/ Forside/ Teknologi / Netværk / NetWare / Spørgsmål
10  Klaudi 110
Logonfejl på trådløst netværk
Fra : kaypia
Vist : 2678 gange
300 point
Dato : 11-05-06 19:10

Har for få dage siden fået oprettet et trådløst netværk med en LevelOne Wireles Router, WBR-3405TX.
Netværk mellem 2 PC-er + Internet. Netværket har kun et problem, men det er til gengæld ret alvorligt.
Fra min egen PC kan jeg fint få adgang til alle delte drev og mapper på begge pc-er, men fra den anden møder jeg f'ølgende fejlmeddelelse, når jeg forsøger at f.eks. via."Vis arbejdsstationer" forsøger at logge ind på min egen PC:
"[U]Logonfejl: Brugeren har ikke fået lov til at anvende den anmodede logontype på denne pc."[/U]
Jeg har prøvet at aktivere "gæstekonto" på min PC, har også prøvet at oprette en ny konto med mulighed for adgang, men ligelidt hjælper det.
En bekendt har sagt til mig, at jeg skal geninstallere Windows på den Pc nr. nr 2, men det er jeg ikke så meget for, for så ryger hele opsætningen af netværket, så der skal startes forfra. Jeg har ikke den originale Windows, men en eRecovery fra Acer.
Der er installeret Windows XP pro på min pc og Windows Home Edition på den anden.
Er der nogen, som har et rigtig godt råd

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-05-06 19:22

Det er muligt at du skal logge på som administrator.

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 11-05-06 21:20

til e.c.
brugeren af den anden PC er oprettet som administrator, så det regner jeg med går automatisk - eller hvad?.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-05-06 21:24

Jo oprettet som administrator - men også pålogget som administrator ?

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 12-05-06 08:06

e.c.
Mange tak for din interesse, men jeg er nok lidt dum, for jeg troede, at man helt automatisk loggede på "alt" fra en PC hvor man står som administrator.
Jeg kan forstå, at det ingenlunde behøver at være tilfældet, men kan du evt. forklare mig, hvordan man sikrer sig, at man gør det.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-05-06 14:13

Det er ikke sikkert at det er grunden.
Men pålogning som administrator i win 2000 og XP gøres sådan:
start > luk comp log af > vælg log (måske dit navn) af >
nu får du et billede med
Bruger..... her skriver du administrator
Password....hvis du ikke har et password så finder du på et hvis det er første gang der logges på.
Nu bør du have flere rettigheder til bl. a. at kigge i de andres mapper.
Du kan kun se mapper som har en hånd under.

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 12-05-06 19:03

desværre - det hjalp ikke, men ellers tak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-05-06 19:09

Begge comp er vel i samme arbejdsgruppe.
Prøv lige:
start > kør > skriv cmd > ok >
skriv ping 127.1.1.0 og tryk enter
og så
net view og enter

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 13-05-06 11:01

e.c.
har prøvet dit råd.
Resultat: begge pc. optræder med de oprettede computernavne og i samme arbejdsgruppe: MSHOME.
Absolut eneste synlige forskel er, at i visningen "net view" er Computernavnet på PC nr 2 skrevet med ene store bogstaver: MINPC. Dette er skrevet som: Minpc når jeg kontrollerer via Denne Computer - Egenskaber - Computernavn. Dette kan jeg ikke ændre til store bogstaver, hvad jeg egentlig finder lidt mærkelig, men det måske ganske betydningsløst.
På Pc. nr. 1 er er navnet på PC 2 også skrevet med stort

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-05-06 13:25

Alle vores comp navne er skrevet med så bogstaver.
I >net view< vises de med stort.
Så kan det være netkortet som står forskelligt.
start > indstillinger > netværks- og opkaldsforbindelser >
h-klik på lanforbindelse > egenskaber > tryk konfigurer > avanceret >
kig på forskelle - især duplex-indstilling
Men ellers kig i egenskaber for lan forbindelse om de er ens.

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 13-05-06 17:44

e.c.
Nu er det nok lige før jeg giver op.
Jeg har kontrolleret indstillingerne i lan-forbindelserne og kan ikke se nogen forskelle. Jeg skal dog nævne, at PC-1 har en aktiveret lan-forbindelse, en 1394 forbindelse, det må være den til routeren samt en Internetgateway forbindelse.
PC-2 har en deaktiveret lanforbindelse, en 1394 forbindelse + en trådløs netværksforbindelse.
Indstillingerne i de 2 1394 forbindelse er så vidt jeg kan se fuldstændig ens.
Jeg har prøvet at bruge "reparer denne forbindelse" på PC-1 1394 forbindelsen. Der kommer en fejlmeddelse om, at Windows ikke kan udføre rep., fordi TCP/IP ikke er aktiveret for forbindelsen, men jeg ved ikke om det betyder noget, når i øvrigt internetforbindelsen fungerer udmærket på begge maskiner.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-05-06 19:16

start > indstillinger > netværks...........> h-klik på lanforbindelsen > vælg status > tryk på aktiver.
Og så håber vi for jeg har ikke så mange ideer nu.

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 14-05-06 09:22

Jeg har ikke muligheden start - indstillinger..., men jeg kan naturligvis via kontrolpanel gå ind på netværksforbindelser.
Ved højreklik på begge forbindelser får jeg mulighed for deaktiver - STATUS og andre i menuen, som kommer frem, men på PC 1 kan jeg ikke få STATUS med diverse oplysning om tilslutning, hastighed mv.. Der sker simpelthen ikke noget når jeg klikker på STATUS
Det kan jeg derimod udmærket på PC 2.
Så jeg har en fornemmelse af, at der er en fejl i opsætningen på PC1, men hvor f... er den.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 300 point
Dato : 14-05-06 13:36

Gå i enhedshåndtering og slet driveren til dit netkort
nej til genstart
luk comp ned og stikket ud
tag det netkort ud
genstart comp
luk comp ned og stikket ud
sæt kortet i igen
start comp
Nu vil den måske indstallere netkortet rigtigt.

Godkendelse af svar
Fra : kaypia

Dato : 15-05-06 09:21

Tak for svaret e.c.
Det er nok en større operation end jeg selv vil gå i gang med, men jeg har en bekendt, som uden tvivl kan klare det, når han får tid en gang i denne uge. Under alle omstændigheder skal du have de 300 point for din store beredvillighed.
m.v.h.