/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Navn på båden
Fra : Dumbo2
Vist : 1814 gange
100 point
Dato : 20-05-06 16:41

Er en som kan fortælle mig, om der er nogle regler/Lov for. Hvor navnet på båden skal stå.
Kan ikke finde nogen steder på nettet, hvor der står noget om det.
Hilsen Dumbo2

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 20-05-06 18:25

Det er der ingen regler om.

Men der er bestemte steder, f.eks. sejlklubber o.lign. hvor det er en betingelse at man har et registreringsnummer sat på båden.

Og de steder står det så i reglerne hvor på båden et sådant nummer skal være placeret.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Dumbo2

Dato : 20-05-06 18:50

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 20-05-06 19:03

Jo - det er der skam regler for !!!

Navnet på en dansk båd skal være tydeligt og placeret på hækken. Her skal det også fremgå, hvilken hjemmehavn båden er registreret i (hvis optaget i skibsregistret).

De fleste sejlklubber har lavet en folder (eller har det nedskrevet i deres reglement), der beskriver, hvorledes navnet skal placeres.

Du skal ydermere huske, at tyskerne forlanger, at bådens navn også skal kunne ses forfra - det vil i de fleste tilfælde sige, placeret på begge sider af boven. I mine aktive sejldage blev de tyske regler nu ikke håndhævet så strengt, men de er der altså og KAN - ved undladelse udløse en bøde.

Svenskerne har regel om at også registreringsnummer skal være synlig. Dette gælder dog kun for svenske både.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-05-06 19:40

Brokke

Ja, der er regler for erhvervsskibe tilmeldt slkibsregisteret, men da ikke for ganske almindelige lystbåde.

Jeg har on/off haft forskellige både siden 1977, og har alligevel aldrig nogensinde hørt om, at der skulle være regler for det.

Jo, registreringsnummeret som er en betingelse for at måtte sejle i et bestemt område, men heller ikke der står der noget om, at der skulle være bestemte retningslinier om navnets placering på båden . Og heller ikke i forb. med havnepladser har der været noget i den retning.

mvh dova

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-05-06 11:02

Dova -

Reglerne administreres/håndhæves åbenbart forskelligt.

I de havne, jeg har ligget (Øresund), har reglerne været som jeg skitserede.

Mht. skibsregistret: Der er ikke - administrativt - forskel på erhvervsfartøjer og lystditto.

Reglerne vedr. navneplacering under sejllads i Tyskland er jeg sikker på - med mindre, at de er ændret inden for de sidste 2 år.

Citat
Lystbåde skal være forsynet med navn og hjemsted eller identifikationsmærke af passende størrelse.

Klippet fra Københavns Havns reglement.

Citat
Stk. 1 Både, der ejes af klubmedlemmer, skal føre Sundets stander. Bådens navn og hjemsted skal være angivet på hækken, eller hvis dette ikke kan lade sig gøre, på et passende sted så nær hækken som muligt. Hjemsted kan angives som Svanemøllehavnen eller Kbh. Klubbens navn Sundet eller SS kan være angivet samme sted.

Navnet SKAL yderligere være placeret, så dette er synligt fra kaj eller bådbro.

Klippet fra s/s Sundets reglement.

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 21-05-06 13:08

Til brokke44.

Nu vil jeg så høre om det er ok, hvis vi sætter navnet på windbreaker, henne agten?
Hilsen Dumbo2

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-05-06 13:59

Til Dumbo2.

Ja, det vil det være - det praktiseres iøvrigt af mange sejlere.

Men det kræver jo så, at windbreakeren er påsat/rigget til hele tiden, og det er måske ikke det mest praktiske.

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 21-05-06 16:51

1000 Tak for hjælpen til brokke44

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-05-06 17:08

Det var så lidt.

ps. Navn på windbreaker/læsejl har iøvrigt hjulpet mange danske sejlere mht de tyske regler.
Mange har ikke været særligt varme på at sætte skibets navn på boven også, men navnet på windbreakeren kunne læses forfra og fra siden og som sådan acceptabelt af de tyske myndigheder.

Hvad siger din sejlklub iøvrigt til spørgsmålet ?

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 21-05-06 18:07

De mener det er ok, at sætte det der. Men ville være sikker på at vi overholdte alle regler.