/ Forside/ Interesser / Helbred / Allergi / Spørgsmål
10  metteto 200
Sisal tæpper
Fra : Mr3xS
Vist : 5937 gange
100 point
Dato : 29-05-06 11:12

Vi har netop købt nyt hus, og er i den forbindelse igang med at kigge på gulve/gulvbelægning. Vi har allerede fundet det ønskede trægulv til stuen, men er lidt i tvivl om hvad vi skal gøre i resten af huset. Jeg har husstøvemideallergi, hvorfor trægulve nok er det mest optimale. Af praktiske og økonomiske årsager overvejer vi dog Sisal gulvtæppe istedet.

Hvilket leder mig hen til det egentlige spørgsmål:
Er sisal gulvtæpper bedre for indeklimaet end almindelige gulvtæpper? Eller er trægulve bare meget bedre i forhold til husstøvemideallergi? Bør vi holde os til trægulv i hele huset, eller kan husstøvmider holdes nede, selvom der er Sisal-tæpper..?

PFT

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 29-05-06 11:20

Sisaltæpper er nøjagtig lige så store støvsamlere som alle andre tæpper.

Det er lavet af knyttede/vævede fibre fra sisalplanter, og støv trænger også ned gennem de fibre.

Så m.h.t. sisaltæpper og allergi, er der ikke den store forskel på det og så andre tæppebelægninger.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-05-06 15:00

Husstøvmider og luftfugtighed
Det er ikke støvmængden i boligen, men den relative luftfugtighed, der bestemmer, hvor mange husstøvmider, der er. Den relative luftfugtighed og temperaturen bestemmer, hvor hurtigt husstøvmiderne formerer sig.

Husstøvmider har de bedste leve- og formeringsvilkår ved 17-32 grader C og når den relative luftfugtighed er mellem 55 og 75%RF (RF=relativ luftfugtighed).

Husstøvmiderne optager ilt og afgiver kuldioxid direkte gennem huden. Da husstøvmider optager fugt gennem huden, har de brug for en vis mængde fugt i deres omgivelser. Hvis den relative luftfugtighed er lav, tørrer miderne ud, og dør.

Hvis luftfugtigheden kan holdes under 45%RF gennem vinteren, mindsker du antallet af mider betydeligt. Og det er en vigtig del, af kampen mod husstøvmider.

I Danmark er der især mulighed for at opnå en lav relativ luftfugtighed i de koldeste måneder om vinteren ved at lufte ud og varme op. Det er også vigtigt at lufte ud om sommeren, men her kan det være næsten umuligt at få luftfugtigheden under det, den er udendørs. Om sommeren er luftfugtigheden udendørs ofte mellem 60 og 80%RF.

Hvad lever husstøvmiden af?
Husstøvmider kan leve af afstødte hudskæl fra mennesker og dyr. Langt den største mængde hudskæl samles i sengemiljøet.
Et menneske afgiver 0,5g-1,0g hudskæl om dagen. Alene den mængde er nok til at brødføde flere tusinde husstøvmider i et helt år, så der er normalt ikke mangel på føde.

Husstøvmider har desuden behov for fugt, så det er vigtigt at især soveværelser og sengemiljøer holdes tørre.

Det er i sengen, at husstøvmiderne giver de fleste problemer for mennesker med husstøvmideallergi. Der kan ophobes mange husstøvmider og allergener i madras, dyne og pude.

Husstøvmider i sofaen
Der er normalt ingen eller kun ganske få husstøvmider i en sofa. Men undlad for en sikkerhed skyld at ligge med din dyne i sofaen.

Husstøvmiderne har gode levebetingelser i sengen, fordi der er mørkt, varmt og fugtigt. Der kan også være husstøvmider i gulvtæpper, specielt i kølige soveværelser. Men i sengen udsættes man for allergener i længere tid ad gangen.

I resten af boligen findes der normalt kun meget små mængder af husstøvmider.

Fra dette link fra astma og allergiforbundet http://allergi.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=139

Jeg syntes at hvis i vælger at have et gulvtæppe på, så vil det være en god ide, at tæppet kan vaskes/renses, sisal tåler ikke vand

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 26-06-06 13:29

Tak for svaret til jer begge.