/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
smørfisk
Fra : karin42
Vist : 9233 gange
112 point
Dato : 09-05-06 21:00

Vi har til aften fået et par meget lækre stk. smørfisk !
hvad er det for en fisk ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-05-06 21:06

På udenlandsk kaldes den "oilfish"
Men udover at den er lækker, så ved jeg ikke hvad det er for en fisk.

Accepteret svar
Fra : ladies

Modtaget 122 point
Dato : 09-05-06 21:09

øSmørfisken eller escobar som er dens rettelige navn fanges på lange linier, der er op til 100-150 meter lange. Smørfisken fanges typisk op til 1,5 meter lange, men kan blive op til 2 meter lang. Tilberedning Smørfisk kan give diarre, hvis den ikke tilberedes korrekt. Det skyldes fiskens naturlige indhold af voks-arter (ufordøjeligt fedt), og effekten kan sammenlignes med virkningen af amerikansk olie! Et af de grundlæggende tilberedningsråd er at stegefedt ikke må anvendes til sovs eller anden madlavning.

øDu skal bruge følgende til opskrift på Smørfisk.

400 gram smørfisk
160 gram spinat
60 gram vilde ris
30 gram pinjekerner
12 mini gulerødder
10 nye kartofler
6 grønne asparges
4 grønne muslinger
3 deciliter hvidvin
2 citroner
1 deciliter vand
½ deciliter fløde
Peber
Salt
Dild
1/4 stang rabarber
Maizena
FPRIVATE "TYPE=PICT;ALT="
Fremgangsmåde for Smørfisk:

Risene koges i cirka ½ time og køles af. Skyl spinaten godt og dryp den af. Skallen rives af 1 citron og sættes til side. Pres saften ud af de 2 citroner og hæld det i en gryde sammen med 2 deciliter hvidvin og den revet citronskal. Herefter bringes gryden i kog. Nu tilsættes fløde og det smages til med salt og peber. Jævn det med maizena. Skær smørfisken i stykker og tør den. Herefter vendes det i mel og steg det på en varm pande. Fisken krydres med salt og peber. Rist pinjekernerne, gyldne, på en tør pande. Læg de grønne muslinger i en sigte og sæt dem i en gryde med 1 deciliter hvidvin og 1 deciliter vand. Læg låg på. Kog grøntsagerne så de stadigvæk er dejlige sprøde. Sautere spinaten på en pande med smør og de kogte ris tilsættes med salt og peber.

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 09-05-06 21:12

Smørfisk; smørfiskfamilien Stromateidae (familie) Navnet smørfisk bruges også om andre fisk af underordenen Stromateoidei

Smørfisk, amerikansk; Peprilus paru (Stromateidae)
Smørfisk, blå; Stromateus fiatola (Stromateidae)
Smørfisk, glans-; Peprilus ovatus (Stromateidae)
Smørfisk, kinesisk; Pampus chinensis (Stromateidae)
Smørfisk, sort; Parastromateus niger (Stromateidae) Har tidligere været kendt under navnet sort pomfret.
Smørfisk, stillehavs; Peprilus simillimus (Stromateidae)
Smørfisk, sølv- ; Pampus argenteus (Stromateidae)

Kilde: Fødevaredirektoratet i Søborg

Det kan fremhæves grill-stegt smørfisk som en delikatesse. Imidlertid kan Escolar (sælges som smørfisk eller oliefisk) give diarre, hvis den ikke tilberedes korrekt. Det skyldes fiskens naturlige indhold af voksarter (ufordøjeligt fedt), og effekten kan sammenlignes med virkningen af amerikansk olie. Derfor er de grundlæggende tilberedningsråd, at fisken skal grilles, koges eller tilberedes sådan, at olieindholdet og hermed voksarterne forsvinder. Kogevand og stegefedt må ikke anvendes til sovs eller anden madlavning. Escolar har desuden et højt indhold af aminosyren Histidin, som ved opbevaring ved for høj temperatur, kan omdannes til Histamin.

Kilde: Forbrugerinformationen i København

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 09-05-06 21:13

Tak for svaret ladies.
det var da et fyldestgørende svar og så en god opskrift oven i købet . tak for det !

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-05-06 21:15

Øj øj - det var godt "ladies", for jeg kunne ikke huske hvad det var man skulle passe på, med den fisk.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-05-06 21:15

Så må man da håbe at den smørfisk er tilberedt korrekt, det skulle jo nødigt ende med myldrebæ

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 09-05-06 21:25

ja vi har det da fint stadigvæk og det er tre timer siden vi spiste den

omtalte smørfisk var røget fra fiskeforretningen - så vi spiste den bare kold ! og den var meget lækker -- og dyr