/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Honda cbr 600 1990
Fra : carnival
Vist : 689 gange
50 point
Dato : 12-05-06 16:46

Hej jeg har en Honda cbr 600 som ryster forgaflen frem og tilbage i kørsels retnignen når der bremses
jeg har lige fået skiftet kronrørs lejer nye skiver foran og klodser... på venstre forgaffel
sidder der noget gummi bælg til bremsekaliber er sat fast i hvad er dette ?? er der nogen der kan give mig et råd ???

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 12-05-06 17:18

Nu skriver du "frem og tilbage", så jeg går ud fra, at det føles som "hoppen/huggen/rokken" i stedet for at ryste stryret fra side til side?

Første spørgsmål:
Gjorde den det også før du skiftede kronrørslejerne, skiver og klodser?

Hvis du er sikker på, at det ikke er i kronrørslejerne den ryster, må man gå ud fra, at det er nede i hjulet/bremserne, men det mest sandsynlige er at det er oppe ved kronrøret problemerne kommer fra, for de fleste andre fejl vil som regel føles som en rysten fra side til side og ikke huggeri frem/tilbage.
Går ud fra du kender metoden til at tjekke slør i kronrøret: Forhjulet ind mod et fast punkt, en mur el. lign. og skub nogen gange, så kan du se/mærke/høre om der er slør.

Men hvis kronrørslejer er ok:
Så hvad med akslen/hjullejet, er der noget slup/slør der?
Eller, er du sikker på, at det ikke alligevel er bremseskiven der er skæv, så den slår når du bremser, eller at kalipren ikke sidder ordentligt fast .

Eller hvad med gaffelbenene, er de lige affjedrende, eller "dykker" det ene mere end det andet?

Eller hvad med dit hjul, er fælgen skæv eller er dækket slidt/evt. uens slidt...... nej, så ville du nok også kunne mærke noget hopperi under kørslen.

Og så en helt anden mulighed:
Har motorcyklen nogensinde været væltet/skadet, for hvis det er noget den har gjort hele tiden mens du har haft den, foreligger muligheden for at den simpelthen er skæv.

Ja, som du nok kan se, kan der være flere muligheder.

mvh dova

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 12-05-06 18:30

slør i kronrørslejer - er ikke spændt nok- ellet skævt monteret - (du kan mærke på styringen, hvis de er spændt for meget -styringen bliver mere træg og du skal korrigere konstant)
Slør i gaffelrørene.
Slør i forhjulslejer.
Er dit fordæk slidt jævnt - eller ujævnt?
nilsg

Godkendelse af svar
Fra : carnival

Dato : 12-05-06 22:54

Tak for svaret dova. Der er intet når man kører der ud af 2 nye dæk + skiver
nye kronrørslejer......virker som om den bremser og slipper bremser og slipper når der bremses
på den venstre kaliper sidder der noget affjedringsom går ind på forgaflen hvad er dette ???
kan den hugge på den måde hvis der luft i bremsere ???.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-05-06 23:54

Når det mærkes som om den bremser/slipper/bremser, er det med 99 % sikkerhed en skæv bremseskive der er skyld i problemet.

Så sker der det, at når skiven kører rundt mens du bremser og klodserne bliver klemt ind mod den, så hver gang skævheden kommer igennem klodserne, vil de blive slået tilbage, og så vil jeg næsten gætte på, at du også kan mærke at det "slår" eller "arbejder/vandrer" i bremsehåndtaget??

mvh dova