/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
guldtråd
Fra : karin42
Vist : 778 gange
40 point
Dato : 14-05-06 10:16

jeg har et stykke 1mm guldtråd 8 cm lang - hvem kan fortælle mig hvordan jeg får det bøjet til et par ørebøjler , skal det varmes eller kan man bare lige bukke det i den ønskede facon ?

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 50 point
Dato : 14-05-06 10:20

du kan let bukke det med fingrene uden opvarmning.

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 14-05-06 11:21

Tak for svaret troldenesdhb.
Endelig et brugbart svar , jeg har også været inde på " hobby " men ingen vidste noget der .

tak for rådet. venlig hilsen karin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-06 11:51

Hvis det var 24 karat guld kunne du bare bugge det og altid gøre det om hvis det ikke var vellykket.
rent guld er meget blødt og fuldstændigt formbart. Teknisk kaldes det duktilt.

Men din guldtråd er nok legereret med kobber og eller andet. Det gør man altid med guld til smykker for at det skal blive hårdere og holde formen.

En guld- kobberlegering, kan du også forme, men brug noget passende rundt til at bugge over, ellers bliver det kantet. Lad også være med at bukke flere gange frem og tilbage, Det giver revner og brud.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 14-05-06 15:47

Nu er jeg ikke lige klar over karat'en dvs. jo - det er købt som 14 karat og det håber jeg så det er .
om det er med eller uden kobber ved jeg naturligvis ikke
men tak fordi du gad at svare mig hilsen karin

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 15-05-06 07:41

14 karat er 14/24 dvs. 58,3 % (efter vægt) guld. Resten er som regel sølv (alm. dansk 14 k guld, ligner messing), nogen gange kobber (pænest, denne legering kommer nærmest rigtigt guld i farven).