/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Uønskede svaler
Fra : Dieter
Vist : 8554 gange
50 point
Dato : 29-05-06 13:40

Vi har fået nogel svaler, der er begyndt at bygge rede på nogle bjælker.
Idet svalerne også sviner rigtig meget, vil vi gerne forhindre dem i at bygge videre.
Findes der et godt middel til at fordrive dem med ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-05-06 13:50

Måske som man kan gøre for at holde fuglene væk fra græsfrø..... staniol eller plastic, noget der larmer og bevæger sig, eller spænde nogle tråde ud, så de ikke kan komme til??

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 29-05-06 14:13

Vi har haft samme problem ved vor udhæng, men her var det duer.
Jeg lagde noget hønsenet ind på stolkerne, så der ikke var plads til fuglene, så blev det problem løst!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-06 14:17

Bor I på landet eller i byen? Hvis I bor på landet, vil I sikkert være udsat for Flueplage. I så fald skal I vænne jer til svalernes svineri, idet de spiser en helvedes masse fluer. Skulle jeg vælge mellem Flueplage eller Svalesvineri, ville jeg til hver en tid vælge Svalerne. Dem kan man trods alt gøre rent efter. Bor I i byen og ikke har nogen Fluer af betydning, er det selvfølgelig en helt anden sag. Så må I ud og fjerne rederne lige så tit de bliver bygget. Det kan godt være en langvarig proces før fuglene lærer at de ikke er velkomne. I kan så som Nordsted1 skriver prøve at forhindre fuglene i at komme til de steder hvor de bygger deres reder.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-05-06 14:53

Eller fornøjes over, at nyt liv skabes og at bjælker kan spules rene...

Hvor er det dog surt, når mennesket synes, de har mere ret til at være her en dyrene har....

Vaxen

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 29-05-06 15:48

Enig med Vaxen.
steen b.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-06 16:09

Som jo er enig med mig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-06 16:15

Dieter -> Fortæl lige om I bor på landet eller i byen. Så kan vi komme videre med at rådgive dig.

Jeg vil dog under alle omstændigheder påstå at de gener svalerne giver, er minimale i forhold til de glæder man som menneske kan have af et fornuftigt samliv med disse pragtfulde flyvere. Svalerne
giver jer lov til at komme meget tæt på rederne. Jeres børn kan altså følge ungernes opfodring og vækst på meget tæt hold. Og glem så ikke at svalerne æder masser af såvel fluer som myg.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 29-05-06 17:23

til Arne Jacobsen:
Hej,
vi bor på landet. Jeg har jo i pricippet intet imod svalerne. MEN bare de ville ind i vores ubenyttede stald og ikke bygger rede i det vi kalder vognporten. Der er blevet lagt en belægning af herregårdssten. Så det er ikke sjovt at få det hele griset til - lige der hvor man selv og besøgende går. For de nøjes ikke med én rede. Næ. de breder sig over hele bjælken.
Derudover er jeg blevet lidt ældre, har slidgigt og er ikke længere så mobil som før i tiden.
That is the reason why !

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-05-06 17:31

Svaler er pragtfulde fugle. Nyd dem og spul din flisebelægning en gang imellem.

mvh
qfha

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 50 point
Dato : 29-05-06 17:41

Kære Dieter. Jeg kan godt se dit problem, men der er ikke rigtigt noget at gøre ved det. Selvom du sætter pigtråd op på bjælker og spær, er svalerne ligeglade. De er så små at de bare vil takke dig for at have givet dem et endnu mere sikkert sted at bygge rede. Pigtråden vil kun holde Måren og andre prædatorer væk. Prøv om du ikke kan finde en nabo, der vil hjælpe dig med at gøre rent en gang imellem. Og glæd dig så i mellemtiden over at se Svalerne flyve. Glæd dig også over at de æder en Hel..... masse Fluer og Myg. Se også qfha's kommentar.

Med venlig hilsen Arne Jakobsen

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 29-05-06 19:48

Tak for svaret arne.jakobsen.
Jeg må jo bøje mig. Nu har jeg i dag vasket bjælkerne af.
Det vil vise sig, hvem der er mest stadig.

Tak også til jer andre for venlige råd og kommentarer

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-06 20:08

Dieter - Jeg vil da også lige sige til dig og andre læsere af denne tråd:

Når man flytter på landet, skal man gøre sig klart at man flytter ud i naturen. Og så skal man måske ikke lave en indkørsel med Herregårdssten. Det bedste er at køre lidt rundt i området og se på hvad andre har liggende af belægninger?? De belægninger der har ligget i området længe, er lagt fordi de passer til områdets natur. Man bør også tale med naboerne om den slags problemer, før man ofrer en masse penge på en dyr belægning, der i længden er umulig at vedligeholde. Belægninger på jorden kan være smukke på et tegnebræt. En tagbelægning kan også se pæn ud (arkitektonisk),
men det betyder ikke at den fungerer der hvor du har købt huset.!!!