/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
strømforehold i øresund
Fra : mikogjim
Vist : 1079 gange
100 point
Dato : 09-12-02 09:26

Hvordan finder jeg udaf strømretningen før man tager ud med kutterne fra helsingør. Det er for at bestemme om jeg vil stå i stævn eller agter?

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 09-12-02 09:46

Hej!

Før jeg tager på fisketur går jeg næsten altid lige ind og kigger hos DMI via: http://www.dmi.dk/vejr/index.html

Her er mange nyttige oplysninger om vindretninger m.m. samt om vinteren, så er det jo også lige rart at vide nogen om vejene (glatføre) hvis man skal transporteres via bil!

Men eller så mener jeg, at det kan være mget vanskeligt at bestemme strømretningen; men for det meste går overfladestrømmen den samme vej som vindretningen; men understrømmen kan være helt anderledes!

Og at vide om man skal stå foran eller agter, kan også være vanskeligt, nogle skippere bruger at skifte side, således at alle kommer til at fiske i begge strømretninger. Men at have plads agter, er nok noget af det bedste fordi man har større bevægelsesområde og ikke så stor risiko for mange linefiltringer!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-02 11:03

"mikogjim" <mikogjim.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:DhYI9.62727$HU.4507655@news010.worldonline.dk...
> Hvordan finder jeg udaf strømretningen før man tager ud med kutterne fra
> helsingør. Det er for at bestemme om jeg vil stå i stævn eller agter?

Snak med skipper om det

Accepteret svar
Fra : pauli

Modtaget 100 point
Dato : 09-12-02 15:37

Med de bedste skippere og både vil det normalt ikke have nogen betydning, da skibet ikke ligger på samme måde hver gang og alle steder. Tit vil han først sejle over bulen, men er det en af de meget brugte pladser kan den godt tages ved første øjekast.
Strømforholdende kan sagtens være væsentlig anderledes i området omkring Helsingør end beskrevet hos DMI for øresund. Den er ikke sjældent delt i to til tre lag med forskellige retninger og hastigheder ! Strømmen gør sit til at skipper ikke rammer på samme måde hver gang.
Det vil heller ikke hjælpe at spørge skipper, da han førsst endelig ved det når han er ude på vandet.

Mvh Pauli

Godkendelse af svar
Fra : mikogjim

Dato : 09-12-02 16:24

Tak for svaret pauli.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-02 21:16

Fra Helsingør Nordhavn kan du se bøjerne ude ved sejlrenden og på dem kan du
se hvilken vej de skråner. Hilsen Hans
> Hvordan finder jeg udaf strømretningen før man tager ud med kutterne fra
> helsingør. Det er for at bestemme om jeg vil stå i stævn eller agter?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

>> Posted via http://scandicangler.com <<

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-02 00:42

Du kan ju titta på www.dmi.dk. Där har dom strömprognos bland allt annat
vettigt.
/H

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-02 00:42

Du kan ju titta på www.dmi.dk. Där har dom strömprognos bland allt annat
vettigt.
/H

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-02 00:45
Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-02 11:45

her: http://www2.fomfrv.dk/frv2/ifm/oceanografi/oceanografi.htm

--
vh ¸.·´¯)
><> ´ Torben Abildgaard
"mikogjim" <mikogjim.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:DhYI9.62727$HU.4507655@news010.worldonline.dk...
> Hvordan finder jeg udaf strømretningen før man tager ud med kutterne fra
> helsingør. Det er for at bestemme om jeg vil stå i stævn eller agter?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-02 16:07

Hej

> Det er for at bestemme om jeg vil stå i stævn eller agter?
>

Det forstår jeg ikke, det er da skipper der bestemmer hvordan han ligger i
forhold til strømretningen.

mvh søren

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-02 10:07

"Søren Rasmussen" skrev
> Det forstår jeg ikke, det er da skipper der bestemmer hvordan han ligger i
> forhold til strømretningen.

Hvis han driver sideværts med strømmen, er det vel
ligegyldigt om man står foran eller bagi ?
Bortset fra kasteretningen forstås.

vh
Peter Schrøder