/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Min Comet starter ikke!
Fra : toshio
Vist : 433 gange
75 point
Dato : 13-05-06 12:59

Hej

Jeg var ude og køre i dag, og ved den lejlighed kørte jeg ind på en rasteplads, hvorefter scooteren gik i stå, og lige siden har nægtet at starte... Når jeg kickstarter skyder den jævnligt gennem udstødningen. Den kører med dyse 86 og powerfilter...

Hvad kan det være??

Jeg hørte en "pling" lyd før jeg kørte ind, men er ikke sikker på den har noget med det at gøre...

Mvh Toshio

Kommentar
Fra : Andenden2

Dato : 13-05-06 14:17

Har du prøvet at tjekke karburator og luftfilter for skidt, og eventuelt set til tændrøret? Og er den sværere at kickstarte end normalt? altså at motoren har sværere ved at gå rundt?

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 13-05-06 14:29

Jeg har taget powerfiltret af, og renset det med en kompressor...

Og jeg synes ikke umiddelbart, at kickstarteren er mere træg end den plejer at være.
Jeg regner med at få skaffet en tændrørsnøgle her i dag, men hvad skal jeg kigge efter på tændrøret?

Hvor i karburatoren skal jeg kigge efter skidt?

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 13-05-06 16:22

Jeg har nu tjekket tændrøret... Det lader ikke til at være problemet...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-05-06 18:35

Du skal tage tændrøret af sætte hætten på, og lægge tændrørets gevind mod stel, feks. topstykket.
Når du så sætter tænding på og prøver at starte, skal tændrøret gnistre?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 14-05-06 09:30

Jeg har nu tjekket tændrøret, og det slår fint gnist...

Desuden bliver kickstarteren siddende nede når man har brugt den, og skal trækkes tilbage til sin normale position...

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 14-05-06 13:14

Kickstarteren bliver åbenbart ikke siddende mere, nu knirker den bare som et ondt år...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-05-06 13:47

Der er forskellige fejl den kan have:
1. Den er forslugt og der er så meget benzin i krumtappen, at når det kommer op i topstykket, så er blandingen så fed at det ikke antændes, men kan antændes i udstødningen, når det pumpes derud.
Løsning: træk vaccumslangen af den automatiske benzinhane, og fjern tændrøret, og med bundgas udluftes motoren enten ved at træde mange gange på kickstarteren eller rotere med starteren.
Når den er udluftet sættes tændrør i men vent med vaccumslangen, for at se om den starter.
Vaccumslangen trækkes af, den lille vinkel på hanen omme under bagskærmen:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=699884937&n=1712458063&pn=1712460139
Eller af karburatoren.
2. Din svinghjulsmagnet har ikke været spændt ordentlig og har klippet noten der sidder på krumtapsakselen, så den tænder på forkert tidspunkt:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=699884937&n=1706571899&pn=1706573474
VH Palle Hansen
NB: At der også er kuk med kickstarteren, er en anden sag, og kan kun løses ved at fjerne alle skruer omkring kickstarterdækselet, for at få det af og finde fejlen med de 2 tandhjul der går i indgreb, der inde.

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 14-05-06 14:13

Det skal lige siges, at den ikke har "skudt" ud af udstødningen de sidste mange forsøg...

Det forekom først lige efter køreturen... Giver det nogen andre fejlmuligheder?

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 14-05-06 18:55

Owh, desuden er tændrøret ikke vådt, som det vel burde være, efter adskillige mislykkede startforsøg...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-05-06 19:39

Hvis der er den mindste tvivl om der er benzin i cylinderen, kan det konstateres, med at kickstarte meget langsomt, samtidig med at der holdes en tændstik hen foran tændrørshullet, så vil der komme en stikflamme ud hvis der er benzindampe.
Hvis der ikke kommer flamme, ja så mangler der benzin, og der smides et par fingerbøl benzin ned gennem tændrørshullet, tændrøret spændes og start prøves.
Kommer den så, men dør igen, tjekkes først benzinhanen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 14-05-06 21:25

Jeg har nu prøvet tricket med tændstikken. Der var ingen stikflammer eller benzindampe i cylinderen...

Jeg har også prøvet at hælde lidt benzin (tappet fra karburatoren) ned i cylinderen, uden held...
Skal ikke kunne sige, om jeg har hældt for lidt benzin i eller noget andet, men der var i hvertfald ingen tænding...

Længere oppe i tråden står der, at der kan være skidt i karburatoren... I så fald, hvor? Og hvordan renses det?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-05-06 22:00

Prøv lige med lidt mere benzin, jeg bruger at stikke en slange ned i benzin, holde for slangen oppe i den tørre ende, og så hurtigt ind i tændrørshullet, husk tænding på med nøglen.
Ja, det kan være membran eller karburatoren den er gal med.
Karburatoren, skal løsnes, og drejes med bunden ud mod dig, så skrues bunden af, og lidt benzin løber ud, så kan man se den lille messingdyse, som skrues af, og gennemblæses, blæs også helst i andre huller mm på karburatoren.
Medens bunden er af, kan man lige tjekke om der løber benzin ned igennem karburatoren, når der kickstartes, eller man kan suge i den somregel mindre slange, der ender på eller mellem karburator og motor, og som kommer oppe fra den automatiske benzinhane (Ikke den meget tynde, da det er olieslangen)
Når du samler, så tjek at alle slanger er på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 15-05-06 17:35

Jeg vender tilbage så snart jeg har tjekket tingene...

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 15-05-06 19:22

Jeg har nu renset de to dyser, der er synlige når bunden skrues af karburatoren, og prøvede denne gang med 4 ml benzin ned til tændrøret...

Den starter desværre stadigvæk ikke, og jeg har ikke været i stand til at finde benzinhanen...

Please help

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-06 20:43

Mystisk.
Når der er gnist på tændrøret, og der er benzin over stempelet bør den kunne give lyd fra sig, hvis der ellers er kompression på.
Hvis den er blevet meget let at træde ned på kickstarteren, så er kompressionen gået en tur, og du har feks. knækket en stempelring.
Men tjekkede du:
Medens bunden er af, kan man lige tjekke om der løber benzin ned igennem karburatoren, når der kickstartes, eller man kan suge i den somregel mindre slange, der ender på eller mellem karburator og motor, og som kommer oppe fra den automatiske benzinhane (Ikke den meget tynde, da det er olieslangen)
Benzinhanen sidder for det meste under højre bagskærm, langt tilbage, så den bør kunne ses nedefra.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 15-05-06 22:21

Det skal lige siges, at den gav et ordentlig knald fra sig, da jeg prøvede at kickstarte den...

Det forekom kun en gang, og jeg synes kickstarteren virker meget normal. (Bortset fra den knirker og bliver siddende nogengange, hvilket jeg ikke tror har noget med sagen at gøre..)

Da jeg havde bunden af trykkede jeg ved den lejlighed på kickstarteren et par gange, og jeg synes umiddelbart ikke der kom noget benzin ud af de to dyser der er synlige når bunden er skruet af.

Lige off-topic: Hvad er det for to dyser? Der er en stor og en lille.

Og der sad også en form for plasticklap, som kunne trykkes ned ved hjælp af en eller anden form for fjedermekanisme. Hvad er det for en dingenot?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-06 23:07

Plastikklappen er en svømmer(Pas på ikke at bøje dens ophæng), når den hænger nedad, som den vil gøre i et tomt svømmerhus(Det du skruede af), så tillader den en "nåleventil" at der kan løbe benzin ned i svømmerhuset. Når der så kommer benzin, begynder den at svømme ovenpå benzinen, og når svømmeren er i den rigtige højde, så har den presset nåleventilen op og den har lukket for yderlig benzin.
Benzinen kan nu stige op i gennem den største dyse og op i strålerøret, som ender inde i luftstrømmen. Benzinen står altså oppe i strålerøret tæt på dens top, og når der kommer vaccum inde i selve luft-gennemløbet (Fra filter til motor)når motoren roterer og dermed suger, så vælter benzinen over toppen af strålerøret, og suges med af luftstrømmen ind i motoren. Men der kan jo ikke kommer mere benzin op i det strålerør end hoveddysen (Strålespidsen) tillader.
Yderlig begrænses mængden af en nål der sidder ovenover strålerøret (Den nål der sidder på gaspjældet). Først når der gives fuld gas, er nålen ovenover så hævet at den fulde mængde benzin kan komme op.
Den lille dyse er en tomgangsdyse, der ved et omløb kan sende benzin i en mængde der svarer til tomgang, selvom gasspjældsnålen har lukket hoveddysen.

Så karburatoren skal vende rigtig op og ned, når du kickstarter, og benzinen skal så komme oppe fra nåleventilen lige under benzintilgangsslangen.
Det sker af og til at nåleventilen er stoppet med skidt, og den kan tages ud og renses, når svømmeren er fjernet forsigtig ved at trække dens hængsel af (Nål den drejer om)
MEN find først ud af om der kommer benzin i benzinslangen, ved hver kickstartforsøg, uden at skille karburatoren ad, enten ved at tage slangen af ved karburatoren eller oppe ved benzinhanen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 17-05-06 17:42

Jeg har fundet en dingenot, men tror ikke det er benzinhanen der er tale om...

Er ikke sikker på den går direkte fra tanken, men den kommer ihvertfald deroppefra...

Regner egentlig med det er benzinfiltret. Signalement: Det er en cylinderformet beholder met et tilsvarende filter indeni.

Fra anordningen går der en slange til selve karburatoren, og en til det metalrør der fører fra karburatoren til cylinderen...

Er det slangen fra (filtret) til karburatoren der skal komme benzin ud af, når der kickstartes. Og skàl der være tænding på?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-05-06 18:18

Det er vel den automatiske benzinhane, jeg allerede har givet billede af:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=699884937&n=1712458063&pn=1712460139
Ja, den er skruet op i tanken.
Ja hvis du vil starte skal der være tænding på.
Når motoren roteres, så laver den jo vaccum, dette vaccum går op gennem slangen der er sat på den vinklede studs.
Så trækker vaccummet i en bælg indeni benzinhanen, der så åbner så benzinen kan løbe ned gennem den store slange ned i karburatorens svømmerhus (Hvis altså svømmeren forlanger benzin.)
På den måde er tankens benzinindhold lukket af, når man slukker scooteren. Og åbner kun når motoren roterer, enten fordi du kickstarter, eller motoren går.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 17-05-06 22:14

Jeg har nu pillet slangen fra benzinhanen/filtret til karburatoren af, og prøvede at kickstarte.

Der sivede benzin ud af slangen, men om det er mere eller mindre end det skal være skal jeg ikke kunne svare på... Jeg fik fyldt et fingerbøl på 6-8 startforsøg.

Desuden går der også en anden slange fra benzinhanen ned til røret mellem karburator og cylinder. Hvad gør den godt for?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-05-06 23:15

Læs det igen

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 17-05-06 23:19

Nåårh, så slange nr. 2 fra benzinhanen sørger kun for der kommer vacuum, således at slange nr. 1 kan sende benzin til karburatoren? Eller har jeg misforstået det?

Og er der efterhånden flere ting der kan være galt, som jeg ikke har tjekket?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-05-06 23:51

Ja, det er forstået rigtigt.
Du kan også suge i vaccumslangen med munden, så skal der løbe benzin i den anden slange, så længe du holder suget, eller suger, og så knækker slangen. For vis du "knækker" (Bøjer slangen) eller klemmer den tæt sammen medens der er sug på, så holdes vaccummet, og benzinslangen bliver ved med at løbe.
"Jeg fik fyldt et fingerbøl på 6-8 startforsøg" Det lyder ikke af meget, hvis benzinen ikke løber jævnt ud af benzinslangen, når du suger i den anden, så kan det være benzinfilteret der er stoppet, men det har du måske allerede haft ude og renset, siden du beskriver benzinhanen og filteret?
Med sugeforsøget, skal der gerne fyldes et glas på 1/2 minut.
Andre fejl muligheder, er membranplader der er knækket/defekte.
De sidder i membranhuset som er skruet på motoren. Huset kan fjernes når du karburatoren og gummistudsen tages af.
Luftstrømmen kommer igennem luftfilter-karburator-studs-membranhus-krumtaphus.
Så du skal bare fjerne de 4 skruer, og trække membranhuset op.:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=701407017&n=1712457816
For at tjekke det for utætte membranplader, kan du bare holde hele membranhuset op til munden, så skal du kunne blæse, men ikke suge.
VH Palle Hansen