellemrumstegn i
slutningen af linien)

Der er her en fare for at du har sat OSNAP til og der er tegnet et objekt i
0,0 - så tages Z -værdien herfra.
Så måske skulle man skrive -1000,-1000,0 - eller et andet "sikkert sted".

Nu ser jeg at du skriver "en bestemt højde", men så skal du jo selvfølgelig
bare erstatte 0 med dit ønske.

MEN man kunne vel også lave en ny linie kommando der tegnede en linie der
starter og slutter i feks. Z-20
Den vil se sådan ud:
^C^CLINE;.Z;0,0,-20;\.Z;0,0,-20;;

En anden mulighed er at du bare tegner er ud af, og så til sidst ændre alle
liniers start og slut punkter i Z på een gang med Properties kommandoen
(Ctrl+1).

Vh Freddy

"meiland" <meiland.news@kandu.dk> wrote in message
news:AH1K9.64815$HU.4920842@news010.worldonline.dk...
> Hej !
>
> Er der en mulighed for kun at tegne i et bestemt højde (z-værdi), også
> selvom man snapper til et objekt der har en anden z-værdi.
>
> Mit problem er at jeg tegner på et grundkort, hvor nogle af objekterne
> har en z-værdi. Tegner jeg en linie med 2 forskellige z-værdier kan jeg
> bl.a. ikke forlænge linien med grips.
>
> /meiland
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-02 14:41

Hi

"Freddy" <freddy@suurland.com> skrev i en meddelelse
news:3dfb2694$0$216$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> Nej det er der såvidt jeg ved ikke mulighed for. Men du kan muligvis få lidt
> hjælp til dit problem hvis du bruger punktfilter.
> Prøv at se under hjælp, hvad de egentlig bruges til.
> Hvis man skriver .Z (punktum Z) når AutoCAD beder om koordinater (feks. i
> linie kommandoen) er der mulighed for at filtrere Z-værdien ud af et andet
> punkt man snapper til, eller angiver på anden vis. Det kunne feks. være et
> sted hvor man ved at Z = 0, MEN man kan også bare selv skrive 0,0,0 .
> Derefter vil AutoCAD "snuppe" det sidste af nullerne (Z-værdien) og siger -
> (need XY):

Øh, ---- nu ved jeg ikke om der er forskel på Lt og AutoCAD , men når jeg tegner
uden Z værdi , taster jeg .xy , og peger på punkt på skærmen, hvorefter
promptet siger "need z" , hvorefter jeg kan indtaste en Z værdi, men også bruge
mange andre måder til at "udfylde" Z værdien.
En måde med AutoCAD som jeg ikke ved om Lt tilbyder, er at taste (getdist) ,
hvorefter Z værdien bliver den afstand som Getdist returnerer .
Jeg bruger også ofte (last(cdr(assoc 10 (entget (car (entsel)))))) , hvilket
giver mulighed for at udpege en entity og "filtrere" den højde ud, som definerer
den entity jeg udpeger , hvilket kan være ret praktisk hvis du tegner i
forskellig højde på forskellige lag.
Om Lt tilbyder disse features ved jeg altså ikke, men selv IntelliCAD gør

P.C.
http://www.designcommunity.com/discussion/23842.html
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a
http://www.designcommunity.com/scrapbook/1775.html
http://groups.yahoo.com/search?query=3D-Honeycomb&submit=Search

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-02 23:19

> Øh, ---- nu ved jeg ikke om der er forskel på Lt og AutoCAD , men når jeg
tegner
> uden Z værdi , taster jeg .xy , og peger på punkt på skærmen, hvorefter
> promptet siger "need z" , hvorefter jeg kan indtaste en Z værdi, men også
bruge
> mange andre måder til at "udfylde" Z værdien.
> En måde med AutoCAD som jeg ikke ved om Lt tilbyder, er at taste (getdist)
,
> hvorefter Z værdien bliver den afstand som Getdist returnerer .
> Jeg bruger også ofte (last(cdr(assoc 10 (entget (car (entsel)))))) ,
hvilket
> giver mulighed for at udpege en entity og "filtrere" den højde ud, som
definerer
> den entity jeg udpeger , hvilket kan være ret praktisk hvis du tegner i
> forskellig højde på forskellige lag.
> Om Lt tilbyder disse features ved jeg altså ikke, men selv IntelliCAD gør
>
> P.C.

Øh, ---- Det kan vel være lige meget om man angiver Z-værdien føst eller
sidst, bare det bliver gjort.

Så snart der bruges paranteser i AutoCAD er der tale om brug af LISP, og
grunden til at LT koster 1/3 af en "rigtig" AutoCAD er at LISP og 3D ikke er
muligt. (Jo... der er lidt 3D, men det er ikke meget anvendeligt)

Vh Freddy

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 11:38

Hej

Der er en lille ( overset ? ) mulighed for at programmére i LT, som jo
hverken understøtter LISP eller VBA!

Der ligger faktisk et lille sprog "DIESEL", som kan bruges i en snæver
vending. Dette ligger både i LT og storebror.

Jeg vil gætte på, at man ved lidt kreativ brug af de få funktioner der er
til rådighed, kombinéret med LT's systemvariable ( "LASTPOINT" ) og Freddy's
filter-forslag, kan opnå en fornuftig funktion, hvor man "bare" prikker
der-ud-af.

Tilstået, det er ikke lige at gå til, og jeg har ikke prøvet, men jeg skulle
mene at muligheden var der.

Mvh, og god jul

Lars Nielsen

"P.C." <per.corell@privat.dk> wrote in message
news:3dfb34d9$0$35862$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hi
>
> "Freddy" <freddy@suurland.com> skrev i en meddelelse
> news:3dfb2694$0$216$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Nej det er der såvidt jeg ved ikke mulighed for. Men du kan muligvis få
lidt
> > hjælp til dit problem hvis du bruger punktfilter.
> > Prøv at se under hjælp, hvad de egentlig bruges til.
> > Hvis man skriver .Z (punktum Z) når AutoCAD beder om koordinater (feks.
i
> > linie kommandoen) er der mulighed for at filtrere Z-værdien ud af et
andet
> > punkt man snapper til, eller angiver på anden vis. Det kunne feks. være
et
> > sted hvor man ved at Z = 0, MEN man kan også bare selv skrive 0,0,0 .
> > Derefter vil AutoCAD "snuppe" det sidste af nullerne (Z-værdien) og
siger -
> > (need XY):
>
> Øh, ---- nu ved jeg ikke om der er forskel på Lt og AutoCAD , men når jeg
tegner
> uden Z værdi , taster jeg .xy , og peger på punkt på skærmen, hvorefter
> promptet siger "need z" , hvorefter jeg kan indtaste en Z værdi, men også
bruge
> mange andre måder til at "udfylde" Z værdien.
> En måde med AutoCAD som jeg ikke ved om Lt tilbyder, er at taste (getdist)
,
> hvorefter Z værdien bliver den afstand som Getdist returnerer .
> Jeg bruger også ofte (last(cdr(assoc 10 (entget (car (entsel)))))) ,
hvilket
> giver mulighed for at udpege en entity og "filtrere" den højde ud, som
definerer
> den entity jeg udpeger , hvilket kan være ret praktisk hvis du tegner i
> forskellig højde på forskellige lag.
> Om Lt tilbyder disse features ved jeg altså ikke, men selv IntelliCAD gør
>
> P.C.
> http://www.designcommunity.com/discussion/23842.html
> http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a
> http://www.designcommunity.com/scrapbook/1775.html
> http://groups.yahoo.com/search?query=3D-Honeycomb&submit=Search
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 15:23

Hi.

"Lars R Nielsen" <NOSPAM_LarsRNielsen@Mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3dfc5b85$0$187$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> Der er en lille ( overset ? ) mulighed for at programmére i LT, som jo
> hverken understøtter LISP eller VBA!
>
> Der ligger faktisk et lille sprog "DIESEL", som kan bruges i en snæver
> vending. Dette ligger både i LT og storebror.

Jo, Diesel er et meget lille sæt funktioner, som vist blev tilføjet fordi det
egner sig til menuer. Det vil være muligt at finde en funktions listning , så
man kan overskue hvad der er til rådighed , ----------- hvordan er det i Lt. med
Lastpoint, ligger den også her i symbolet @
?
P.C.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 22:43

Hej

Hm,

LASTPOINT er en standard systemvariabel, der som alle de øvrige er direkte
tilgængelig i DIESEL udtryk.

Men jeg vil altså lige sige til vor ven "meiland" at han skal have lyst til
at lege med dette sprog og mulighederne heri. Det er ikke så nemt at
overskue, selvom man kan lave ret fancy løsninger med de få funktioner der
er.

Der er faktisk også nogle kvikke fyre udi dette sprog, som har lagt nogle
hjemmesider ud. "Søg og du skal finde".

Lars

"P.C." <per.corell@privat.dk> wrote in message
news:3dfc902b$0$35891$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hi.
>
> "Lars R Nielsen" <NOSPAM_LarsRNielsen@Mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3dfc5b85$0$187$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Der er en lille ( overset ? ) mulighed for at programmére i LT, som jo
> > hverken understøtter LISP eller VBA!
> >
> > Der ligger faktisk et lille sprog "DIESEL", som kan bruges i en snæver
> > vending. Dette ligger både i LT og storebror.
>
> Jo, Diesel er et meget lille sæt funktioner, som vist blev tilføjet fordi
det
> egner sig til menuer. Det vil være muligt at finde en funktions listning ,

> man kan overskue hvad der er til rådighed , ----------- hvordan er det i
Lt. med
> Lastpoint, ligger den også her i symbolet @
> ?
> P.C.
>

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 16-01-03 15:33

Hej Alle !

Tak for alle indlæg. Desværre er der ingen, der er kommet med løsningen, selvom PC og Freddy er kommet en del af vejen.

Selvfølgelig kan jeg skrive .xy, men det kræver 2 ting: Jeg skal huske at gøre det hver gang jeg skal udpege et punkt, Jeg skal selv give z-koordinaten 0. Hvis det kunne gøres "automatisk" vil det være rigtigt lækkert. Forstil jer, at skulle taste .xy ... en 2-300 gange på en dag.......

/meiland

Annuller spørgsmålet
Fra : meiland

Dato : 24-03-06 13:08

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål