/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21585
EA_HS 19179
refi 16217
Cortina01 14584
pallenoc 13678
transor 13218
3773 12917
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Golf 3 - køleblæser
Fra : Rigmor70
Vist : 649 gange
100 point
Dato : 16-05-06 17:06

Hej

Ved hvilken temperatur skal en køleblæser normalt starte?

Har lige fået skiftet toppakning, så holder meget øje med temperaturen i bilen.

Ved almindelige landevejs-/motorvejskørsel ligger temperaturen mellem 80-90. Ved bykørsel (med megen tomgang), stiger den til 105-110 og jeg har lagt mærke til at køleblæseren først starter omkring 110 grader.

Så jeg har to konkrete spørgsmål:
1. Er 110 ikke for høj en temperatur at køre med?
2. Hvornår skal køleblæseren normalt starte?

Bilen er en Golf 3, 1.8 fra 1992.

Rigmor

 
 
Kommentar
Fra : dova


Dato : 16-05-06 17:36

Det vigtige er, at den starter og at du kan se temp. falde rimeligt hurtigt.

Det er ikke unormalt, at folk der næsten kun kører landevejskørsel, kan køre i sådan en bil i flere år uden nogensinde at høre møllen starte.

Og jeg formoder, at når den går i gang ved 110 gr. så falder temperaturen relativt hurtigt.

Det lyder ikke unormalt, selv om 110 gr. lige er i den høje afdeling, men den koger ikke ved 110 gr.
Men unormalt ville det være, såfremt bilen blev så varm ved landevejskørsel.


mvh dova



Kommentar
Fra : Rigmor70


Dato : 16-05-06 18:07

Hej

Har et par gange ladet bilen stå i tomgang med motorhjelmen åben, så jeg kan se hvornår den går igang, og der tegner sig dette mønster:

Den starter lige omkring 110, og så falder temperaturen en lille smule, måske til 105 (svært at se præcist på instrument-brættet) efter 1-2 min. og så stopper blæseren igen, dvs. temperaturen falder ikke drastisk.

Og når temperaturen igen kommer omkring de ca. 110 grader, starter blæseren igen.

Rigm

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 16-05-06 18:59

Den plejer at starte på ca 97grader.Men det kan være at måleren eller føleren viser fejl.Du bør prøve at måle temperaturen med en annen tempmåler.
alimak

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 18-05-06 16:41

Årsagen til at toppakningen er skiftet er måske fordi motoren har manglet vand og derfor er blevet
overophedet. På grund af det kan termostaten havde fået en skade så den reagerer for langsomt.
Hvis din temperaturmåling ellers er rigtig, er den tæt på det man kalder det røde felt. Jeg ville anbefale at skifte den, det kan da ikke skade og særligt dyrt er det da heller ikke. Mvh.K.

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 173636
Tips : 31664
Nyheder : 719565
Indlæg : 6383615
Brugere : 218258

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste