/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Fedtprocent?
Fra : SjalaJonez
Vist : 6618 gange
100 point
Dato : 19-05-06 13:08

Hvordan kan man finde ud af hvor mange fedtprocenter man har?..
og feks. hvordan får man det ned på omkring 10%? er det bare og spise total fedtfattig?..

Mvh
SjalaJonez

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 19-05-06 14:24

Man kan købe en "dims" der kan måle det og der findes også badevægte, der kan måle det for dig. en anden mulighed er at opsøge en diætist, der har proffessionelt udstyr, der er langt mere præcist end det vi andre kan købe.

At få en fedtprocent på ti er helt hen i vejret. En unge kvinde skal have en fedtprocent mellem 17 og 24 og en ung mand skal have en på mellem 12 og 20. Er den nede på ti, er man kraftigt underernæret og får følgesygdomme.

Måden, man får sin fedtprocent ned på er ikke nødvendigvis at spise fedtfattigt, men nogle muligheder blandt mange, kan være at spise kaloriefattigt, røre sig mere (omdanner fedtvæv til muskelvæv), spise kulhydratfattigt.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-05-06 14:32

På denne side kan du selv måle dig frem til et resultat. Jeg tvivler dog på, at den er pålidelig, men kan måske give et hint?

http://www.chatbreak.dk/opskrifter/maal_din_fedtprocent.htm

Vaxen

Kommentar
Fra : lowope

Dato : 19-05-06 14:33

Den dims Vaxen snakker om, er måske en "fedttang" eller "hudfoldsmåler". Man kan købe en som ikke er særlig dyr.
Hvis du anskaffer dig en, er der her en forklaring på, hvordan den skal bruges:
http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=481&a=3484

Badevægtene som man kan købe, er vist ikke helt pålidelige, så sådan en vil jeg ikke råde dig til at købe.

Jeg giver Vaxen fuldstændig ret i, at en fedtprocent på 10 er alt for lav! Jeg vil tro, at den bedste metode til at få fedtprocenten ned er ved regelmæssig fysisk aktivitet, selvfølgelig kombineret med en sund kost.

Lowope

Kommentar
Fra : lowope

Dato : 19-05-06 14:41

Hvis du vil måle din fedtprocent med et målebånd, som i linket fra Vaxen, så bør du måle hvert sted 3 gange og derefter tage et gennemsnit af de 3 tal.
Man bliver overrasket over, hvor forskellige tal man kan måle fra gang til gang! Derfor er metoden meget usikker.

Det mest præcise resultat får du ved en Dexa-scanning, som viser kroppens fordeling af fedt, muskler og knoglemasse. Men det er jo desværre ikke lige noget, man bare kan få foretaget!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-06 14:48

Her er et program til at udmåle dit BMI http://www.medicinmedfornuft.dk/dk/test_dig_selv/bmi_kalkulator/

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 19-05-06 16:52

Fedt procent % -12,9
Idealvægt mellem 132.8 og 137,6 kg.

Og jeg vejer hundrede

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-06 19:33

Det er en misforståelse at fedtvæv kan omdannes til muskelvæv.

Men ved tilstrækkelig megen motion, samtidig med at man indtager normal sund føde, kan man opbygge mere muskelmasse. Det er nemmere for yngre mænd end for kvinder og ret svært, men ikke helt umuligt, for ældre mennesker.

Motion uden føde, kan ikke danne muskler.

Muskelvævet vil øge den totale forbrænding og i længden, sammen med motionen efterhånbden tære på fedtet. Det forbrændes, men kan ikke omdannes til noget andet.

Derimod kan sukker , stivelse og protein omdannes til fedt. Man bliver ikke sød af for meget sukker, man bliver fed.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 19-05-06 19:40

Og det første en slankekur går ud over, er nemlig musklerne.
Derfor skal der TRÆNES under en slankekur.
Ellers har det ingen mening.
Men desværre skal det holdes vedlige.

Så det opgiver jeg, så længe lægen ikke siger andet

Men hvor gammel/hvad vejer du.
Alle mennesker har hvalpefedt, som er sundt.
Men er du en af disse, der bare vil tabe dig, for at ligne en pind.

Så skulle du søge hjælp.
Ved en person, der kender til sindslidelser.
Her spinger jeg fra tråden.
Hej

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-05-06 19:48

Det er jeg da helt enig med dig i Transor - når jeg skriver sådan så mener jeg, at man kan motionere og derved forbrænde energi (=fedt fra depoterne). Og foruden forbrænding, øges musklernes masse. Så via en lille omvej, kan fedtvæv omdannes til muskelvæv - og alle andre former for energi, der tilføres kroppen.

Vaxen

Kommentar
Fra : lowope

Dato : 19-05-06 21:22

Transor - kulhydrat omdannes kun til fedt i ekstreme tilfælde. Dvs. kun hvis kulhydratindtaget er meget højt og fedtindtaget meget lavt. Det samme gælder protein og alkohol.

Dermed ikke sagt, at man bare kan spise løs af sukkeret. Tværtimod, det bliver nemlig forbrændt før fedt, og hvis man er i positiv energibalance, så tager man på.

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 20-05-06 16:31

Der findes personvægte (og ikke badevægte) der kan måle din fedt%, de kan bl.a købes gennem Frederiksberg Vægtforretning .

Her er de anbefalede % kropsfedt:
Mænd: 20-39 år = 8-20%, 40-59 år = 9-22%, 60-79 år = 24-36%.

Du skal passe på med at spise "totalt fedtfattigt", du skal have mindst 20 g fedt om dagen.
Får du ikke det, får du problemer bl.a med din fordøjelse, din hjerne skal også bruge noget + mange andre funktioner i kroppen har brug for fedt.
Du kan sørge for at spise gode olier - så som det der er i nødder.

Godkendelse af svar
Fra : SjalaJonez

Dato : 20-05-06 19:34

Takker mange gange

Sjala-Jonez