/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
kongekæden
Fra : kandit
Vist : 4714 gange
182 point
Dato : 06-05-06 21:24

Er der nogen der kender historien bag konge- droningekæden? Er det middelalder eller vikingesmykke?
Jeg ved hvordan man laver dem, men vil gerne historien bag dem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-05-06 21:34

Vikingernes smykker var i høj grad udtryk for status. Herigennem kunne man vise omverdenen hvor rig (eller fattig) man var. Både mænd og kvinder brugte smykker. Når vi f.eks. er på vikingemarked og Jacob smeder (arbejder) er det min opgave at vise hvor dygtig en smed han er, ved at jeg på min vikingedagt bærer 2 store sølvfibler, en trefliget sølvbroche og en tyk sølvkæde og glasperler.

Jeg bærer 1 kilo sølv på brystet for at vise at Jacob er ”mand” for at tjene penge !

Foruden de kendte kædetyper såsom kongekæde, dronningekæde, brynjekæde m.m. og vikingestrikkæde som Lotte fremstiller i sølv- eller bronzetråd, fremstiller vi også støbte vikingesmykker

fra dette link http://www.vikingegaard.dk/vikingesmykker.htm

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 06-05-06 21:46

Tak Nordstedt jeg kender godt til den side men det er selve historien bag kæderne, hvorfor de hedder det de hedder, hvem var kongen?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-05-06 22:31

Det har ikke noget med hvilken konge eller noget at gøre.

Dronninge og kongkæderne er efterligninger af smykker fra vikingetiden.

Og det er simpelthen mønstret og sværhedsgraden (altså hvor indviklet den er at fremstille)i kæden der giver navnet.

Kongekæden er den mest komplicerede og er fremstillet af flest ringe i det mest indviklede mønster, derfor er det "kongen", og dronningen kommer så næst efter i sværhedsgrad.

Så findes der også brynjekæden, som er bred og flad og ligner samme mønster som vikingernes krigsbrynjer.

Og endnu flere forskellige.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-05-06 10:29

kandit... din snyder, så vidste du jo godt det var smykker fra vikingetiden

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 09-05-06 23:21

Nej Norstedt, det vidste jeg ikke og ved stadig ikke, jeg er ikke nogen snyder, har forsøgt at findde nogen der vidste noget om dewtte her, sløjdlærer skændes om , om dewt er viking eller middeldtid, never mind - jeg vil vide!
Så snyd næsen og find svar.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-05-06 23:31

Jeg har en bog: Smykker fra Vikingetiden, hvor der er beskrivelser og anvisninger på hvordan man laver de to kædemønstre, så de stammer fra Vikingetiden, det mener jeg ikke der er tvivl om.

Og jeg har set dronningekæden under navnet Thyrakæde, Thyra som altså var dronning i Danmark for sådan ca, 1000 år siden, og hendes mand kongen var Gorm den Gamle og regerede dermed i vikingetiden.

Så det er jo nærliggende at mene, at det måske er dem der hentydes til, selv om det ikke umiddelbart er muligt at finde dokumentation for det.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-05-06 15:16

Tænk, jeg synes at brynjer er langt sværere at lave en konge- og dronningekæder....Og at dronningekæden er mere kompliceret end kongekæden....

Jeg tvivler godt nok på, at det er der, de har fået deres navn fra....

Vaxen