/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Golf 3 - køleblæser
Fra : Rigmor70
Vist : 754 gange
100 point
Dato : 16-05-06 17:06

Hej

Ved hvilken temperatur skal en køleblæser normalt starte?

Har lige fået skiftet toppakning, så holder meget øje med temperaturen i bilen.

Ved almindelige landevejs-/motorvejskørsel ligger temperaturen mellem 80-90. Ved bykørsel (med megen tomgang), stiger den til 105-110 og jeg har lagt mærke til at køleblæseren først starter omkring 110 grader.

Så jeg har to konkrete spørgsmål:
1. Er 110 ikke for høj en temperatur at køre med?
2. Hvornår skal køleblæseren normalt starte?

Bilen er en Golf 3, 1.8 fra 1992.

Rigmor

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-05-06 17:36

Det vigtige er, at den starter og at du kan se temp. falde rimeligt hurtigt.

Det er ikke unormalt, at folk der næsten kun kører landevejskørsel, kan køre i sådan en bil i flere år uden nogensinde at høre møllen starte.

Og jeg formoder, at når den går i gang ved 110 gr. så falder temperaturen relativt hurtigt.

Det lyder ikke unormalt, selv om 110 gr. lige er i den høje afdeling, men den koger ikke ved 110 gr.
Men unormalt ville det være, såfremt bilen blev så varm ved landevejskørsel.

mvh dova

Kommentar
Fra : Rigmor70

Dato : 16-05-06 18:07

Hej

Har et par gange ladet bilen stå i tomgang med motorhjelmen åben, så jeg kan se hvornår den går igang, og der tegner sig dette mønster:

Den starter lige omkring 110, og så falder temperaturen en lille smule, måske til 105 (svært at se præcist på instrument-brættet) efter 1-2 min. og så stopper blæseren igen, dvs. temperaturen falder ikke drastisk.

Og når temperaturen igen kommer omkring de ca. 110 grader, starter blæseren igen.

Rigm

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-05-06 18:59

Den plejer at starte på ca 97grader.Men det kan være at måleren eller føleren viser fejl.Du bør prøve at måle temperaturen med en annen tempmåler.
alimak

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 18-05-06 16:41

Årsagen til at toppakningen er skiftet er måske fordi motoren har manglet vand og derfor er blevet
overophedet. På grund af det kan termostaten havde fået en skade så den reagerer for langsomt.
Hvis din temperaturmåling ellers er rigtig, er den tæt på det man kalder det røde felt. Jeg ville anbefale at skifte den, det kan da ikke skade og særligt dyrt er det da heller ikke. Mvh.K.