/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Spartling af gulv?
Fra : bpositive
Vist : 9598 gange
40 point
Dato : 09-05-06 13:59

Hej

Jeg har et gammelt malet fyrre-planke gulv. Jeg kunne godt tænke mig at gøre det fuldstændig jævnt i overfladen for derefter at male det igen.

Gulvet har nogle lunker på ca 5 mm, er ellers rimeligt stabil og knirker kun få steder.

Fra en har jeg fået at vide at man kunne spartle det med 5 mm fiberspartel. En anden har sagt at dette ikke kan holde.

Hvad kan jeg gøre? Mit mål er ikke at gøre gulvet fuldstændig plant, men bare helt glat uden rævner og ujævnheder fra træet årer.

på forhånd tak

Kommentar
Fra : kongvox

Dato : 09-05-06 14:26

Hej

Træ er et levende martriale ,det vil sige at det arbejder hele tiden...
du kan ikke spartle det og der efter male det .. spartlen vil revne .. der er ikke noget at gøre..

men et godt råd ring til et nedbrydningsfirma og hør om de har planker i de samme dimesioner ( de koster ofte ikke meget ...

Hilsen kongvox ( gulvlægger/sliber)

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 09-05-06 18:55

hvis du vil ha det helt glat, så læg et 40kr pr m2 gulv
men så kan du nok ikke male det

Kommentar
Fra : ferdinan1

Dato : 09-05-06 20:57

Fiberspartelmasse kan sagtens holde, men det er ikke bare lige at spartle. Husk at fjerne den gamle maling hvis den sidder løs.

Mvh. Ferdinan

Kommentar
Fra : bpositive

Dato : 09-05-06 21:13

Tak for de mange svar.

Af flere grunde ønsker jeg ikke at lægge et nyt gulv ovenpå. Så hvis det kan lade sig gøre at spartle som Ferdinan skriver ville det være kanon.

Spørgsmålet er om man skal have en professionel til at gøre det eller hvad! Der er alligevel mange ting man skal gøre korrekt og have helt styr på.

Jeg har overvejet at få epoxy maling på. jeg ved ikke om det er overkill, da jeg jo ikke har den største belastnign på mit gulve. Men jeg syntes det giver et andet look end normal plast-gulv maling.

Ferdinand. Har du erfaring med spartling til dette formål, altså hvor man maler det bagefter?
Kan du evt give nogle gode råd.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 09-05-06 21:50

for det første så kan det IKKE holde hvis du spartler så meget på at du får det rettet op
for det andet , vil det komme til at se tosset ud med den overflade du vil få efter at have spartlet
så ville du få et langt bedre resultat ved at lægge et nyt ovenpå , eller slibe det gamle ned og så evt fuge samlingerne

jeg arbejder også med dette til dagligt ligesom kongvox , så der kan jeg kun give ham ret i hvad han siger

Kommentar
Fra : bpositive

Dato : 09-05-06 22:36

Jeg tror dig meget gerne. Jeg har bare fået en del forskellige svar.... og jeg ville jo gerne have det kunne lade sig gøre.

Ja, man ku evt slibe det ned. Men ville spartlingen af fugerne ikke bare komme til at se mærkelige ud og sikkert revne?

Kunne man evt. spartle lunkerne, så gulvet bliver plant. Derefter lægge nogle gulvplader på (spån!), spartle samlingerne, for til sidst at male det?

Mit mål er det helt glatte hvide gulv. Da det passer godt til lejligheden og indretningsstilen!

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 10-05-06 05:27

hvis det er fordi du gerne vil have et helt glat gulv helt uden barkeringer af feks bræder , kan du lægge en tynd spånplade på , men for at rette det op må du rette det op med masonit og pap , spartel vil knække og lægge sig i små dynger under pladerne så de kommer til at vippe
hsk at lægge en foum ( tynd skumfolie ) under pladerne, så undgår du det klapre når du går på det
vær omhyggeleg med samlingerne på pladerne , det kan kun holde i spartlen hvis det er meget små revner og du bruger en rigtig træspartel
jeg vil nok fraråde et så glat gulv , kommer der bare en lille rids i det , ses det med det samme , og så er det hele gulvet der skal males om , det er ikke til at lappe i

Kommentar
Fra : bpositive

Dato : 10-05-06 10:56

Tak for de gode råd Bredker

Ville man kunne bruge helt tynde spånplader (6mm)? Jeg tænker på hvor højt gulvet ville blive i alt af sådan en omgang!

Hvis man nu maler det med Epoxy maling, burde det så ikke holde?

Kommentar
Fra : ferdinan1

Dato : 10-05-06 11:02

Hvis du har et godt "håndelag" kan du sagtens spartle dit gulv selv, da der ikke er tale om en fuldspartling. Det vigtigste er at du bruger FIBERspartelmasse. Hvis du overvejer at male med Epoxy-maling skal du være opmærksom på at det er noget MEGET giftigt stads som kræver åndeværn, korrekt beklædning, kraftig udluftning mv. Du må ikke gå og arbejde med det, som med almindelig maling - du vil ellers hurtigt opleve svimmelhed/blive høj mv. I stedet for Epoxy kan du male gulvet på normal vis og afslutte med at give det lak for at øge holdbarheden.

Mvh. Ferdinan

Kommentar
Fra : bpositive

Dato : 10-05-06 12:50

Ja, epoxy er noget kraftigt noget. Det er jeg heller ikke sikker på det blir til.
Når du her nævner spartling, tænker du så på en spartling af revner, hakker ol.? og ikke noget egentligt lag!
Kan du sige mere precist hvilken spartelmasse du ville bruge? Jeg syntes der findes utrolig mange forskellige!

Jeg overvejer at nøjes med en spartlign af revner osv. Så må jeg leve med at det ikke bliver helt glat i det. Jeg kan forstå på Bredker at det bliver noget omstændigt hvis man vil have et perfekt resultat. Det har jeg ikke lige overskud til ellers må jeg have fat i en professionel.

Kommentar
Fra : ferdinan1

Dato : 10-05-06 14:06

Bare du vælger en fiberspartelmasse, så er det lige meget hvilket mærke når det er til revner mv. Afhængig af hvordan dit køkken/hjem ser ud, kan det også se godt ud med et rustik look, hvor brædderne kan skimtes igennem, så det ikke er et helt plan gulv - smag og behag.

Hvis du vil ud i en fuldspartling, vil jeg anbefale dig at finde en udlært gulvlægger eller et firma der sælger gulvløsninger, men her er der absolut også stor forskel i resultatet af en fuldspartling - alt i alt afhænger det af, hvor meget du vil spændere på dit gulv.

Mvh. Ferdinan

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 11-05-06 00:22

ferdinan>>kan da godt høre du selv tror du ved en del om dette ,men det er da tydeligt at du intet aner om det

Kommentar
Fra : ferdinan1

Dato : 11-05-06 07:23

Bredker - gider ikke diskutere med dig - ved godt hvad jeg taler om.

Ferdinan

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-05-06 08:34

http://www.ardex.dk/gulv/ardex_fa20.htm

Lidt info om fiberspartelmasse.

ampere

Kommentar
Fra : kongvox

Dato : 11-05-06 12:25

Bedker , må give dig fuldstændig ret...en slibning vil kunne plane gulvet og så fugning af fuger vil give det bedste resultat... men ferdinand er åbentbart så klog at han kunne undvære hovdet.... men vi må håbe at bpositiv er så klog at han hører efter folk derarbejder med det til hver dag......

Kommentar
Fra : poulwerner

Dato : 17-05-06 22:42

Det er rigtigt, at træ er et "levende" naturprodukt. Forstået på den måde, at det er specielt vekslende fugt/varmeforhold (relativfugtighed), der får træ til "give" sig. Tilmed revne og i værste fald bryde sammen.- Du omtaler revner i Dine gulvplanker. Før Du gør noget som helst, skal Du finde og eliminere årsagen til revnerne. Udfyldes de eksisterende revner med spartelmasse, penetrerings-epoxy, polyurethan o.lign. - kan skaden/revnen blive forværret, da træet ialle fald er afskåret fra at "falde" tilbage til oprindelig struktur.
Hvad er der under Dine gulvplanker? Ventileret hulrum? Hvad med isolering og fugtspærre? Du er godt klar over at en malet (lukket) overflade kan give træværk en "falsk fugtspærre" og lukke fugt inde i træet. Se evt. www.yotun.no (Norge) og "Demidekk"/Sverrige og disses resultaler af pludselige revne/råd/fugtskader efter at man begyndte at "isolere" ret så kraftigt og uhæmmet efter "energikrisen" for ca. 30 år siden!
Hvis Du har samme relative-fugtighed - i % - på undersiden som på oversiden af Dine gulvplanker
("målt insitu" altså), vil jeg anbefale en gulvslibning!
Af efterfølgende overfladebehandling, afhænger af hvad rummet bruges til, samt smag, behag og
lyst til at gøre rent!

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 19-05-06 15:14

Vi har selv fået fuldspartlede vores gamle plankegulv fra 1939 med fiberspartelmasse. For at det skal holde skal der fuldspartles i 4-5 mm lag, herefter kan du gøre med det hvad du vil. Vi har fået lagt Amtico ovenpå. Men du kan ikke selv spartle, det er du nødt til at have en fagmand/-kvinde til.

Mvh. ampere