/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Lite-on 411s DWDRW LDW-411S
Fra : BerndJ
Vist : 887 gange
500 point
Dato : 16-05-06 22:06

Min dvd-brænder Lite-on 411s DWDRW LDW-411S kan pludselig ikke læse eller skrive.

Iflg. Enhedshåndteringen er der ingen problemer: "Denne enhed virker korrekt".

Jeg har slettet driver og lagt ny i, har fjernet dvd-brænderen fra pc'en og sat i igen, og har kørt Windows Help-program igennem - uden held.

Der ER strøm på den og kablerne sidder korrekt.

Kan læsehoved pludselig går hen og "dø"?? Og hvordan kan jeg være sikker på at det er det ... og ikke "fejl fyrre" ??

På forhånd tak for hjælpen!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-05-06 22:13

Du mangler at prøve den på den anden IDE port (datakabel)
Husk lige master/slave når du tester

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 16-05-06 22:17

TAK for dit tip e.c. - men der var desværre heller ikke "gevinst" - jeg hælder mere og mere til den tro at den bare er "brandt af" / "gået død" - men hvordan sikrer jeg mig ............????????

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-05-06 22:23

Kan du se den her:
H-klik denne comp > administrer > diskhåndtering

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 16-05-06 22:31

Ja - den er der - men når jeg klikker på den viser den ingenting (selvom der ligger en dvd i den).

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-05-06 22:36

H-klik denne comp > administrer > diskhåndtering
Herfra kan man ikke læse noget - bare se om den er tilsluttet,
Har du prøvet med en musik Cd og se om den forsøger at læse (blinker)

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 16-05-06 22:37

Ja - den forsøger at læse / blinker - ligemeget om det er en musik-cd, en dvd, eller en data-cd - men den kan intet læse (ej heller skrive / brænde).

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-05-06 22:46

Ja så er det måske selve læse/skrive hovedet (snavset) - men der jeg total blank.

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 500 point
Dato : 19-05-06 01:41

Af en eller anden grund er dette spørgsmål havnet i undergruppen Hardware / Mac, selvom det vist er en windows platform du arbejder på ?
Men hvis det nu var en Mac, så ville jeg bare anbefale programmet TechTool. Herunder kan du se resultatet af en test af en fejlfri DVD-brænder med en CD-rom i. Som det fremgår er det en detaljeret tenkisk test af både mekanisme og elektronik, men jeg er lykkeligt uvidende om hvorvidt TechTool findes til windows.
Beklager

UlrikB

Testrapport fra TechTool

Model: PIONEER DVD-RW DVR-106D
Mount Point: /dev/disk2
Capacity: 430.15 MB
Writable: No
Ejectable: Yes
Removable: Yes
Bus: ATAPI
Bus Location: Internal
Revision: A606
Socket Type: Internal
Serial Number: CJDL165429WL
Connection: Master
ATA Version: ATA-6

This test checks some of the hardware aspects of the drive itself, including the controller I/O, memory, and head-positioning mechanism. These universal tests are applicable to almost any drive type. Some of the tests can even be performed on CD/DVD drives. These tests include:

• Diagnostic Check
• Format Check
• Rezero Unit
• Spare Sector
• Supply Voltage
• Unit Ready

Unit Ready Check
This test determines whether the target drive is able and ready to receive commands.

Unit Ready Check <Passed>

Supply Voltage Check
This test checks that the voltage to the drive is within acceptable limits.

Supply Voltage Check <Passed>

Diagnostic Check
This test initiates a self-diagnostic on the target drive. These routines are designed by the drive manufacturer and provide excellent insight into the operational condition of the drive electronics and mechanism.

Diagnostic Check <Passed>

Rezero Unit
This test is used to determine the target drive's ability to position the actuator at cylinder zero.

Rezero Unit <Passed>

Format Check
This test establishes whether the drive was properly formatted during initial setup.

Format Check <Passed>

Spare Sector Check
This test checks the service tracks to determine whether there are enough spare blocks left for bad block repairs.

Spare Sector Check <Passed>

Tests Completed
Passed

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 19-05-06 07:21

Tak for svaret UlrikB.