/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
starter ikke altid
Fra : mervyn
Vist : 1543 gange
300 point
Dato : 18-05-06 07:56

Hej med jer
Er der nogen herinde der har en Yamaha Virago 11oo som evt har haft samme problem som mig.
Den starter hvis den er kold som den skal så køre jeg en god tur på 1 time eller mere, så stopper jeg den, her er eller har motoren været varm.Jeg vil så starte igen for at køre videre aktiver så starterknap men der sker ikke noget bortset fra at der siger klik klik så efter jeg har aktiveret den 10-11 gange hvor den har sagt klik hver gang springer den pludseligt an og starter.Jeg vil lige sige at batteriet er 100% ok er blevet målt starter den der går ind og griber i svinghjul er helt ny, alle kabler på batteriet er spændt kabel på starter og stel forbindelse er også spændt den lader også som den skal
Jeg vil gerne have nogle svar jeg kan bruge til noget og ikke bare noget gæt, sidder der ikke en derude som virkelig ved hvad han snakker om evt en der selv har prøvet det

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 18-05-06 08:44

"Jeg vil gerne have nogle svar jeg kan bruge til noget og ikke bare noget gæt"
Her har du et kvallificeret gæt:
Kontaktfladerne i starterrelæet er "brændte" - hvis du kan skille det ad, kan du slibe kontaktfladerne rene med en fil.
Eller det er akslen i startermotoren, med det lille tandhjul som springer ind i startkransen, som går trægt.
Dette er kun gætterier
nilsg

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 18-05-06 09:04

Jeg var da hurtig til at gætte.
Hvis den kun klikker - er jeg sikker på at det er starterrelæet.
Prøv at måle på det med et multimeter.--OHM.
Tag ledningen fra batteriet af relæet - den tykke , måske røde ledning.
Aktiver startkontakten , og mål på relæet -på de tykke ledninger - der skal være fuld gennemgang.
Altså 0 ohm. eller det samme som når du kortslutter ohmmeteret.
Hvis der ikke er er fuld gennemgang:
Prøv at skille det ad - hvis det ikke lykkes koster et nyt ikke så meget.
nilsg

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-05-06 09:17

Når du trukker på startknappen og starterrelæet klikker, betyder dette at der kommer strøm frem til dette: altså dette fejler højst sandsynligt ikke noget! Hvis startermotoren ikke drejer rundt (hvad jeg forstår den ikke gør), så vil jeg mere "gætte på" at det er kullene i startermotoren som er slidte/defekte.
Det der sker når starterrelæet klikker men ikke drejer startermotoren rundt er oftest at startkransen på dit svinghjul og startermotorens tandhjul står "for tand" som det populært kaldes. Dette kan afhjælpes ved at sætte mc-en i eksempelvis 2. gear og rokke lidt frem og tilbage med den.
Når den ofte gør det med varm motor og ikke kold motor, kan dette skyldes at henholdsvis startkrans og tandhjul er "beskadiget" i et eller andet omfang? Små grater på disse kan når motoren er kold godt gå i indgreb, men når den er varm (og metallet er blevet en smule udvidet/større) rammer disse hinanden på disse grater. Efter en 10-12 forsøg har de "skubbet" så meget til hinanden at den går i indgreb og starter.
Undersøg derfor både din startkrans og tandhjulet på startermoteren for skader/grater.

Ovenstående er også kun gætteier/teorier, men jeg har prøvet at give en forklaring til de enkelte fejl, årsag og løsningsforslag.

Håber det kan bruges!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 18-05-06 09:18

Besøg et autoriseret "Yamaha" forhandler han kan find fejlen (Det er kun een gæt?)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-05-06 13:14

Yamaha Virago

Deres svage sider ligger netop i starter, startdrev og hvad dertil hører.

Men, det behøver så ikke nødvensigvis være problemet her, selv om det umiddelbart lyder som startrelæ der hænger eller en fejl i startermotoren.

Gå dine ledninger igennem først, selv om du mener de sidder som de skal.

det kan ligge i så simpel en ting, som en dårlig stelforbindelse, eller dårlig forbindelse ved batteripolerne/kabelskoene.

Så sker der nemlig det, at starteren reager som hvis den ikke får strøm nok (klikker i relæet).

Og jeg vil gætte på, at hvis maskinen står stille i bare en time til den er kølet næsten af igen, så starter den uden problemer

Det kan dog også være batteriet.

Jeg har haft samme problem engang, bare med en bil, men det fungerer på samme måde.
Ingen kunne forklare hvorfor den ikke kunne starte (klikkede bare) med varm motor, for alt var tilsyneladende i orden.
Men hvis man så brugte startkabler og et ekstra batteri startede bilen udmærket, eller også skulle man vente i en times tid med at starte igen.
Bilens batteri var tilsyneladende ok, men alligevel afhjalp det problemet med et andet batteri.
Ingen kunne dog komme med en rimelig forklaring på hvorfor/hvad der var galt med batteriet, men det var altså bare noget med, at når batteriet var varmt, skete der et eller andet så det ikke kunne afgive strøm selv om målinger viste, at der var nok af det.

Nu skriver du godt nok, at du ikke vil have gæt, men sådan et problem kan, som du nok kan høre, skyldes mange forskellige ting.

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-05-06 23:18

Min søn har en 400sega, der opførte sif nøjagtig sådan, det var præcis det problem som nilsg beskriver.
Du kan kontrollere det ved, med tænding på, at kortsluttede to tykke ledninger på startrelæet. (Det er den fra batteriet og den til starteren). Springer den i gang, er det startrelæet.
Det er sådan set let, at skille ad, men du skal passe på fjederen, og du skal klippe de to tynde ledninger til spolen, før du kan åbne det helt, og så og lodde nye længere "styreledninger" på.
Hvis du ikke klipper de ledninger, kan du ikke trække det fra hinanden. Du skal regne med at skulle rense relæet ved hver sæsonstart.

Kommentar
Fra : mervyn

Dato : 22-05-06 14:41

Hej alle sammen.
Det var da noget at gå i gang med at undersøge, men det skal prøves jeg vender tilbage når det er afprøvet jeg skal jo også lige finde ud af hvem der skal have nogle point

God sommer.