/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Lilleprinsens svøb
Fra : aliceohlers
Vist : 9203 gange
160 point
Dato : 07-05-06 19:51

Hej
Er der nogle som har prøvet at strikke lilleprinsens svøb. Jeg er igang med det, men får hele tiden en fejl med for mange masker i hulmønstret, selvom jeg har prøvet flere gange. Jeg opgiver snart det mønster hvis der ikke er nogen der kan hjælpe mig.
Håber på nogle svar.
Hilsen Alice

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-06 21:39

Hej Alice - Husk lige at han ikke længere hedder Lilleprinsen. Han hedder Kristian. Han bliver nemlig engang Kong Kristian d. 11. Ligesom hans far bliver Kong Frederik d. 10.

På Sønderjydsk ( Kedde krysjen og Fedde krys )

Den gamle Kong Kristian d. 9 (Kedde jenkrys)
Kong Kristian d. 10. (Kedde krys)
Kong Frederik d. 9 (Fedde jenkrys)
Dronning Margrethe (Magge tow)

Dine håndværks-mæssige spørgsmål kan jeg ikke umiddelbart hjælpe dig med, jeg kunne henvise dig til nogle danske hjemmesider, men dem kan du sikkert finde selv. Hilsen Arne.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-05-06 22:08

Herligt med lidt Danmarkshistorie, meeeen det er da vigtigt at få den lille nye prins' nevn skrevet korrekt - han hedder ikke 'Kristian' men 'Christian', han er endda døbt

Citat
H.K.H. Prins Christian
Christian Valdemar Henri John, Prins til Danmark, er født den 15. oktober 2005 på Rigshospitalet i København. Hans Kongelige Højhed er søn af D.K.H. Kronprinsen og Kronprinsessen.

http://kongehuset.dk/artikel.php?dogtag=k_dk_familien_christian

Med venlig hilsen Dorthe - Royalist

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-05-06 22:23

Hej aliceohlers.

På følgende link, kan du se en del om Christians svøb - blandt andet fremgår det at man først troede at svøbet var hæklet men derefter fandt ud af at det er strikket - du skal scrolle laaaangt ned - lige under midten, der står det (der er en hel del spændende undervejs )

http://66.249.93.104/search?q=cache:-tUegb7xd8UJ:www.overskrift.dk/feedinfoitems.asp%3FFeedID%3D4517+strikkeopskrift+sv%C3%B8b&hl=da&ct=clnk&cd=5&lr=lang_da

- når du er på stedet, henvises der til en amerikansk side hvor der er billede af svøbet og der står at det var dette svøb prinsen bar ved dåben:

http://www.angelfire.com/wi/knitting/shawl.html

Angående det sidste link - der kommer en masse 'skidt' op, det er nemt at klikke væk men nu ved du det

God fornøjelse med siderne
Venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 08-05-06 00:23

hej med dig
Jeg har strikket lilleprinsens svøb. Hvilken mønsterpind er det det går galt med, og hvad er det der går galt?
Mvh Stormb

Kommentar
Fra : aliceohlers

Dato : 08-05-06 16:46

Hej til jer alle
Tusind tak for de gode råd og hjemmesider som jeg endnu ikke har været inde på, men det skal jeg da.
Til stormb: det er på den 13p i inderborten jeg har 4 masker for meget, og jeg har pillet op og startet forfra, men det bliver ved med at være det samme. Det skal lige siges at jeg ikke har original opskriften men en der har skrevet den over, så måske er der fejl i den. Jeg får original opskriften imorgen af en, så må vi se om der er en fejl.
Er det blevet pænt? Man kan måske få lov til at se et billede af det?
Hilsen Alice

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-05-06 18:08

Kære vil.du - 1000 tak for irettesættelsen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-05-06 22:33

Hej Arne.

Forstå forskellen mellem 'irettesættelse' og 'rettelse'
Jeg hører ikke til dem der uddeler 'irettesættelser' dette lader jeg andre om.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 09-05-06 09:42

Hej Alice
Ja det er blevet flot, og meget lækkert at bruge. Jeg har strikket mit i ren merino-uld, og det er superblødt. Håber du får løst problemerne. Jeg her skrevet 13. pind til dig. Lad mig høre hvordan det går.

13. p: slå om, 3r, (slå om, 1r) 2 gange, (2r sm) 4 gange, *(slå om, 1r) 6 gange, (2r sm) 6 gange*. Gentag fra * til* indtil der er 19m tilbage, (slå om, 1r) 6 gange, (2r sm) 4 gange, (slå om, 1r) 2 gange, 3r.t

Kommentar
Fra : aliceohlers

Dato : 09-05-06 22:09

Hej stormb
Nu har jeg fået originalopskriften, og der var fejl på pind 9 i den kopi jeg havde, så nu strikker jeg bare derudad, og det ser ret flot ud på nuværende tidspunkt.
Jeg strikker i Lanett som er en merinould som også er lækker. Det er til mit fjerde barnebarn der skal have det, det er blevet en hel tradition at de får et tæppe hver.
Så tusind tak for hjælpen, så jeg ved hvor jeg skal henvende mig hvis jeg får problemer senere hen.
Hilsen Alice

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 10-05-06 00:31

Hej Alice
Det er også Lanett jeg har strikket et i. Det bliver bare super lækkert og varmt. Mine arbejdskolleger blev helt vilde da de så det, og måtte straks have opskriften. Der er i hvert fald en af dem der har fået strikket et.
MVH stormb

Kommentar
Fra : aliceohlers

Dato : 25-06-06 13:48

Hej igen
Ja så er jeg her igen. Jeg er fuldstændig gået i stå igen med mit svøb. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal strikke yderborten, jeg har læst og læst og har lige nu opgivet hvordan den strikkes, så hvis jeg kunne få lidt hjælp igen ville det være dejligt.
Til stormb: jeg var lige inde og læse din profil og så du var flyttet fra sjælland til jylland, det er jeg også for 1½ år siden. Jeg bor på Mors hvor bor du? Jeg er flyttet fra nordsjælland.
Hilsen Alice

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 25-06-06 17:34

Hej Alice
Når du har strikket sidste pind på den 4. side slå du 17m op og strikker tilbage over disse 17m + 1m fra inderborten. Så ud igen, og tilbage + 1m fra inderborten. Det vil sige at yderborten strikkes vinkelret på inderborten. Du tager hele tiden 1m mere med fra inderborten på hver anden pind. Når du når hjørnet fortsætter du bare med næste side.
Jeg håber forklaringen kan bruges, ellers må du spørge igen.

Jeg er flyttet til Bramming fra Søborg for godt tre år siden, og er glad for flytningen.
Mvh stormb

Kommentar
Fra : holger06

Dato : 25-08-06 18:17

Hjælp jeg mangler opskriften på prinsens svøb. Mit er der fejl i, det er så ærgeligt.
Fra Lone